ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domuVytvor si trasu dle vlastních kriteriíMapy míst kdekoli v USA

Část první

Vyber stát:
Použij mapu Navigacní mapa

Nezařazené:
Mamutíci na cestách II. podél Mississippi, Texasem a Novým Mexikem.
Den svatého Patrika - přežívající tradice irských emigrantů
Nový rok 2000 na Key West - jihem Floridy.

Sensation - bizarní výstava britského umění.
Mamutíci na cestách I. 9 tisíc mil Amerikou - srpen 1999.
Národ Selfmademanů - je USA stále zemí přiležitostí?
On the Road -
obecně o cestování
Český Hollywood -
slavní rodáci v mekce filmového světa
Život Bohů -
máme Američanům závidět způsob života?

Sponzor stránky

Foto:Radek Adamec - Glacier NP, Montana(část šestá)
Glacier

Do Glacier National Park jsme tedy vyrazili až následující den - čili 26.7. Glacier je jen pár mil od Kanady a do ní vlastně také pokračuje. Ač bychom rádi navštívili i Kanadu – raději jsme si to odpustili, neboť jsme neměli víza a nechtěli jsme riskovat.

Glacier je podobný Alpám. Alespoň mě osobně tak připadal. Krásná jezera, úzká silnička nahoru do hor, volně se pasoucí horské kozy atd.. Přejeli jsme až na druhou stranu a dostali jedno z posledních míst v kempu přímo v parku. Protože jsme chtěli zase jednou večer něco popit a opéct, vydali jsme se shánět dřevo. V parcích je vesměs sběr dřeva zakázán – to platilo i pro Glacier a se sháněním dříví po obchodem jsme měli trochu potíže. Nakonec se zadařilo – a tak jsme opékali. Mimochodem, doporučuju kalifornská vína - jsou vážně dobrá…

Yellowstone
27.7. jsme jen jeli a jeli a posunuli se až k Yellowstonu, kam jsme zavítali následující den. Spousta lidi nám tvrdila, že v Yellowstonu nemáme na kemp šanci., pokud si nezařídíme dopředu rezervaci. Tu jsme neměli a proto jsme první noc raději přespali před parkem v Gardiner. Zjistili jsme však, že nějaké to místečko přímo v parku k mání je. Chce to ale dojet zavčas - nejlépe po desáté ráno.

Yellowstone je skutečná perla. V tomto parku je snad úplně všechno – hory, jezera, vodopády, sopky všeho druhu a hlavně spousta gejzírů a to vše na ohromné ploše. My jsme po parku najeli hodně stovek mil a to jsme ještě zdaleka neviděli všechno. Jen Yellowstone samotný by chtěl tak týden a ne dva dny, které jsme mu věnovali my. Jedinou vadou na kráse jsou „miliony“ turistů, které potkáváte úplně všude.

Grand Teton
Hned pod Yellowstonem je další parádní, ale již mnohem méně známý park – Grand Teton N.P. Zde  se jedná hlavně o masivní dvojitý horský masív, uprostřed kterého je neuvěřitelně krásné horské údolí, které vybízí k více či méně náročné procházce. My jsme po týdnech strávených v autě vyrazili údolím asi na deseti mílovou trasu k jednomu horskému jezírku. A ačkoli bylo poněkud horko, rozhodně nelitujeme.

Cesta  domů a pár věcí na závěr
Po Tetonu už byla naše cesta jeden velký úprk na východ. Denně minimálně 300 mil cesty. Měli jsme nahnáno, abychom přijeli včas a stihli předem rezervovaný let. Nakonec tolik nehořelo a přijeli jsme dokonce o den dřive.

Takže - z Tetonu nás cesta vedla do městečka Dubois, které si pamatuju proto, že jsme tam místo stanování spali v indiánském přístřešku. Také tam měli skvělý bazén, který se v tom horku hodil.

Wind Cave
srpna jsme se dostali do Jižní Dakoty, konkrétně k městečku Hot Springs. Zde nás v místním kempu přepadla menší bouřka, ale na mokro ve stanu jsme už byli relativně zvyklí. Následující den jsme zavítali do nedalekého Wind Cave N.P., což je ohromná třípatrová jeskyně, tuším sedmá největší na světě. Objevili ale zatím prý jen několik procent z celkové rozlohy. Prohlídka vás vezme do nejhezčích z dosud známých částí jeskyně, tedy nejvíce do druhého patra. Nejsou zde žádné krápníky, ale jako jedna ze dvou jeskyní na světe má mozaikovitě zerodovaný strop. Průvodce z nás byl nadšen, neb ta druhá jeskyně je u nás doma, kdesi u Semil – matně tuším, že v Bozkovicich.

Mt. Rushmore, Badlands, bizoni a bouřka
Dále jsme směřovali k Mt. Rushmore neboli ke čtyřem prezidentům, které si tam Amíci zvěčnili do skály. Pěkná turistická past… Skásnou vás o deset babek za roční parkovací lístek. Asi se budeme muset vrátit… Prezidenti jsou vidět pěkně, ale jinak tam nic není. Jen gigantické Visitor Center se spoustou blbostí pro turisty, kterých tam bylo požehnaně.

Málem bych zapomněl, že po cestě k tomuto místu jsme projížděli jedním státním parkem, kde jsem viděli to, co jsme před tím marně všude hledali – stádo bizonů. Páslo se jich tam v jednom údolíčku stovky. Člověk si na ně málem mohl ze silnice sáhnout, protože na auta ani lidi nereagovali – naštěstí. Kdyby se jeden takový kolos totiž rozběhl, patrně by naše auto nevydrželo…

Téhož dne jsme ještě stihli projet Badlands N.P., který je celkem zajímavý žluto-fialovo-bílými skálami a několika archeologickými nalezišti. Naše návštěva, zakončená v místním kempu, byla ovšem neblaze poznamenána dvěma událostmi. Nejdříve úrazem jedné z našich dívek, která si nepříjemně narazila koleno, a pak hlavně přišla neuvěřitelně silná bouřka. Už jsem nějakou tu bouřku zažil, ale takovou ještě ne – přišla kolem půlnoci. Pak tři hodiny nejen lilo jako z konve, ale blesky sahající až na zem proměnily noc v den. Můj stan to samozřejmě nezvládl a tak jsem opět skončil v autě. Kvůli bleskům se v něm však nedalo spát.

Nevyspalí jsme se ráno rozjeli přímo domů a po I-90 uháněli co nejrychleji k východu. Pokračovali jsme i následující den - takže přes Minnesotu a Illinois jsme se dostali až do těsné blízkosti Chicaga.

3.8. museli mít policajti nějakou super akci na dálnicích, protože byli naprosto všude. Naštěstí nás zatím nezastavili - peněz za pokuty nebylo na rozhazování. Naštěstí dvakrát, jelikož jsme jeli s prošlým mezinárodním řidičákem.

Před Chicagem začala podezřele blikat kontrolka oleje. Po noci v kempu na sever od Chicaga (naše poslední noc ve stanech!) jsme ráno raději olej nechali vyměnit. Řekli, že poslední výměnu v Kalifornii pěkně zmršili a dali nám špatný filtr – div, že jsme nepekli. Zítřkem – čili návštěvou Chicaga - jsme zakončili naše putování Amerikou. Chicago nebylo špatný. Už podruhé jsem měl příležitost obdivovat Sears Tower a poprvé taky Chicago relativně bez větru a zimy. Pizza ve vyhlášené restauraci Giordinos nezklamala. Doufám jen, že teď už ji najdu rychleji. Chicago bylo zkrátka fajn rozlučka. Navečer jsme odjeli do Oxfordu, kam jsme dorazili pozdě v noci. A to byla opravdová tečka našeho výletu…

text: Oldřich Bureš
fotkami doplnil: Radek Adamec

Jedeme autem, Jiná doprava, Bydlení, Plánujeme trasu, Strava, Národní parky, Fotoreportáže, Dokumenty, Double Life of America, Basic info, Práce v USA

Edited and Designed by Radek Adamec
All rights reserved 1999
Snímky na stránkách byly z 99% pořízeny digitálním fotoaparátem Olympus C1400L a C820L