ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domuVytvor si trasu dle vlastních kriteriíMapy míst kdekoli v USA

Část první

Vyber stát:
Použij mapu Navigacní mapa

Nezařazené:
Mamutíci na cestách II. podél Mississippi, Texasem a Novým Mexikem.
Den svatého Patrika - přežívající tradice irských emigrantů
Nový rok 2000 na Key West - jihem Floridy.

Sensation - bizarní výstava britského umění.
Mamutíci na cestách I. 9 tisíc mil Amerikou - srpen 1999.
Národ Selfmademanů - je USA stále zemí přiležitostí?
On the Road -
obecně o cestování
Český Hollywood -
slavní rodáci v mekce filmového světa
Život Bohů -
máme Američanům závidět způsob života?

Sponzor stránky

Foto: Radek Adamec - Mono Lake NM, Nevada(část třetí)
Death Valley

Další den jsme si namířili do Death Valley. Opět hic jako blázen. Člověk měl na prázdné dálnici pocit, že to auto snad nejede, ačkoli tachometr ukazoval něco zcela jiného.. Nakonec jsme se doplazili do parku, kde naštěstí panoval jeden z chladnějších dnů – jen 123 stupňů F (50,5C). To na nás přesto bylo dost hodně a tak jsme si dojeli jenom k Badwater point, který leží zhruba 90 metrů pod úrovní moře. Stihli jsme ještě pár dalších míst včetně Visitor Center. Známý Scotties Castle jsme vypustili, neb už bylo pozdě a popravdě se nám v Death Valley moc kempovat nechtělo. Vyrazili jsme tedy dále na západ. Nacvakali ještě pár fotek na jednom z mála míst, kde byli pravé písečné duny a modlili se, abychom nezavařili naší Toyotku. Z parku se totiž musí člověk vyhrabat přes několik poměrně vysokých pohoří až do vesničky Lone Pine v úpatí pohoří Sierra Nevada a nejvyšší hory kontinentálnách USA (kromě Aljašky) Mount Whitney. Auto tam dostane zabrat samo o sobě nesmírným vedrem, natož pak neustálým stoupáním a klesáním. Proste je radno uposlechnout  doporučení k vypnutí klimatizace, případně zapnutí topení. Toyotka přežila… Zkejsnout tam by bylo fakt skutečně nepříjemný…

Nedaleko Long Pine jsme také nakonec přespali v jednom příjemně vypadajícím campu u jezera přímo pod horami. Dali jsme si večer na doporučení místních super pizzu v jedné místní restauraci a těšili se do spacáku. Bohužel jsme ale už při našem tradičním večerním karetním duelu pod baterkou zjistili, že máme četnou zvířecí společnost. Racoons (mývalové) a skunkové - nejenže se přemnožili - ale hlavně lezli málem až do stanu s naprostou ignorací a absencí strachu. To nám přišlo podezřelé. Ale únava byla natolik zničující, že jsem naše zvířecí společníky v noci vůbec neregistroval…

Mono Lake
Další den jsme začali s přesunem do Yosemite N.P. Cestou jsme se stavili u Mono Lake, které leží skutečně jen kousek před východním vstupem do parku. Jezero stojí za shlénutí, i když tam neplatí National Parks Pass (zcela určitě platí, pozn. redakce) a tudíž to stoji pár dolarů navíc (2 na osobu, pozn. redakce). Jsou tam velmi zajímavé skály (tufy) tyčící se z vody, důsledek minerálních pramenů tvořících časem komíny usazenin, které pak čnějí nad hladinou. Mě ještě zaujali miliony mušek žijících jen u silně alkalických jezer, jakým Mono Lake bezesporu je. Mušky tvořily hustou černou linii podél břehu, ale naštěstí na přítomnost lidí vůbec nereagují, přesně jak tvrdila místní rangerka.

Boynd
V místním visitor centru nám ještě doporučili navštívit nedaleké ghost town (město duchů) Boynd. V minulém – tedy 19. století to bylo prosperující zlatokopecké město a jedno z center tehdejší Kalifornie. Nyní opuštěné a chátrající městečko, z něhož učinili Historic Park a za poplatek jej ukazují turistům. Vede k němu mizerná nedlážděná cesta, která nám pořádně vyhrkala plasty v autě, takže pak neustále něco skřípalo a vrzalo. Avšak dojeli jsme tam a usoudili, že máme APV stroj - neboli all purpose vehicle. Toyotka přežila na naší cestě věru hodně. A krom problému s baterií šlapala jako hodinky.

Yosemite
13. června. jsme dojeli do Yosemite. Cesta z Lee Vining ke vstupní bráně je krkolomná, ale stojí za to. Hluboké údolí obklopené horami, ohromující vodopády… Vymysleli jsme si tam i menší výšlap na jeden  z vodopádu. K němu se ke konci musel člověk plazit po čtyřech. Rozhled do krajiny pod námi byl fantastický. Nahoru nějaký vtipálek vytáhl ceduli Next Gass 68 miles…

U známých
Další den jsme si to přes Sacramento namířili k našim kalifornským známým žijícím nedaleko San Francisca. Děsně milá rodinka, kde nám poskytli nejen střechu nad hlavou, ale i vskutku domácí peči. Což po pravdě řečeno po třech týdnech v autě dost bodlo. Zůstali jsme u nich dva dny zpestřené příjemným nicneděláním a přejídáním se. Zkrátka pauza jak má být.

Holky vrátili své stany, které si zde o vánocích koupili, a které byli skutečně hodně na nic. To i ten můj z Wall Martu byl použitelnější. Koupili nový Coleman, který se později ukázal být naší spásou… Ne, vážně – na delší kempování to chce kvalitnější stany i spacáky, nakonec se to moc a moc vylatí.

Sacramento
Jo, ještě to Sacramento. Kalifornie je typickým přikladem státu, kde se velká města nedokázala dohodnout, které bude hlavním a tak to nakonec dostala nějaká díra – v tomto případě tedy Sacramento. Ale zas tak hrozný to není… Je tam fajn stará čtvrť, muzeum železnice, nekonečně dlouhý tramvaje a pouliční prodej skvělého kalifornského ovoce. Jo, a taky mají knihovny s internetem, které jsem nutně po dlouhém absťáku potřeboval navštívit…

San Francisco
17.7. jsme navštívili San Francisco. Značně přecpané turisty, ale jinak opravdu moc fajn město. Jenom škoda, že bylo stále zataženo a lístky na Alcatraz byli na dlouho dopředu vyprodány. I tak jsme toho prochodili hodně. Zejména čínská čtvrt docela zaujala.

Holky tam už znaly jednu hospůdku, kde člověk prvně musí projít kuchyni do patra a hlavně, kde se za pět šest dolarů úplně přejíte. Nerozvážně jsme si s kolegou chtěli dát polévku i hlavni jídlo a zlákali  nakonec i holky, které zprvu odmítaly - po zkušenostech z minula. Když donesli ten kotel polévky, věděl jsem okamžitě, že tohle nelze sníst. A  tak jsme jedli čínu ještě druhý den…Hlavní sdělení: vaří tam fakt skvěle.

No, pak jsme se taky svezli tramvaji, která vypadala, že se musí každou chvíli rozpadnout. Ale zvládla naštěstí všechny ty kopečky na výbornou. A že jsou tam pěkně prudký. Golden Gate Bridge jsme zahlédli jen z dálky, a pak po čekání v zacpě jsme jej i přejeli…

text: Oldřich Bureš
fotkami doplnil: Radek Adamec

Jedeme autem, Jiná doprava, Bydlení, Plánujeme trasu, Strava, Národní parky, Fotoreportáže, Dokumenty, Double Life of America, Basic info, Práce v USA

Edited and Designed by Radek Adamec
All rights reserved 1999
Snímky na stránkách byly z 99% pořízeny digitálním fotoaparátem Olympus C1400L a C820L