|  
                              
                                
                                Brooklyn Museum of Art 
                              Vystavená díla mohou u návštěvníků způsobit šok, 
                                zvracení, úzkost, zmatek a paniku...  
                                 
                                 ...varuje nápis u vchodu Brooklynského 
                                muzea umění příchozivší zvědavce. A není jich 
                                málo. Výstava moderního britského úmění "Sensation" 
                                (senzace, pocit) táhne davy - vlastně doslova 
                                praská ve švech. Deset dolarů za vstup osobně 
                                 považuji za poněkud přemrštěnou 
                                částku za umění v uvozovkách, ale proč ne za senzaci. 
                                Ne, že by se mezi vystavovanými kousky nenašly 
                                hezké věci, avšak některé z exponátů jsou - slabě 
                                řečeno - odporné. A v tom to asi vězí 
                                 
                                Posuďte sami: dvousetkilové prase - jako živé 
                                - až na maličkost - na čumáku mu začíná řez, táhne 
                                se po hřbetu až k ocasu a břichem se vrací zpět 
                                - dělí čuníka podélně na dvě symetrické poloviny. 
                                To vše naložené ve formaldehydu a uzavřené dokonale 
                                průzračným sklem. Jediný detail neunikne, člověk 
                                musí obdivovat umělcovu pevnou ruku, pokud tedy 
                                tuhle horu masa nenařezal na cirkulárce. Těžko 
                                se u toho svačí. Na hodinách biologie by to prošlo, 
                                ale v muzeálních prostorách to hází se žaludkem. 
                                 
                              Krávu 
                                - vlastně dvě hezky za sebou - se témuž autorovi 
                                podařilo naporcovat celkem na deset kusů. Každou 
                                z hlav dokonce na tři - tentokrát ovšem příčně. 
                              V 
                                závěru výstavy čekala chuťovka pro labužníky. 
                                Hermeticky uzavřená skleněná krychle. V rohu neleží 
                                nic jiného než shnilá kravská hlava - zbytek prostoru 
                                vyplňují mouchy, masařky - daly by se nabírat 
                                lopatou. V rohu schovaný titulek naštěstí tvrdí, 
                                že hlava je vyrobená z latexu - mouchy z latexu 
                                nejsou. 
                               Abych nekřivdil, k vidění jsou i velmi zajímavá díla. K jednomu 
                                u nich patří panna Marie s negroidními rysy, trochu 
                                dotmava, trochu  po indiánsku - zkrátka jiná, 
                                provokující, multikulturní, polepená dámskými 
                                přirozeními. Je schovaná za tlustou skleněnou 
                                deskou, coby ochranou před pohoršením ortodoxních 
                                věřících. Silný dojem vyvolá i pohled na mrtvého, 
                                jeden metr dlouhého, nahého človíčka, jehož autor 
                                vymodeloval po vzoru svého čerstvě zemřelého otce. 
                              Výstava 
                                Sensation vyvolala hněv newyorské radnice, jejíž 
                                starosta Rudy Guilliany chtěl muzeu stáhnout více 
                                než sedmimilonovou (v dolarech) dotaci. Nakonec 
                                se mu to s přispěním a pod silnou palbou sdělovacích 
                                prostředků nepodařilo. 
                              Na 
                                výstavě panoval přísný zákaz fotografování, ale 
                                čtyři snímky jsem přesto urval. Výstavu můžete 
                                navštívit i on-line. 
                                Radek Adamec, listopad 1999 
                             |