životní 
                            styl: 
                          Radek 
                            Adamec  Washington 
                          
Má 
                            svět závidět Američanům jejich způsob života? Nejspíš 
                            ano. Pokud ho ovšem dokáže pochopit. 
                          
                            
 
                             
                          
                          Jsem 
                            Američan. A kdo je víc? 
                          
Čechům 
                            někdy Američané připomínají Rusy. Dobře si pamatují, 
                            s jakou nenuceností dokázali kráčet po Václavském 
                            náměstí ve svých teplákových soupravách. Podobně uvolněně 
                            se s oblibou chovají i Američané. Jak kdo vypadá či 
                            jak se obléká, s výjimkou pracovní doby, je ve Spojených 
                            státech většinou lhostejné. Nikdo se na ulici s údivem 
                            neotočí za ženou v luxusním kostýmku a v pohodlných 
                            teniskách. Známkování je Američanům cizí. 
                            
 
                            
                          
                          Až 
                            vyrostou, vystudují, možná stráví pár měsíců v Praze 
                            nebo nějakém jiném levném městě, pořídí si bourák, 
                            kreditní kartu a narozeniny svých dětí budou slavit 
                            u Mc Donalda 
                          
                          Klidná 
                            tolerance je možná nejnápadnější vlastností mnoha 
                            Američanů. Jsou přívětiví. Avšak za běžnou zdvořilostní 
                            frází "How are you" (jak se máte) je znát lidský odstup 
                            a povrchnost. Milé úsměvy jsou nakažlivé. Usnadňují 
                            lidem vzájemný život. 
                          
Dvojí 
                            morálka
                            Spojené 
                            státy jsou vysoce religiózní zemí. Podle průzkumu 
                            Gallupova ústavu věří celých 95 procent Američanů 
                            v boha a téměř 45 procent chodí jednou týdně do kostela 
                            (Britů jen 14 procent a Němců 21 procent). Americký 
                            sociolog Seymour Lipset zde vidí důvod, proč na sebe 
                            Američané kladou tak vysoké morální nároky. Magické 
                            zaklínadlo "follow the rules"  dodržuj pravidla 
                             je alfou a omegou v životě každého Američana. 
                            O pravidlech se nediskutuje. A to navzdory tomu, že 
                            jsou často nelogická a nepochopitelná. 
                          
   Tak 
                            například: černoch není černochem a správně ani Afroameričanem, 
                            nýbrž africkým Američanem. Obézní lidé nejsou tlustí, 
                            nýbrž se o nich hovoří jako o lidech s dobrovolně 
                            vyšším kalorickým příjmem. Na některých veřejných 
                            místech je nemyslitelné sportovat bez trika. Převlékat 
                            se přímo na plážích mezi lidmi, jak jsou zvyklí Evropané, 
                            je nepřípustné. A běhat u vody jen tak, jak člověka 
                            pánbůh stvořil, je dokonce o vězení. Žena, která pod 
                            šaty nenosí podprsenku, budí, snad jen s výjimkou 
                            velkoměst, veřejné pohoršení. 
                          
   Na 
                            druhé straně však dokáží Američané vydat autoritu 
                            vlastního prezidenta zcela veřejně k mravnímu zpustošení. 
                            Nechvalně proslulá zpráva vyšetřovatele Kennetha Starra 
                            o záletech Billa Clintona se stážistkou Monikou Lewinskou 
                            je chytlavými pornovýrazy doslova prošpikována. Redakce 
                            časopisu Time si dala tu práci a slova spočítala: 
                            na 445 stranách se 95krát objevuje orální sex, 62krát 
                            prsa nebo prso, 39krát genitálie, 29krát sex po telefonu, 
                            27krát je zde zmínka o doutníku jako sexuální pomůcce 
                            a v 19 případech zpráva obsahuje slovo semeno. 
                          
   Vedle 
                            toho tradiční americký moralismus ostře kontrastuje 
                            s vysokou kriminalitou, která je ve srovnání s jinými 
                            vyspělými státy světa stále téměř trojnásobná. Statistika 
                            ministerstva spravedlnosti uvádí, že na tisícovku 
                            občanů připadá pět krádeží, jedno znásilnění a jeden 
                            vrah. Každému jedenáctému delikventovi je přitom méně 
                            než 15 let. Amerika má i jiné nezáviděníhodné rekordy: 
                            ze všech průmyslových států nejvyšší počet těhotných 
                            náctiletých dívek a nejvyšší množství infekčních pohlavních 
                            onemocnění. Snad proto jsou dvě třetiny všech Američanů 
                            přesvědčeny, že jejich země je v mravním a duchovním 
                            úpadku. 
                          
Koráby 
                            silnic na ústupu
                            Neodmyslitelnou 
                            součástí života každého Američana je automobil. Národní 
                            mýtus, symbol absolutní mobility, pohodlí a blahobytu. 
                            Kdo jej nemá, bez nadsázky strádá. Až na některá velká 
                            města totiž v USA neexistuje městská doprava. Bez 
                            vozu nemohou Američané nakupovat, vyjet si do přírody, 
                            odvézt děti k lékaři, dojet do práce. Podle amerického 
                            statistického úřadu bylo v USA v roce 1996 registrováno 
                            206 milionů vozů. Vzhledem k počtu obyvatel, kterých 
                            je 271 milionů, jde věru o úctyhodné číslo. 
                          
   "Američan 
                            bez auta není snad ani Američan," říká pětapadesátiletý 
                            Jerry Taylor, jenž strávil přes třicet let života 
                            opravami vozů. Zasněně vzpomíná na zlaté časy obrovitých 
                            buicků, fordů, cadillaků nebo plymouthů, jimiž v tomto 
                            století Američané dobyli svůj kontinent podruhé. "Vozy 
                            teď vypadají evropštěji a každý pátý je z Japonska," 
                            bručí jakoby nespokojeně nad ztracenou pýchou na tradiční 
                            pětimetrové koráby silnic. "Dnes je každému jedno, 
                            jakou značku kupuje. Auto prostě potřebuje a musí 
                            se mu hlavně líbit," uzavírá. 
                          
   Život 
                            v Americe je doslova podřízen potřebám motoristů. 
                            Vystoupit z klimatizované kabiny auta mnohdy není 
                            vůbec nutné. Systém drive-in (zajeď dovnitř) praktikují 
                            banky, pošty, knihovny, kina a všechny firmy poskytující 
                            rychlé občerstvení. Řidičák je v USA od šestnácti. 
                            Některé jižanské státy jej dokonce udělují už čtrnáctiletým 
                            dětem, o nichž úředníci vědí, že pomáhají rodičům 
                            na farmách.  
                            
                              
 
                               
                            
                          "Jsem 
                            lepší, protože jsem větší"  problém s nadváhou 
                            má každý třetí Američan 
                          Život 
                          na dluh a elektronické peníze
                          Amerika 
                          je také zemí kreditních karet. Jen výjimečně u sebe 
                          lidé nosí víc než dvacet dolarů. Papírové peníze jsou 
                          na ústupu a místo nich Američané zvažují dokonce zavést 
                          peníze digitální  existující jen v pamětích počítačů. 
                          Díky nim by mohli například rodiče kontrolovat, jak 
                          si vede jejich dcera na vysoké škole a zda utrácí za 
                          knihy, nebo spíše za pivo. Steve Cone ze společnosti 
                          Fidelity Investments však tvrdí, že 40 procent Američanů 
                          stále hojně používá k placení hotové peníze nebo šeky. 
                          Digitální peníze proto považuje za hudbu budoucnosti, 
                          i když nepříliš vzdálenou.  
                             Díky 
                            kreditním kartám mohou lidé nakupovat bez ohledu na 
                            stav svých peněženek. Peníze, které si přes kartu 
                            půjčí od banky, později splácejí. Banka zprvu nechce 
                            moc, protože čím více jí lidé dluží, tím vyšší úrok 
                            plyne do její kapsy. Těm, kteří ztratili nad stavem 
                            svých financí kontrolu, opět přes kreditní kartu půjčí. 
                            A tak stále dokola. Není neobvyklé, že někteří Američané 
                            pak platí každý měsíc čtyři pět stovek jen za úroky. 
                            Přes tato nebezpečí však kreditní karty Američanům 
                            velmi usnadňují každodenní život. 
                          
Kouzlo 
                            hamburgrů
                            Málokde 
                            je k vidění takové množství tlustých lidí jako v USA. 
                            Našinec, zvyklý tolerovat nějaký ten pánský pupek, 
                            je doslova fascinován zejména tvary zdejších žen. 
                            Často pohledné tváře mladých dívek mizí pod nánosy 
                            zbytečných kil. Lidé jsou přitom den co den válcováni 
                            televizí a časopisy, jak zdravě žít a jak hubnout. 
                            
                          
   Masivní 
                            propaganda vytlačila z potravin tuky a cholesterol. 
                            Výrobek bez značky "fat free" (bez tuku) je prakticky 
                            neprodejný. Američané ve strachu o své zdraví často 
                            smaží jen na mikroskopicky tenké vrstvě oleje, které 
                            docílí jen díky speciálním sprejovým rozprašovačům. 
                            Došlo to tak daleko, že lidé, kteří pijí obyčejnou 
                            kolu  a nikoli tu dietní  budí pohoršení 
                            a jsou tolerováni jako obtížný hmyz. Na cukr se paradoxně 
                            kletba zdravého života nevztahuje. A nutno říci, že 
                            s cukrem výrobci jídla, ku škodě nabývající populace, 
                            nešetří. 
                          
   Jenže 
                            co naplat? Potraviny jsou v USA velmi levné a jejich 
                            výběr, až na skutečné výjimky, prakticky neomezený. 
                            Vedle zdraví reklama hlásá spotřebu. Televizní kanály 
                            jsou přeplněné "lákavými" hamburgry, pizzou, těstovinami 
                            a jinými kalorickými bombami. Reklama na jídlo je 
                            prokládána přípravky proti pálení žáhy, nadýmání a 
                            pro dobré trávení. 
                          
   Kapitolou 
                            samou o sobě jsou stravovací řetězce "fast food"  
                            neboli rychlé občerstvení. McDonald's, Pizza Hut, 
                            KFC, Shoney's, Burger King, Wendy's a řada dalších. 
                            Jsou velmi levné, a proto hojně navštěvované. To, 
                            k čemu hlavně slouží, tedy k rychlému najedení, plní. 
                            V některých z nich po zaplacení nezáleží, kolik toho 
                            člověk spořádá. Pochoutky od takového McDonalda (jde 
                            zhruba o šest hamburgrů) jsou zaručeně stejné na západě 
                            i východě USA, v Evropě, Moskvě nebo Japonsku. V tom 
                            také tkví obchodní síla "fast food". Hamburger totiž 
                            eliminuje rizika neznámých jídel, před nimiž stojí 
                            většina cizinců při návštěvě jiné země. 
                          
   Rozporuplný 
                            vztah k potravinám kompenzují Američané pohybem. Veřejných 
                            posiloven, aerobikových sálů a tělocvičen je v USA 
                            habaděj. Nade vším vládne běh. Běhá se neustále. O 
                            zdravém rozumu běžců lze mnohdy vážně pochybovat. 
                            Zejména když vyklusávají v těžkém provozu amerických 
                            velkoměst. (Poznámka autora: viděl jsem zoufalce v 
                            kalifornském Death Valley  Údolí smrti  
                            který rovněž považoval poklus při padesátce ve stínu 
                            za zdraví prospěšnou věc.)  
                            
                              
 
                               
                            
                          Z 
                            tradičního amerického puritánství si vystřelil majitel 
                            jedné newyorské prodejny se suvenýry a zahalil bedra 
                            replice slavné Michelangelovy sochy. Pokud to nemyslel 
                            vážně. 
                          
Každodennost 
                            nade vším
                            Mnozí 
                            cizinci se často usmívají nad tím, jak málo toho Američané 
                            vědí o jiných národech. Občané v Texasu, jenž sám 
                            je o dost větší než Německo, se přitom stejně málo 
                            zajímají o potíže v Bostonu. "Zbytek světa pro ně 
                            není důležitý," říká sedmadvacetiletá americká studentka 
                            filmu Alexis Gibsonová. "Lidé mají své vlastní starosti 
                            a důležité je, aby to kolem fungovalo. Dění za oceánem 
                            je pro ně nesmírně vzdálené," vysvětluje. O svém životě 
                            má však jiné představy a uzavřenost Američanů jí vadí: 
                            "Neplánuji. Zatím jen vím, že se chci učit a také 
                            cestovat po celém světě. Ne jako turista, ale nějakou 
                            dobu tam žít," říká. 
                          
   Co 
                            tedy zajímá běžné Američany? "Každodennost," odpovídá 
                            stručně Alexis a míní tím například, kolik zaplatí 
                            na daních. Na co však Američané podle ní nezapomínají, 
                            je vzdělání dětí. Jinak nesmírně nákladná záležitost. 
                            Rodiče přepečlivě plánují studium svých ratolestí, 
                            přičemž na školné začínají často spořit ještě před 
                            jejich narozením. Vždyť dva semestry na soukromé vysoké 
                            škole stojí i dvacet tisíc dolarů za rok. Kdo peníze 
                            nemá, modlí se za stipendium, nebo si vezme půjčku. 
                            To však po škole znamená léta dluhů a tvrdého odříkání. 
                            Mladí lidé si proto velmi dobře rozmýšlejí, jak drahý 
                            čas na škole využijí. 
                          
Špatně 
                            tavící kotel
                            Spojené 
                            státy jsou pestrou směsicí národů. Za svou kulturní 
                            rozmanitost vděčí mnoha migračním vlnám evropských 
                            a asijských osadníků v minulých stoletích. V současnosti 
                            strmě roste počet španělsky hovořících přistěhovalců, 
                            který přesáhl už hranici 11 procent z celkového počtu 
                            obyvatel. Nedělitelnou součástí americké populace 
                            (12,5 procenta) jsou Afroameričané  známí Evropanům 
                            spíše jako černoši. Pouze oni či jejich předci přišli 
                            do Ameriky nedobrovolně jako levná pracovní síla a 
                            byli navíc od počátku vystaveni rasové diskriminaci. 
                            Ekonom Peter Drucker však tvrdí, že situace černých 
                            Američanů se výrazně lepší: "Tři pětiny amerických 
                            černochů dosahují příjmů střední třídy. Před druhou 
                            světovou válkou to byla pouhá dvacetina." 
                          
   Amerika 
                            byla donedávna vnímána jako gigantický kotel (melting 
                            pot), v němž dojde k přetavení všech druhů národních 
                            a rasových odlišností. V posledních letech se však 
                            ukazuje, že tomu tak není. Stále více Američanů, i 
                            těch mladých, kteří patří už k několikáté generaci, 
                            usiluje o nalezení kořenů svého původu. O tom například 
                            svědčí pořádání řady národních festivalů a slavností. 
                            Mezi českými krajany v Texasu nebo Oklahomě je kupříkladu 
                            oblíbený Polka nebo Koláč festival.    
                            
                          
* 
                            
                          
                            
 
                             
                          
                          Americký 
                            středozápad: pro průměrného obyvatele USA je nejdůležitější, 
                            aby všechno kolem něj fungovalo. Dění na druhé straně 
                            země, nebo dokonce za oceánem, ho příliš nezajímá. 
                            
                          
Tavicí 
                            kotel ras a národností je spíš už jen reklamním sloganem 
                             
                            
                              
 
                               
                            
                          
                          
                            
                               
                               
                                | Populační hodiny 
                                  Ameriky | 
                              
                               
                              
 
                                | Narození (jedno dítě)  | 
                                každých 8 vteřin | 
                              
                               
                              
 
                                | Úmrtí (jedna osoba)  | 
                                každých 14 vteřin | 
                              
                               
                              
 
                                | Imigrace (jedna osoba)  | 
                                každých 37 vteřin | 
                              
                               
                              
 
                                | Čistý populační přírůstek | 
                                 | 
                              
                               
                              
 
                                | (jedna osoba)  | 
                                každých 13 vteřin | 
                              
                               
                              
 
                                | Obyvatel celkem  | 
                                 | 
                              
                               
                              
 
                                | (k 23. 1. 1999)  | 
                                271 763 445 |