Na
Diné (Lidé)
autor:
Jiří
Kouba, www
nabídka:
01.
Mýty o Apačích 02. Rozdělení-přehled
kmenů 03.
Geronimo křesťanem
Na
Diné (Lidé)
Tak si říkají Apači a Navajové spolu s 51 kmeny Athapasků
z Aljašky a SZ Kanady. V nářečních variantách to zní
také Indé, N´Dé , N'Né, příbuzné jsou výrazy Tindí ,
De Indei, ale význam je stejný . Athapaskové jsou významnou
skupinou i proto, že se jazykově i kulturně od ostatních
praobyvatel Ameriky liší, dokonce amerikanista Grenfeld
jde tak daleko, že se domnívá, že Athapaskové představují
samostatné osídlení Ameriky zcela odlišné jak od ostatních
Indiánů tak od Eskymáků.
Do
své vlasti na dnešním Jihozapádě USA a na severu Mexika
se dostali Apači a Navajové mezi 8.-15. stol zřejmě
ve dvou vlnách, které se liší i dialektem:
Východní
kmeny (ve státech New Mexiko, Chihuahua, Texas, Oklahoma):
jsou potomky staršího osídlení možná z 8. století, patří
sem kmeny Farao, Lipan (vl. jm. Tindí) , Mescalero,
Jicarillo a tzv. Kiowa-Apači (vl. jménem Nadi-ish-dena,
Pawneeové jim začali říkat Gataka, Francouzi Quataquios
, americká administrativa Prairie Apaches) . Jicarillové
se dělí na 2 moiety : Llaneros (lidé nížin) a Hoyeros
(lidé hor). Západní hranici východního nářečí představuje
kmen Chiricahua (Čirikava, vl. jm. Chokonen). Jiné prameny
ale pokládají Čirikavy za východní hranici západního
nářečí. Souhrnně bývali zejména Španěly nazývání Kerečové.
Jelikož subdivize kmenů nebyla u Apačů nikdy statickou
záležitostí, nemůže žádný seznam podchytit opravdu vše.
Tak například v Lipanech se rozplynuly další skupiny
Chenti a Melenudo, možná zcela neapačského původu.
Západní
kmeny (Arizona, Sonora): jsou potomky příchozích z 13.-15.
století , řečí bližší Navajům, kteří jsou vůbec možná
nejmladšími Athapasky na JZ. Patří sem kmeny Tonto severní
a jižní, Coyotero, Arivaipa (někdy Aravaipa) , Pinaleňo.
Coyotero se dělí na severní Bělohorce (White Mountains
Apaches ) a jižní Pinaly a skupinu Cibecue . ( Jenže
je tu problém: Pinaleňo znamená španělsky obyvatel provincie
Pinal, jaký je tedy rozdíl mezi Pinaly a Pinaleňy ?)
. Ve White Mountains žila i skupina mexických zajatců,
kteří přijali apačský způsob života, zvaných Nakaida
(z apačského Nakaí = Mexičan).
(Zbytky
Athapasků jsou také na Kalifornském pobřeží, jedná se
často o malé skupiny několika desítek jednotlivců .
Jsou důkazem toho, že exodus Athapasků z dálného severu
probíhal v širokém pruhu od pobřeží po prérie).
Naopak
za Apače dlouho pokládaní Yavapaiové ze západní Arizony
jsou ve skutečnosti Yumové, kteří přejali některé prvky
kultury Apačů. "Malý Apačský kmen z okolí Prescottu",
jak píše jinak vynikající Elliott Arnold v bestseleru
"Zlomený šíp", byl vlastně kmenem yumským a patřil tedy
do jazykové skupiny Hoka. Někdy se jim říká Yuma-Apache
nebo Naučé, dělí se celkem do 4 skupin žijících u Phoenixu
a Prescottu ve státě Arizona. -Podobně vznikly na rozhraní
různých skupin přechodové kmeny:
Ebarb
- Choctawa + Lipan ve východním Texasu
Gataka
= Kiowa Apači - neznámá skupina Apačů? + Kiowa v Kansasu
Rozpaky
mám nad skupinami z pomezí dnešní Arizony a Nového Mexika.
Objevuje se tu mnoho názvů a já mám podezření, že některé
jsou duplicitní. Splývají tu skupiny Chiricahuů -Chokonen,
Chihenne, Nedni a Bedonkohe, a Gileňů - přidržme se
RNDr. O. Kandertové, z jejího dělení čerpám: "Gileňové
se dělí na Gileně vlastní, Mimbreně a Mogollony."
Zejména
skupina Bedonkohe, spojená dlouhý čas se známým Geronimem,
v historických líčeních splývá s Mimbreni. Mangas Coloradas
bývá střídavě uváděn jako náčelník Gileňů, Mimbreňů
a Bedonkoheů.
Z
dalších pramenů vím, že Mimbreňové se zase dělili na
Warm Spring Apaches neboli Apače z Teplých pramenů a
Apače měděných dolů (Coppermines). Podívejme se na česky
píšící publicisty. RNDr. Kandertová, jejíž dělení pokládám
za nejpropracovanější, a z něhož nejvíce čerpám, píše
: "V době své slávy ( do počátku 60. let minulého století)
se Apačové dělili na 7 kmenových skupin:
1. Kerečové, k nimž se počítali Mescalerové, Chikariljové,
Faraoni, Llanerové a LIpani
2. Kmen Čirikava
3. Pinaleňové
4. Kojotí Apači, dělící se na Apače z White Mountains
a na Pinalce
5. Kmen Arivajpa
6. Gilští Apači, dělící se na Gileně, Mimbreně a Mogoljony
7. Tontové
Zde
jsou dva problémy:
1/ za prvé ozřejmit rozdíl mezi Pinaly a Pinaleňy
2/ druhý problém uvede etnograficko-historická poznámky
ke knížce "Odvedu vás do Sierry Madre" - beletrizovaný
Geronimův (Gokhlayehův) životopis od Forresta Cartera.
Jako na potvoru se zde dělí Chiricahuové na více skupin
- Chihenne, Chiahenne, Chokonen, Nedni a Bedonkohe,
a jinde se přitom rozlišuje (správně, jak se za chvíli
ukáže) mezi Bedonkohey na jedné a Mimbreňy a Gileňy
na straně druhé , takže jeden neví, čí náčelník byl
vlastně zlopověstny Mangas Coloradas. Mimbreňů, Gileňů
či Bedonkoheů ? Nebo je to označení téže skupiny ? V
doslovu knížky se naopak Phdr. Olga Kandertová přidrží
správnějšího schematu, a staví Chiricahuy od Gileňů
a Mimbreňů samostatně.
Proč
potom Carter a zřejmě sám Geronimo mezi nimi rozlišuje?
Co s názvy čirikavských tlup Chihenne a Bedonkohe, jsou
to skupiny uvnitř Chiricahua, mimo Gileňů, nebo to jsou
vlastně skupiny Gileňů, takže termín Chiricahua má pak
dva významy: ten užší pro vlastní skupinu Chokonen,
a širší pro Gileně a Chokoneny dohromady ? Jinými slovy,
termín Chiricahua v širším slova smyslu kryje všechny
Apače mezi Tucsonem a Rio Grande, zatímco v užším jenom
jednu ze skupin.- Jak ukáži později, tato druhá varianta
je pravdivá , důvody rozostřené klasifikace jsou historické
.
Druhé
možnosti se také zdá odpovídat dělení PhDr. Josefa Opatrného,
který to bere šmahem "Apači se dělili na Mescalery,
Chiricahuy a Západní Apače". PhDr Opatrný je autorem
nové české školy pohledu na indiánské dějiny, která
neguje tzv. revizionisty (Dee Brown), kteří byli velmi
proindiánští. Po pravdě řečeno nemohu souhlasit se způsobem
Opatrného interpretace, který bych značil za ultrapravicový
a poplatný řadě bílých amerických mýtů, ani s výběrem
faktů, který obsahuje chyby. Posuďme sami:
"V
roce 1858 připravili velký úder proti tlupě, podnikající
nájezdy z nepřístupných skalnatých bloků Mogollon Rim
na pokraji Coloradského kaňonu .... Mezi Indiány směřujícími
k jihu šlape i rodina mladého bojovníka Goklayeha. Pochází
ze skupiny Nedni, ale přiženil se k Mimbrům". (Josef
Opatrný, Poslední indiánské války, Komu patří indiánská
zem ?)
Pohled
na mapu Arizony ukáže, že Mogollon Rim je v severní
Arizoně tam, kde nejsevernější apačská území hraničí
z nejjižnějšími navajskými. Tak daleko na severu Mimbrové
nežili. Jeden z oblíbených mýtů, že Apači byli kočovníci,
a tudíž se vyskytovali skoro všude, by takovou lokaci
umožňoval. Jenže s tím kočováním to bylo tak, že apačské
tlupy kočovaly uvnitř hranic svého území, a mimo ně
jen v případě nájezdů. Dále v 17. a 18. století probíhal
pomalý drift apačských kmenů na severozápad pod tlakem
Španělů a také Komančů - tím se třeba vysvětluje, proč
daleko na jihu v Texasu máme jazykové památky po Apačích
(laskavý čtenář nechť si najde na starší mapě Texasu
Chisos Mountains - Chise ´ché = Lesní lidé , Hory lesních
lidí neboli Apačské hory ) , ale v minulém století tam
žili prakticky jen Lipani. Jinak ale lze celkem přesně
určit , kdo žil v r. 1858 v Mogollon Rim - i pro Tonty
či Bělohorce by to byla severní výspa.
Nešlo
spíše o Mogollon Mountains v jihozápadním Novém Mexiku,
kde jsou kmenová území Mogollonů, kam Geronimo správně
patřil ?
Dr.
Šolc zase dělí Apače na 5 skupin:
"..Apači
se San Carlosu, patří k ní Apači z White Mountains a
a takzvaní Apači-Tonto. Další skupina se nazývá Čirikawa
a další Mescalero. Ti druzí sídlili mezi Rio Grande
a řekou San Pedro, Apači Čirikawa v údolí řeky Pecos."
Ve
všech vydáních knihy "Indiánské historie" si dr. Šolc
plete Čirikawy s Mescalery a prohazuje jejich území.
Jeho klasifikace je druhá, která podporuje představu,
že Čirikawa v sobě obsahuje Mimbry i Gileně a Mogollony,
jinými slovy od Rio Grande po Tucson jsou to všechno
Čirikawa.
Dále
zmiňuje Jicarillce a Lipany.
Robert
J. Conley vydal beletrizovaný scénář k filmu Geronimo.
V českém překladu čteme:
"Podle
samotného Geronima se Apači, kteří si říkali Diné, dělili
do čtyř skupin: Bedonkohe, Chokonen, CHihenne a Nedni.
...Bílí lidé říkali Chokonenům Čirikavové a Bedonkohům
Meskalerové .. v té době byl náčelníkem Bedonkohů velký
Mangas Coloradas ". S těmi Mescalery to už je těžký
lapsus linguae . Navíc Mangas Coloradas , který, jak
jste si všimli, podle beletrie už náčelničí 2-3 kmenům,
si vzal práci daleko na východě a zastřešil i Mescalery,
takže je kandidátem chronického únavového syndromu.
Navíc
Geronimo ve svém životopise neuvádí 4, ale 6 skupin:
"The
Apache Indians are divided into six sub tribes. To one
of these, the Be-don-ko-he, I belong (1). "
East
of us lived the Chi-hen-ne (Ojo Caliente), (Hot Springs)
Apaches. (2)...
North
of us lived the White Mountain Apaches.(3)...
To
the west of our country ranged the Chi-e-a-hen Apaches
(4)
South
of us lived the Cho-kon-en (Chiricahua) Apaches (5)
To
the south and west of us lived the Ned-ni Apaches (6)
Škoda, že pouze v případech (2),(3),(5) užívá autor
i souběžných názvů , které používala americká administrativa
. V případech (1),(6) se můžeme zatím jen dohadovat,
případ (4) se , jak jsem zjistil z jiných pramenů, týká
kmene Coyotero, ale jen jeho jižní části , tedy Pinalů,
protože severní část - Bělohorce, jmenuje Geronimo zvlášt
jako (3). Jednotlivým kmenům řadí i náčelníky, není
ale jisté, z jakého období. Známý je Victorio - (2),
Cochise -(5) a Whoa (Juh) -(6), a z dalšího textu Mangas
Coloradas - (1), naproti tomu málo známí jsou Hash-ka-ai-la
- (3) a dvojice Co-si-to a Co-da-hoo-yah -(4). Kmen
(4) je určen západně od území Bedonkohů a já vím, že
tam žili Aravaipové a Pinalové. Aravaipům velel Eskiminzin,
nevím ale od kdy.
Jak
si s tím má jeden poradit. Pokusím se vybudovat vlastní
klasifikaci - v úvodu uvádím první nástřel - potřebuji
ale také pomoc.Vás přispivatelů.
Něco
z výše zmíněného si opsal i Karel May někde v klidu
v kavárničče z cestopisu. Nevíte ale, koho mínil názvem
Taracones ? (snad Faraony ?) . Co víte o Faraonech?
Já jen to, že se jedná o skupinu blízkou blízkou Mescalerům.
Další
tajemný název, který známý romanopisec odněkud vyčetl
a použil, je "Nijorové". Nevíte, kdo by to mohl být
? Zvláště mně zajímají mexičtí Apači . Nemáte někdo
knihu Helge Ingstada "Apači - ztracený kmen "? Po jaké
skupině pátral tento diplomat a spisovatel ve 20. letech
?
Mýty
Apači kočovali a tak je zbytečné mluvit o tom, kde
měly svá stanoviště jednotlivé skupiny. To platí
omezeně o východních Apačích, kteří se živili lovem. Západní
kmeny - řekněme od Ria Grande na západ nebyli kulturou
prérijní Indiáni, nýbrž sběrači a zemědělci. Nepřekvapí
pak, že Geronimo píše ve vzpomínkách z dětství , jak si
hráli na schovávanou, zatímco rodiče pracovali na poli,
jak sázeli kukuřici do rovných řádků, mezi kukuřici fazole,
a melouny a dýně napřeskáčku. Správně říká RNDr. Kandertová,
že "kmeny Čirikávů, Pinaleňů a Kojotích Apačů se po kulturní
stránce nejvíce blížily kmenům Nevady a Kalifornie" -
byli to sběrači plodů a/nebo zemědělci. - Vlivem Karla
May si lidé představují Apače jako typicky prérijní Indiány,
což platilo jen o kmenech Jicarillo a Kiowa-Apache. Výjimkou
ze stálých pobytů byly jen nájezdy a obchodní cesty, po
nich se ale vraceli zpět domů. Ty domovy byly 2: v horách
ochranný tábor kmene a v údolí hospodářský tábor vedle
polností.
Nejhůř
na tom byly ženy zajatkyně - Apači je znásilnili .
V sexuální oblasti byli Apači velmi cudní , ve srovnání
s bělochy, Mexičany i okolními kmeny. Zajatkyně byla
víceméně otrokyní, mohla však přijmout nabídku k sňatku
a vdát se. Znásilnění jí vůbec nehrozilo.
Ženy
neměly u Apačů žádná práva - ouha, například
sňatek se řídil matrilokální rezidencí, což znamená,
že muž se ženil do kmene své ženy (to mne v Čechách
potkalo také a migroval jsem z Polabí do Jizerek). Tímto
způsobem změnil kmenovou příslušnost otec Geronima a
také Eskimenzen.
Apači
pořád bojovali s Komanči . Komanči jsou část
severních Šošonů z Montany, která se v 17. století oddělila
od ostatních a dostala se na jih až do Texasu k Mexickému
zálivu . Odtud začali tlačit Jicarillos, Lipany, Faraony
a Mescalery na sever do západního Texasu (Lipany), Nového
Mexika (Mescalery) , Colorada (Jicarillos-Hoyeros) a
severního Texasu (Jicarillos-Llaneros) . Rozhodně však
nešlo o tak urputné nepřátelství, jak líčí Karel May:
na samém konci svobody se Llanerové, Kiovowé a Komanči
spojovali proti lovcům bisonů, kteří je během pár let
připravili o obživu a usnadnili tak jejich nahnání do
rezervací. -Stejné nepřátelství jako ke Komančům bylo
místy mezi jednotlivými kmeny Apačů, mezi Apači a Navaji,
a mnohem horší to bylo mezi Apači na jedné a Pimy a
Papagy na druhé straně. Kiowové a Komanči nakonec nabídli
vězněným Chiricahuům část své oklahomské rezervace.
Apači
byli urostlí, vysocí muži ostře řezaných tváří a pořád
jezdili na koních - kdepak, byli velmi malí
, širokých obličejů a někdy dokonce zavalitých postav,
přesto byli velmi mrštní a fenomenální běžci. Jen někteří
z nich díky údajné příměsi komančské krve byli vyšší
- Chochise, Mangas Coloradas. U Chiricahuů a okolních
se také vyskytují evropské typy : Chochise, Eskiminzin,
Victorio - vypadají trochu jako Francouzi, Italové či
Balkánci. Victorio je vyslovený fešák. Mezi mladými
dívkami nalezneme občas typické Andulky z jihočeské
vesnice. To vše souvisí jednak se skutečností, že Apači
nezakazovali sňatky se ženami z jiných kmenů a s běloškami,
jednak s faktem, že Athapaskové, k nimž Apači patří,
jsou asi úplně jiného původu než ostatní Indiáni - třeba
praárijského ? , to se asi nikdy nedozvíme. Často dávali
přednost běhu před jízdou na koni, kterého ostatně znali
až od poloviny 16. století .
Rozdělení
(subdivise) - ne neomylné, ale proti dřívější verzi
značně zpřesněné. Pokud udávám jména vůdců, je to proto,
že mnohé skupinky lze v příbězích jednoznačně identifikovat
pouze podle jejich jmen
1.
Mescalerové vlastní a Mescalerové jižní neboli Faraoni
2.
Lipani , vzniklo z Ipa-n'de, vl. jméno Tindí, nutno
uvažovat s Melenudy a Chentií a přechodovými Ebarby.
Orozco y Berra , podle John. R. Swantona, rozlišuje
skupiny Lipanjenne, Lipanes de Arriba ("Horní"), Lipanes
Abajo ("Dolní"). Lipané se vyskytovali na území od N.
Mexika přes severozápadní Texas až k Mexickému zálivu.
Od r. 1856 ti, kteří přežili srážky s americkou armádou,
uprchli do mexické Coahuily, odkud 1903 do Chihuahuy
a z ní 1905 do reservace Mescalero v N. Mexiku , USA.
3.
Jicarillové (španělsky "Košíkáři" ) ve 2 někdy i územně
odlišných moietách Llaneros, Hoyeros. Jiné dělení přináší
Mooney, když rozlišuje skupiny Apatsiltlizhihi, žijící
kolem Mora , Dachizhozhin, asi tam, kde je dnes rezervace
Jicarillů, Golkahin, jižně od Taos Pueblo , Ketsilind,
sídlící tamtéž, a Saitinde z okolí města Espanola, vše
v N. Mexiku. Územně by skupina Apatsiltlizhihi odpovídala
moietě Llanero , ale to je dohad.
4.
Nadi-ish-dena čili Kiowa-Apači alias Gataka vulgo Prairie
Apache
Skupiny
5-9 bývají souhrnně , a jak svědčí Eva Ball , mylně
nazývány Chiricahua ("Vzdálené hory" v řeči Pimů), názvem
pocházejícím od Pimů. Skupiny (5),(6),(7) , tedy východní,
nazývali Španělé úhrnem zase Gileňos bez dalšího rozlišení.
Mezi všemi skupinami jsou přitom definovatelné rozdíly.
Gileňos od r. 1800 začínají být děleni na 3 kmeny (5-7):
5.
Chi-hen-ne jižní, jižní Mimbreňové alias Coppermine
Apaches,v Mimbres Mountains v N. Mexiku, praví Mimbreňové
, po masakru u Santa Rity 1837 umenšeni, vůdci Soldado
Fiero, Juan José, Dasoda-hee (Mangas Coloradas) , po
smrti Mangase Colorada 1863 asimilováni skupinou (6)
.
6.
Chi-hen-ne severní , severní Mimbreňové , vlastně praví
Gilenjos vulgo Warm Springs Apaches severně od předchozích
v oblasti Gila Hot Springs po Mogollon Mountains a Black
Range, vůdce Cuchillo Negro (Černý nůž), Victorio, Delgadito,
Loco .
7.
Be-don-ko-he alias Mogollon , západně od předchozích
od pohoří Mogollon Mountains na západ k Blue River a
přes Gilu na jih, po masakru v Casas Grandes 1858(1850?)
umenšen , již předtím přijímá vůdcovství Mangase Colorada
a r. 1853 se plně přimyká k (5) . Neformální vůdce Geronimo
. ( Pozor ale: jméno Mogollon je dvojznačné: předtím,
než se dostalo Be-don-ko-heům patřilo utoaztéckým Indiánům
s vyspělou zemědělskou kulturou, kteří prosperovali
v Arizoně asi v letech 300-1300 n.l. Má se za to, že
Indiáni Zuni jsou jejich potomky)
8.
Cho-ko-nen alias praví nebo centrální Chiricahua , vůdce
Miguel Narbona, od r. 1856 Cochise , po něm krátce jeho
synové Tah-zay a Na-chi-se , sídla jižně od předchozích
v dnešních Chiricahua Mountains a Dragoon Mountains..
9.
Jižní Chiricahua alias Nedni (Nedhni čili "nepřátelští
lidé") vulgo Pinary Apaches nebo Broncos současně s
předchozími a jižně od nich , vůdce Makho, Whoa (Juh
- čti "Hú") , sídla v severní Sierra Madre ve státech
Sonora, Chihuahua, snad také v Hatchet Mountains, N.
Mexiko.
Pravými
Chiricahui jsou tedy jen (8) a s výhradami (9) .
10.
Chi-e-a-hen , vlastní Cojoteros, jižní Kojoteři, Pinalové,
vůdce Co-si-to a Co-da-hoo-ya . John R. Swanton rozlišuje
skupiny: Apači z Apache Peaks , sídlící v Apache Mountains
severovýchodně od Globe, Pinal mezi řekami Salt a Gila
v okresech Pinal a Gila a skupinu San Carlos žijící
při stejnojmenné řece, vše v Arizoně. K nim řadí jižněji
sídlící Aravaipy, které ponechávám samostatně (13) .
Paul Machula, který sbírá informace přímo v San Carlos,
zjistil, že skupina Pinalů se usídlila v Pinal Mountains,
severně od nich další v Apache Peaks Band, na jih podél
Aravaipa Creek skupina Aravaipa a poslední na východ
podél San Carlos River, což je v dokonalém souladu s
výše uvedeným. Skupiny Apache Peaks a San Carlos jsou
uvedeny jako vysloveně malé. - Název Coyoteros byl původně
užit jen pro jednu skupinku, později byl vztažen na
veškeré (10) a (11) .
11.
Whitemountain Apaches ,Bělohorští Apači spolu s Cibecue
, znám vůdcové Hash-ka-ai-la, Kutu-hala (totožný
s mužem jménem Pedro ?) . Také tlupa Nakai-dé z mexických
zajatců. John R. Swanton udává východní skupinu White
Mountain , podél horních toků řek Gila a Salt na severovýchodní
hranici Arizony, a západní skupinu mezi touto a San
Carlos Coyotery (10) . Cibecue Apači se dělí na skupinu
z Canyon Creek , sídlící podél stejnojmenného potoka,
skupinu Carrizo, od potoka Carrizo Creek v okrese Gila
(ten nenacházím ani na podrobné mapě, ale osada Carizzo
tam je ) a vlastní skupinu Cibecue , od potoka Cibecue
Creek (opět nelze najít, zato osadu Cibecue ano) mezi
dvěma výše zmíněnými.
12.
Tonto severní a jižní, vůdce Delshay. Jižní Tonto tvoří
skupina Mazatzal , z okolí pohoří Mazatzal Mountains,
a 6 malých skupinek, z nichž prvá se nachází severně
od Roosevelt Lake, druhá na horním toku potoka Tonto
Creek, třetí mezi horním tokem Tonto Creek a východním
ramenem Verde (East Verde), čtvrtá západně od předchozích
mezi East Verde, Tonto Creek , a Verde, pátá severně
od East Verde; šestá od Cherry Creek po Clear Creek.
Severní Tonto tvoří skupina z Bald Mountain , z okolí
Bald Mountain, jižně od Camp Verde, jako druhá je skupina
z Fossil Creek od stejnojmenného potoka na hranici okresů
Gila a Yavapai, třetí skupina Mormon Lake , sídlící
u jezera Mormon Lake jižně od Flagstaffu, a čtvrtá skupina
Oak Creek z okolí stejnojmenného potoka jižně od Flagstaffu.
Jejich yumští , tedy neapačští spojenci Yavapai , vůdce
Chalipun, bývají k Apačům řazeni neprávem. Yavapaiům
se také říká Yuma-Apači, Mohave-Apači, Naučové. Je ale
fakt, že mezi nimi a Apači existovaly časté vzájemné
sňatky . Kulturou, jazykem a náboženstvím to byli Yumové
, politicky Apači. - (Del-shay může být transkripce
Del-shí, což je apačsky "Lidé ze země barvy krve", tedy
Lidé z červené země, je podle Swantona obecnější označení
Yavapai nebo Tontů ).
13.
Aravaipa (v řeči Pima "Malé studně"), jižně od Pinalů
(10), snad jejich příbuzní, kteří se odštěpili, vůdce
Santos, pak jeho zeť Eskiminzin (původem Pinal, přiženil
se).
14.
a Pinalenjové zvlášť ??
Zajímavé
je, že termín Nedni a jeho synonymum Broncos se vyskytuje
také ještě ve významu politickém, ne přísně etnografickém,
jako označení tzv. divokých Apačů, kteří žili volně
v Sierra Madre ještě ve 30. letech. Byly zbytky Nedniů
jejich krystalizačním jádrem ? Nebo na ně přešlo označení
bývalého, dnes už rozprášeného kmene pro podobnost jejich
chování k obyvatelům Mexika ? Prvé variantě by nasvědčoval
fakt, že Nedniové žili v době svého rozmachu v Mexiku.
Byli všichni posbírání americkým rezervačním systémem,
nebo tam někteří zůstali ?
Předložené
schema má svůj problém - jsou skupiny souměřitelné ?
Je oprávněné rozpustit skupiny "Gileňů" a "Chiricahuů"
do samostatných čísel a neudělat to samé se skupinami
Coyoterů, Whitemountain či Tontů ?
Seznam
obsahuje 39 subjektů včetně malých skupin . To dobře
odpovídá údaji , že amerikanistická literatura podchycuje
40 i více skupin Apačů.
Geronimo
křesťanem ?
Víra
Apačů je složitou záležitostí a lze v ní stopovat několik
vrstev. Ačkoliv se mýtech vyskytuje více božských bytostí
(Zabíječ nepřátel, Bílá paní, Syn vod) , předmětem modlitby
a uctívání je Usen , Všemohoucí a Dárce života. Někteří
řadí Apače spolu s Cheyenny a Černonožci k monoteistům,
tedy k těm, kdo dospěli k víře v jediného Boha. V toto
směru by byly tyto kmeny jediné na celém americkém kontinentu.
Geronimo
o svém dětství říká: "My mother ....she also taught
me to kneel and pray to Usen for strength, health, wisdom,
and protection. " (Moje maminka mne také učila pokleknout
a modlit se k Usenovi za sílu, zdraví, moudrost a ochranu.)
Jinde
vysvětluje: "In our primitive worship only our relations
to Usen and the members of our tribe were considered
as appertaining to our religious responsibilities" (Náš
kult byl jednoduchý: za součást náboženské odpovědnosti
byly pokládány jen vztahy k Usenovi a členům kmene)
.
Část
svého života byl Geronimo znám jako šaman vládnoucí
mimořádnými schopnostmi a jasnozřivostí. Nakolik je
ale tento profil doložitelný a z kolika procent je vytvořen
spíše vypravěči, není jasné. Osobně se spíše domnívám,
že Geronimovo intelektuální a vůdcovské prvenství by
nemělo být vysvětlováno okultními vazbami, nýbrž přirozeně
- zapomíná se, že to byl vnuk nednijského vůdce Maka
(Makho) , který proslul jako vrcholně inteligentní a
schopný člověk. Geronimo měl talent zkrátka v rodině.
Ke
konci života se stal křesťanem. Co o tom říká : "
Since
my life as a prisoner has begun I have heard the teachings
of the white man's religion, and in many respects believe
it to be better than the religion of my fathers. However,
I have always prayed, and I believe that the Almighty
has always protected me.
Believing
that in a wise way it is good to go to church, and that
associating with Christians would improve my character,
I have adopted the Christian religion. I believe that
the church has helped me much during the short time
I have been a member. I am not ashamed to be a Christian,
and I am glad to know that the President of the United
States is a Christian, for without the help of the Almighty
I do not think he could rightly judge in ruling so many
people. I have advised all of my people who are not
Christians, to study that religion, because it seems
to me the best religion in enabling one to live right.
"
(Na
začátku mého vězeňského života jsem slyšel vyučování
bělošského náboženství, a myslím, že je v mnoha ohledech
lepší než víra mých otců. Nicméně, i předtím jsem se
vždycky modlil, a věřím, že Všemohoucí mne vždycky chránil.
Přijal
jsem křesťanskou víru v přesvědčení, že je to tak moudré
a že spojení s křesťany zlepší můj charakter. Myslím,
že církev ( Holandská reformovaná) mi hodně pomohla
za ten krátký čas, co jsem byl jejím členem ( od r.
1903) . Nestydím se za to, že jsem křesťanem, a jsem
šťastný, že to vím i o presidentovi Spojených států,
protože on by bez pomoci Všemohoucího nemohl řídit ani
soudit takové množství lidí. Poradil jsem všem mým lidem,
kteří nejsou křesťany, aby tuto víru studovali, protože
si myslím , že je tou nejlepší vírou k tomu, aby člověk
správně žil)
Z
Holandské reformované církve byl Geronimo později vyloučen
"pro vášeň k hazardním hrám". -Z jeho vyznání o procesu,
který bych opatrně nazval "morální obrácení" , plyne,
že hledal v křesťanech mravní pomoc , útočiště. Muž,
který v masakru přišel o matku, ženu a 3 malé děti a
pak je skoro 30 let mstil , hledal smíření a odpuštění.
Potřeboval moderním termínem "pastorační pomoc" , a
ne odsouzení a vyloučení. Kdo se trochu vyzná v Indiánech
ví, jak těžce nesli uvěznění - hazardní hry byly zřejmě
ztraceným zdrojem adrenalinu v krvi, náhražkou pocitu
dobrodružství, na který byli po generaci zvyklí. Podobně
tomu bylo s jiným velkým problémem, alkoholem, v němž
porobení Indiáni hledali únik do zapomění. Myslím, že
v případě slavného válečníka měla být uplatněna větší
pastýřská citlivost.
autor:
Jiří
Kouba, www
|