Pár slov na závěr
Čtenář
se ted´
možná zeptá: „A v čem tedy spočívá Parkerova historická
role? V tom,
že za dvacet let svého působení nechal popravit
osmdesát lidí? To je všechno?“ Jednoznačná odpověd´
je - nikoliv. Parkerovo
dědictví či snad odkaz je mnohostranný.
Za prvé to je jeho přínos pro civilizační
proces pohraniční oblasti Středního západu,
jmenovitě potlačení zločinnosti, za
druhé jeho radikální postoj v otázkách interpretace
trestního práva a role federálního soudce, a nakonec
definitivní rozbourání celé řady mýtů spojených
se zločinnými elementy, které se tradovaly mezi
lidmi a koncem devatenáctého století byly šířeny
romantickými spisovateli a autory laciných šestákových
brožurek. Tento
poslední bod si rozhodně zaslouží pozornost. Jeden z nejznámějších expertů na osobnost soudce Isaaca
Ch. Parkera Fred H. Harrington říká v úvodu ke
své knize „Hanging judge“, že děti věří
na Mikuláše a dospělí na Robina Hooda. (Pokud čtenář není obeznámen s postavou
Robina Hooda, může si ho klidně zaměnit
za slovenského Janošíka nebo pozdějšího Nikolu
Šuhaje loupežníka, kterého ve velmi pozitivním světle
popsal ranný socialistický spisovatel Antal Stašek.)
Podívejme se tedy na tyto mýty prizmatem Parkerových
zkušeností.
Desperádi na americkém Západě přepadali
jen bohaté a s chudými se dělili o lup. Pohádková fikce. Billy the
Kid, Čerokéz Bill, Bob Dalton, Doolinův
gang, Jesse James a další nemilosrdně obírali
jak bohaté, tak i chudé. Pochopitelně jejich útoky se soutřed´ovali na zámožné občany a banky, protože
na chudých by si toho moc nevzali.
Byla to
válka, která z těchto mužů udělala
zločince. Ne na Indiánském území. Tisíce veteránů, kteří přežili
hrůzy Občanské války, se vrátily domů
a žily spořádaným životem.
Parker a jeho prokurátor Clayton sloužili v
armádě Severu, zrovna tak jako kat Maledon.
Při studiu oněch osmdesáti popravených
zjistíme, že jen tři z nich měli za sebou
službu v armádě Severu nebo Jihu.
Prudké
ekonomické změny, jako například konec éry
kovbojů, přivedly tyto muže ke zločinu.
Statistika opět tento názor vyvrací.
Většina zločinců byli bud´
farmáři, nikoliv nezaměstnaní kovbojové,
nebo bývalí horníci, trat´oví dělníci nebo prostě lidé
z měst.
Desperádi
měli smysl pro čest a přátelství. Dokumenty z Parkerova soudu podávají poněkud
jiný, zcela neromantický obraz.
Martin Joseph a jeho kumpán zastřelili
zezadu třetího člena gangu a znásilnili
jeho ženu. John
Pointer zabil sekerou dva své kumpány, jen aby si
přivlastnil jejich vůz a zásoby jídla.
Parker o těchto typech mluvil jen jako
o „krvelačných šelmách, které zabíjejí bez nejmenšího
váhání nebo výčitek svědomí a tudíž není
v zájmu společnosti, aby byli zachováni při
životě.“
Tito muži
podlehli svodu přivlastnit si větší množství
peněz. Ve většině případech byli tito
lidé ochotni zabíjet jen kvůli několika
dolarům. William Walker se nechal najmout jako vrah
za deset dolarů a galon whisky.
Calvin James zabil svého partnera kvůli
čtyřem galonům pálenky.
James Arcene a jeho partner William Parchmeal
zabili pocestného. Když ho prohledali, našli u něho jen dvacet pět centů.
Důvodem
k zabití byla často msta. Málokdy. Bill Brown a Bob
Moore spolu závodili v běhu.
Bill vyhrál padesát centů, načež
došlo k hádce. Moore vzal pušku a v záloze čekal na Browna. Když ho dostal na mušku, vystřelil.
Zastřelený muž byl však Ralph Tate, Moorův
přítel. Kit
Ross v opilosti vjel na koni do srubu Jonathana Davise. Davis ho vyhodil a tím považoval celý incident
za skončený.
O několik let později Ross chladnokrevně
zastřelil Davise v obchodě, kde na něho
náhodou narazil.
Vážili
si pohostinnosti a loajality. Na vánoce roku 1880 se dva muži zastavili
u srubu Eliho McVaye.
Protože už byl večer a mrzlo, Eli je pozval
dovnitř a nabídl jim, že mohou zůstat přes
noc. V noci
zastřelili Eliho a sekerou nadosmrti zmrzačili
jeho pomocníka Billyho Barnetta (usekli mu ruku).
Eliho manželka prchla se dvěma malými
dětmi, a jen v noční košili běžela
několik mil k nejbližším sousedům, kteří
se jí ujali.
K ženám
se chovali s úctou. Znásilňování
bylo jedním ze zločinů, za který Parker
odsuzoval k trestu smrti.
Bohužel obětí těchto násilníků
nebyli jen dospělé ženy, ale často i děti.
Matt Music znásilnil sedmiletou dívku a nakazil
ji syfilídou. John Thornton nutil k pohlavnímu styku svou nezletilou dceru.
Když jednoho dne utekla z domova a vdala se,
Thornton ji vyhledal a domáhal se sexu. Protože odmítla, chladnokrevně ji zastřelil. Andrew Latta svedl vlastní sestru. Když se narodilo dítě, nechali je venku
na mrazu, aby zemřelo „přirozenou“ smrtí. Jinými slovy, znásilňování žen bylo nedílnou součástí
zločinu na americkém Západě.
Podívejme se nyní na kritiku, které byl Parker
vystaven během posledních let své soudcovské
činnosti. Při bližším pohledu zjistíme, že z technického
hlediska, byla velmi často oprávněná. Parker nejednou soudil lidi, kteří spadali
pod jurisdikci indiánských soudů, často
ignoroval procedurální formality jako nedůležité
nebo nepřímo související s případem, a instrukce,
které dával porotě, byly v rozporu se základním
právním principem, a sice že obžalovaný je považován
za nevinného a je na prokurátorovi, aby dokázal jeho
vinu nade vší pochybnost. Parker tento princip obrátil naruby. Jinými slovy obžalovaný byl považován když
ne za vinného, tedy rozhodně za podezřelého
ze specifického zločinu a bylo na něm, či
na jeho obhájci, aby přesvědčil porotu
o své nevině. Mezi typické stížnosti advokátů na instrukce, které Parker
dával porotě, patří odvolávání se na bibli
v případech, kdy si porotce nebyl jist svým rozhodnutím.
Například když se obžalovaný dal během zatýkání na útěk,
podle bible to je jasný důkaz, že je vinnen,
nebot´ je psáno, že „hříšní prchají, když
jsou pronásledováni, zatímco spravedliví jsou nebojácní
jako lvi“. V jiném případě, kdy se jednalo o
hodnověrnost výpovědi obžalovaného, Parker
se odvolával na příběh o Kainovi a Abelovi.
Kain, jsa vrahem svého bratra, lhal.
Parker jednal zřejmě pod vlivem náboženské
výchovy, které se mu dostalo doma.
A protože byla v zásadě fundamentalistická,
opíral se spíše o Starý zákon, ve kterém dominuje
přísný a trestající židovský Bůh, než o
Nový zákon, jehož ústřední koncept je křest´anský
Bůh, který odpouští.
Když se tyto argumenty dostaly k posouzení
Nejvyšším soudem, byly okamžitě zamítnuty s poznámkou,
že se hodí tak akorát do kostela a ne do soudní síně.
Jedním z častých konfliktů mezi Parkerem
a advokáty byl rozdíl mezi úkladnou vraždou a zabitím
a otázka polehčujících okolností, například,
že k vraždě došlo v opilosti nebo v sebeobraně.
Parker šmahem odmítal argument opilosti s tím,
že obžalovaný neměl pít. Sebeobrana byla též problematická. V jednom případě žena (Fannie Echols)
zastřelila svého muže, protože, jak vypovídala
během přelíčení, ji bil.
Problém ovšem spočíval v tom, že ho zastřelila
ve spánku. Parker ji odsoudil k trestu smrti, ovšem prezident
Chester A. Arthur změnil rozsudek na doživotí. I když Nejvyšší soud pozměnil celou řadu
Parkerových rozsudků, zajímavá jsou však prohlášení
oněch členů soudu, kteří byli
v menšině (Americký Nejvyšší soud má devět
členů.
Aby jejich rozhodnutí bylo platné, nejméně
pět z nich musí s ním souhlasit. Ostatní pak písemně oznámí svůj názor,
ve kterém zdůvodní, proč nesouhlasí s rozhodnutím
ostatních pěti.)
Z těchto dokumentů se dá lehce usoudit,
že opravdu to byly velmi často jen procedurální
formality, které neměly žádný vliv na ustanovení
viny či neviny obžalovaného.
Například soudce David J. Brewer v případě
Johna Browna, který byl třikrát shledán porotou
vinným a Nejvyšší soud třikrát změnil trest
smrti, konstatuje:
„Jestliže třicet šest porotců se
shodlo v tom, že obžalovaný je vinnen, a toto rozhodnutí
bylo schváleno soudcem (Parkerem), rozsudek by měl
zůstat nezměněn, protože nic nenasvědčuje
tomu, že během přelíčení došlo k přestupkům,
které by měly negativní vliv na výsledek procesu.“
V jiném případě říká:
„Jak můžete zvrátit rozhodnutí dvanácti
mužů kvůli tak směšné chybě?“
Čtenář se asi v duchu ptá, co tedy
vedlo Nejvyšší soud k takovému chování vůči
soudci, který se snažil prosazovat zákon a zabránit
vyložené anarchii? Odpověd´
najdeme v lidské povaze.
Členové Nejvyššího soudu byli jako každý
člověk do značné míry ješitní
a v okamžiku, kdy se soudce Parker začal veřejně
bránit a poukazovat na skutečnost, že tito soudci
mají minimální zkušenosti s trestním právem, došlo
k pochopitelné reakci a snaze prostě Parkerovi
„přistřihnout křídla.“ Kdo z toho ovšem profitoval, byli zločinci
nejhrubšího zrna a advokáti typu Warrena Reeda.
Parkerova reakce na kritiku Nejvyššího soudu
a některých vysokých úředníků z ministerstva
spravedlnosti je zcela ospravedlnitelná, jestliže
si uvědomíme v jakých podmínkách tehdejší soud
na pevnosti Fort Smith musel pracovat.
Například jeden z největších problémů
byli svědci.
Svědci museli cestovat někdy ze vzdálenosti
dvě stě až tři sta mil, a nejednou
čekat ve městě několik týdnů,
než došlo k procesu, kdy měli svědčit.
Velmi často sám Parker platil jejich pobyt
z vlastní kapsy, protože soudní fondy pro svědky
byly vyčerpány. V době, kdy neexistovala daktyloskopie (otisky prstů),
balistika, mikroskopická fotografie náboje a vrtání
hlavně, rozbor krve a celá řada dalších
vymožeností, které má dnes k dispozici kriminalistika,
tehdejší prokuratura musela pracovat s velmi omezenými
důkazy a obyčejně s výpověd´mi
nepřímých svědků.
Jinými slovy, kdyby se shledání viny muselo
opírat jen o svědka, který byl přítomen
vraždě, devadesát procent žalob by se muselo
pro nedostatek důkazů zamítnout, protože
většina přímých svědků byly oběti
a ty z pochopitelných důvodů nemohly vypovídat.
Další neméně problematický fenomenon, se
kterým se musel Parker potýkat, byl nemístný soucit
se zločinci odsouzenými k trestu smrti.
Tento sentiment byl všeobecně rozšířen
na Východním pobřeží, a na Středním západě,
v kraji, který trpěl pod metlou zločinu,
poněkud méně.
Přesto však advokáti využívali skutečnosti,
že u celé řady lidí, zejména u žen pohled na
mladé k smrti odsouzené muže vzbuzoval lítost.
S tímto jevem se setkáváme i v samotné Parkerově
rodině. Soudcova manželka Mary vychovaná v katolickém
vyznání a tudíž na rozdíl od svého manžela přesvědčena,
že poslání správného křest´ana
je odpouštět a ne trestat, pravidelně docházela
do vězení, přinášela vězňům
květiny a koláče a s největší pravděpodobností
nejedna z místních žen následovala jejího příkladu.
Psychologický aspekt tohoto počínání je
celkem lehce vysvětlitelný. Veřejnost má před očima živého
člověka, velmi často mladého, který
dříve nebo později bude muset zemřít
násilnou smrtí. Jeho obět´ je už
dávno pochována, takže dojem, který by udělalo
mrtvé tělo pokryté krví, nebo dokonce zpřítomnění
smrtelného zápasu, volání o pomoc a nakonec smrtelné
chroptění umírajícího, není k dispozici. I když se většina prokurátorů snaží
více či méně úspěšně tento dojem
vyvolat, skutečnost, že v soudní síni stojí živý
člověk, kterého čeká tragický konec,
v mysli či podvědomí mnoha lidí nakonec
převládne.
Na závěr se snad dá říci, že budoucnost
nakonec dala v mnohém Parkerovi za pravdu.
Jeho obavy z politizování soudního procesu
a zvrácené interpretace role obhájce se splnily.
V současné době jsme svědky
mnohých procesů, které neslouží k zjištění
viny či neviny pachatele a případnému potrestání,
nýbrž k měření sil dvou stran.
Soudní síň se stává kolbištěm, kde
dochází k souboji mezi prokurátorem a advokátem, a
schopnější čí méně skrupulózní strana
vyhrává, aniž by se bral zřetel na to, zda obžalovaný
je vinnen nebo ne. Klasickým příkladem byl proces s O. J. Simpsonem, dvojnásobným
vrahem, který byl v zásadě propuštěn díky
politické demagogii a zpochybněnému charakteru
jednoho ze svědků prokuratury.
Parker si byl tohoto nebezpečí vědom,
a kdykoliv mohl, veřejně na ně poukazoval. Jeho krédo bylo: „Nevinného propustit, vinného potrestat bez ohledu na to jestli
je boháč nebo chudák, bez ohledu na to, ke kterému
politickému hnutí patří.“
Navíc Parker byl přesvědčen,
že role soudce je vysoce morální a že zákon je nástroj,
jenž se musí používat k ochraně společnosti
a ne k ochraně těch, kteří ho porušují.
Jeho hlavní přínos ovšem spočívá
v tom, že se mu podařilo potlačit vlnu zločinnosti,
že většina lidí mohla spát bez obav, že se v
noci probudí a budou se dívat do ústí hlavně
revolveru nebo vinčestrovky, a že se na konec
na území dnešní Oklahomy a Arkansasu prosadil zákon
a ne anarchie. I
když za cenu některých právních prohřešků.
Použité
materiály:
21. března 2000
Hanging Judge
Fred Harvey Harrington, 1951
He hanged
them high
Homer Croy, 1954
The Gunfighters
Paul Trachtman 1974