|
|
Sponzor
stránky |
|
|
|
|
Důvod
nočního hluku - Ptarmigan |
|
Týden
na
Aljašce - kapitola V.
(květen 2002)
text a foto: Bernard
Jech
V
noci mne probudil silný zvuk, který se asi
nejvíce podobal kvákání žáby. Zvuk byl poměrně
hlasitý a téměř u stanu. Znejistěl jsem,
jaká bestie nás přišla povečeřet. Na medvěda
to nevypadalo, ale copak já vím jaké zvuky
vydávají kojoti nebo jiní hladoví obyvatelé
severské divočiny? Chvíli jsem naslouchal,
ale když žádná agrese nepřicházela, opět
jsem spokojeně usnul. Ráno jsme původce
zvuku odhalili. Byl jím severský opeřenec
ptarmigan, podle kterého je pojmenován můj
současný péřový spacák. Tím kvákavým zvukem
lákal do svých spárů ptarmiganí samičku,
která se nacházela opodál.
Snídaně s komáry
V pondělí ráno jsme spolu s komáry posnídali,
sbalili stan, rozptýlili kameny po okolí
a vydali se na cestu dolů. Cestou jsme museli
překonat pár sněhových polí a prodrat se
několika seskupeními hustého křoví, ale
celkem zanedlouho jsme dosáhli stezky, po
které jsme pohodlně sešli k autu. Autem
jsme se vrátili zpět do visitor centra státního
parku, kde jsme je požádali, abychom si
mohli ponechat kontejner až do konce týdne.
V národním parku je rovněž nutné chodit
s kontejnerem a nechtělo se nám z něj všehny
věci vyndavat a přendavat je do jiného,
který bychom dostali v národním parku. Také
jsme netušili, jestli obdržíme patřičná
povolení ke kempování v národním parku a
měli jsme v úmyslu se eventuálně vrátit
zpět do státního parku a pokusit se zdolat
horský hřeben odjinud, tentokrát už s mapou.
Národní park Denali je, jak už jsem psal,
nejnavštěvovanější park na Aljašce. Kvůli
drsnému Aljašskému klimatu přijedou téměř
všichni návštěvníci během července a srpna.
Návštěvnost parku se za posledních pár let
zdesateronásobila, což je velmi zajímavé.
Proč se všichni tak ženou na Aljašku? Nejdříve
si Američani rozparcelují Ameriku na kousky,
každý individuálně oplotí trojitým ostnatým
drátem, na každý druhý strom přibijí cedulky
PRIVATE PROPERTY, NO TRESPASSING (soukromý
majetek, vstup zakázán), celou Ameriku zamoří
mrakodrapy, dálnicemi, všudypřítomnými McDonaldy
a Mickey Mousy a pak se všichni ženou na
Aljašku se podívat, jak to vypadá, když
si to doposud ještě nikdo nepřivlastnil
a nezhuntoval. Trochu mi to připomíná Zdeňka
Svěráka ve filmu Co je vám doktore, kde
Svěrák diskutuje s jakýmsi individuem v
restauraci o smyslu vlastnění automobilu.
Individuum se Svěráka zeptá, jak že by se
tedy bez auta asi měl dostat o weekendu
s rodinou na zdravý vzduch, na což mu Svěrák
odvětí, že kdyby všichni neměli ty jejich
auta, nemuseli by nikam jezdit a mohli by
dýchat čistý vzduch v Praze.
Bitva o povolení
Aby správa národního parku Denali uchránila
dosud neposkvrněnou přírodu v pokud možno
co nejlepším stavu pro příští generace a
aby nájezdy turistických kobylek nepromněnily
Denali v jednu velkou automobilovou zácpu
vedoucí napříč rozdupanou tundrou s poházenými
papíry od hamburgrů vlevo vpravo, zavedla
celou řadu omezení. Napříč parkem vede silnice,
po té však auta mohou jezdit jen prvních
dvanáct mil, dál se musí autobusem. Autobusů
jede každý den jen omezený počet. V parku
je jen malý počet kempů. Celý park je rozdělen
na menší sekce a pokud někdo chce spát v
přírodě, musí mít na patřičnou noc povolení
(backcountry permit) pro patřičnou sekci.
Povolení se vydává pro každou noc a zónu
jen malý počet a existuje ještě celá řada
dalších omezujících pravidel, ve kterých
není často úplně jednoduché se vyznat. Jakkoliv
jsou všechna tato omezení nutná a správná,
promněňují návštěvu národního parku Denali
v pěkný opruz a to zejména v létě, kdy před
visitor centrem stojí hodinové fronty a
uvnitř zuří boj na život a na smrt.
Vědomi si toho, co nás očekává, jsme
se obezřetně blížili k visitor centru. Jistou
nadějí nás naplňovalo, že je přece jen teprve
konec května a nemuselo by to snad tedy
být ještě tak zlé, nicméně jsme se duševně
připravili na několikahodinové čekání. Měli
jsme hrubou představu, kam bychom chtěli
jít a co bychom asi chtěli v parku dělat.
Naštěstí žádné fronty před centrem nestály
a my jsme tak mohli vstoupit rovnou dovnitř.
Chvíli nám trvalo, než jsme se zorientovali
a pochopili, v jakém pořadí je nutné všechny
bumážky získat. Naše původní plány se velmi
rychle rozplynuly po krátkém rozhovovoru
s rangerem. "Tam kam chcete jet autobus
ještě nejezdí, protože je příliš brzy po
zimě a autem se do parku nesmí." Tečka.
Sedli jsme si tedy s naším průvodcem před
obrovskou topografickou mapu s naprosto
logickým měřítkem 1:63360 (jeden palec na
mapě odpovídá jedné míli ve skutečnosti,
jak prosté, že?) zabírajícím značnou část
jedné stěny a začali jsme plánovat, kam
jinam bychom mohli jít. To není úplně triviální,
protože člověk musí neustále sledovat v
které sekci bude spát a jestli je pro tu
kterou sekci ještě k dispozici povolení
na ten který den.
|
Vypadal
jsem jako potápěč |
|
Alternativa
Po další půlhodině se nám podařilo dát
dohromady jiný plán, ani tentokrát jsme
však neuspěli, jelikož poslední autobus
do parku jede ve dvě odpoledne a bylo
už půl třetí. Náš další plán nám byl již
schválen. Před vydáním povolení jsme museli
shlédnout asi dvacetiminutový pořad o
tom, jak se chovat v parku, co dělat a
co ne a hlavně o tom, jak se chovat, když
člověk narazí na medvěda. Pak jsme ještě
museli přinést ukázat, že máme doopravdy
svůj vlastní protimedvědí kontejner a
tudíž si nepotřebujeme vypůjčit jiný.
Pak jsme již obdrželi patřičná povolení
pro kempování v parku. Na pondělí jsme
si zamluvili místo v kempu na začátku
parku, kam se ještě smí dojet autem. Jednak
už nejel žádný autobus do parku a druhak
jsme se dozvěděli od rangera, že je možné
sjet na raftu řeku Nenana ještě ten den
večer. Pro jistotu jsme si zamluvili místo
i na úterý večer v jiném kempu dál v parku
poblíž naší sekce, abychom eventuálně
mohli spát v kempu místo v lese. Ještě
jsme si koupili lístek na autobus, patřičné
topografické mapy a opustili visitor center.
Mohli jsme si gratulovat - netrvalo nám
to ani dvě hodiny. Něco málo jsme pojedli
na parkovišti a vydali se do blízké firmy,
která organizuje sjíždění řeky na raftu
Zaplatili jsme si sjezd divočejšího úseku
s peřejemi obtížnosti WW IV. Bohužel nikdo,
kromě nás, na našem raftu nebyl ochoten
pádlovat a tak nezbylo než se smířit s
tím, že průvodce bude veslovat. Měli jsme
ještě asi hodinku do začátku, kterou jsme
strávili projížďkou okolo řeky. V půl
sedmé večer, kdy měl začít sjezd řeky,
bylo už docela chladno, ale stejně jsem
přesně nechápal pokyny, abychom se teple
oblékli. Když jsme byli v minulosti na
raftu na Ohiopyle River v Pennsylvanii,
na které zdaleka nebyly tak obtížné peřeje
jako na Nenana River, nezůstala na nikom
nitka suchá a teplé oblečení nasáklé ledovou
vodou příliš nehřeje. Zejména mi nebylo
jasné, proč si máme vzít teplé ponožky
- přeci pokud bude něco zcela jistě mokré,
budou to nohy. Rozbřesklo se mi teprve,
když nám začali rozdávat nepromokavé goretexové
kombinézy, které pokrývaly celé tělo kromě
hlavy a rukou. Kombinézy byly okolo krku
a zápěstí utěsněny gumou natolik dobře,
že uvnitř kombinézy se nahromadil vzduch,
který člověk musel vypustit povolením
těsnění okolo krku, aby se mohl posadit.
Připadal jsem si v kombinéze jako potápeč.
Přes kombinézy jsme si navlékli ještě
plovací vesty. Když se všichni navlékli
do kombinéz a vest, odvezli nás i s rafty
autobusem k řece. Průvodci ještě chvíli
pobíhali okolo raftů, aby se přesvědčili,
že jsou dobře nafouknuté a že vše ostatní
je, jak ma být a pak naše dva rafty vyrazily
na vodu. Na obou veslovali průvodci a
nakonec jsem tomu byl docela rád. Teplota
vody v řece byla asi šest stupňu Celsia,
vzduch měl s bídou deset a peřeje obtížnosti
WW IV před námi. Kdyby někdo vypadnul
z raftu, jako se nám to stalo při sjíždění
Ohiopyle, určitě by mu nebylo do smíchu.
Při sjíždění některých peřejí jsem byl
docela rád, že se místo pádlování oběma
rukama můžu držet raftu. Sjezd trval hodinu
a půl. Některé větší peřeje jsme ani nesjížděli,
ale ty vypadaly opravdu divoce. Sjezd
řeky končil u mostu k tepelné elektrárně,
což nebylo zrovna příjemný pohled, ale
i na Aljašce někde elektřinu brát musí.
U mostu na nás už čekali s minibusem,
naložili nás a rafty a odvezli zpět.
ZPĚT
- DÁLE
|
|
|
|
|