ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domuVytvor si trasu dle vlastních kriteriíMapy míst kdekoli v USA

Navigační mapa
Seznam autorů

Sponzor stránky

Seattle - brána k Aljašce, ilustrační foto: Radek Adamec
Týden na Aljašce - kapitola I.
(květen 2002)

text: Bernard Jech

Pro lidi pracující ve Spojených státech je dovolená velmi vzácná věc. Většina zaměstnanců má pouze dva týdny dovolené do roka a moje situace není jiná. Dostat neplacené volno je rovněž obtížné. Já trávím své dva týdny dovolené většinou v České republice a na cestování po USA mi tak zbývají většinou jen prodloužené weekendy, když je v USA nějaký svátek. Tento rok se mi však podařilo přesvědčit mého šéfa, aby mi dal pár dní neplaceného volna navíc a rozhodl jsem se ho využít pro delší cestu do odlehlejší oblasti USA. Jako termín jsem zvolil týden od pátku 24.5. do neděle 2.6.2002, abych využil svátku Memorial Day, který je obvykle poslední květnové pondělí.

Aljaška dostává přednost
Velmi dlouho jsme s mojí přítelkyní váhali, jestli máme jet raději na Aljašku nebo do Yellowstonu. Pro Aljašku hovořila její divokost, neobydlenost a příchuť dobrodružství, které se lidem většinou vybaví při vyslovení slova Aljaška. Předností Yellowstonu byla zejména mnohem menší vdálenost a hlavně výrazně levnější letenky. Rozhodovali jsme se opravdu dlouho a ceny letenek přitom rostly a rostly. Konečně jsme se definitivně rozhodli pro Aljašku, ale to už nejenom, že letenky značně podražily, ale hlavně těch pár posledních za ještě přijatelnou cenu bylo v nevýhodné časy - tam jsme měli doletět až v sobotu o půlnoci a zpět jsme měli letět už v neděli v šest ráno. Inu taková je cena za nerozhodnost. Letenky jsme koupili a začli se na naše dobrodružství pečlivě připravovat.

Aljaška je největší stát USA. Je jen velmi řídce obydlena a jen malá část okolo měst Anchorage a Juneau je dostupná po silnici, zbytek území je dostupný jen pronajatým letadlem nebo lodí. Naším hlavním cílem bylo strávit co nejvíce času v divočině, daleko od lidí jen s batohem na zádech. Rozhodně jsme nechtěli ponechat nic náhodě. Přečetli jsme si o Aljašce celou řadu WWW stránek a též jsme si koupili průvodce od Lonely Planet Hiking Alaska. V práci jsem si od kolegů zapůjčil dva přístroje pro zjišťování polohy pomocí satelitu (GPS receiver), koupili jsme si dobrou busolu, topografický atlas Aljašky a topografickou mapu národního parku Denali. Přečetli jsme si, že repelent proti hmyzu je pro cestování po Aljašce v létě nezbytná nutnost i koupili jsme i ten. V pátek odpoledne před odjezdem jsme nakoupili ještě sušené ovoce, kondenzované mléko, konzervy a několik "freeze-dried dinners" - sušených jídel v sáčku, čímž jsme naše nákupy zakončili s pocitem, že pro úspěch výpravy jsme udělali opravdu vše.

Vzhledem k tomu, že naše letadlo odlétalo až v sobotu kolem druhé hodiny odpolední, nechali jsme balení až na sobotní ráno, což se nám málem nevyplatilo. V sobotu jsme o dvě hodiny zaspali, ale naštěstí jsme všechno stihli, v poledne jsme se vydali na letiště, zaparkovali a po druhé hodině jsme odlétali z Austinu do Houstonu.

DÁLE

Jedeme autem | Jiná doprava | Bydlení | Plánujeme trasu | Strava | Národní parky | Fotoreportáže
Dokumenty | Double Life of
America | Basic info | Práce v USA

Edited and
Designed by Radek Adamec All rights reserved 1999™
Publikování nebo šírení obsahu Ameriky v kostce je bez souhlasu autora zakázáno.