ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domu



Zpět na seznam


Sponzor stránky
   

Americká televizní kultura za 200

Text: Arnošt Löbel

Ještě mám v živé paměti, jak mě po začátku vysílání stanice Nova překvapilo, že z vysílání vypustili programové uvaděčky a uvaděče. Udávaný důvod - škoda vysílacího času - se mi tenkrát zdál poněkud surový. Na televizní uvaděčky jsem byl tak navyklý, a najednou tam nemají být? "Kdo mi bude říkat, o čem ten film je?" naříkal jsem, a myslím, že jsem nebyl sám.
   
To bylo dávno. To jsem ještě nevěděl, že naše Nova je v porovnání s běžnou americkou stanicí učiněný časový hýřil. Divákům dávají znělky k začátkům a koncům programů. Znělky ohraničují i reklamní šoty. Tak to by v Americe neprošlo. Tady je buď v akci nějaký pořad, nebo běží reklama. Nic jiného mezi tím není. Žádné znělky. Ani pípnutí. Film přejde v reklamu stejně náhle, jako pak reklama zpět do filmu. Při některých kombinacích pořadů a reklam z toho jde hlava kolem, protože divák může zjistit, že jde o reklamu, až třeba u druhého či třetího reklamního šotu. A nebo si naopak myslí, že pořád ještě jde reklama, zatímco on už zase běží film.
   
Ve vysílání nebývá dokonce čas ani na to, aby se za filmem ukázaly divákům titulky. Podle autorského práva se tam sice asi pustit musí, ale televizní společnosti to šalamounsky obcházejí. Titulky třeba pustí, ale asi tak trojnásobnou rychlostí. Během 5 vteřin je po všem. Nebo se titulky pustí jen asi na třetinu obrazovky, zatímco ve zbylých dvou třetinách už vesele běží reklama nebo alespoň upoutávka na další pořad. Vlk se nažere, avšak koza zůstane celá. Z titulků divák samozřejmě nemá nic; kdyby tedy chtěl něco mít, jako že asi ne.
   
Reklama zkrátka udává tón celému vysílání. Reklamě se obětuje všechno, i důležité části sebelepšího filmu. Je obvyklé, že začátky pořadů se zarovnávají na celé hodiny. Třeba na NBC běží hlavní zprávy v jedenáct večer. Předtím často dávají dvě hodiny film. Před filmem je pár hodinových pořadů a jestli se nemýlím, tak v pět odpoledne jsou také zprávy. To, že dávají film dvě hodiny, v žádném případě neznamená, že jde o film dvouhodinový. Jde jen o to, že se i s reklamami přesně do dvou hodin vměstná. Pokud je film kratší, tedy tak těch 80, 90 minut, doplní se čas reklamami snadno. S delšími filmy je potíž. Dlouhý film znamená, že by poměr reklam byl příliš nízký, což je samozřejmě nemyslitelné. Tak se zkrátí film. Režim na ořezávání je jednoduchý; postupně se vystříhávají části, kde je vidět nahé tělo nebo nějaká jeho intimnější část, kde si divákova představivost může nahé tělo snadno představit, kde je krev, násilí nebo kde se mluví příliš hrubě. Na to, zda tyto části jsou důležité či nikoli, se nikdy nehledí. Viděl jsem filmy sestříhané tak nešetrně, že to až hraničilo s demencí. Jako by střihač jel podle nějakého formuláře, nebo co.
   
Dost již jsem se však věnoval reklamě. Mohlo by mě sice omlouvat, že reklama se tu skutečně nedá přehlédnout, ale čeho je moc... V televizi dávají i jiné věci. Tak třeba filmy. Nikoho jistě nepřekvapí, že v Americe dávají hodně amerických filmů. Mnohem, mnohem více než u nás doma, přestože i tam mnozí volají po širší evropské nabídce. Ani si nepamatuji, jestli jsem tu vlastně viděl nějaký neamerický film. Ne že by mi to vadilo. Vezmu-li v úvahu, že asi tak každý desátý film stojí za shlédnutí, nabízí mi zdejší televize alespoň jeden slušný kousek za týden. A to není špatné.
   
Ten zbytek filmů však - to je síla. Nikdy jsem se tolik nedivil, co všechno se dá natočit, jako tady. Ani u někdejších slovenských pondělků a dokonce ani u ruských válečných filmů. Takové slátaniny, jaké se dostanou na americké obrazovky, snad Evropané ani vymyslet neumějí. Nejhorší ze všeho jsou tzv. televizní filmy a minisérie. Jsou tak tendenční a heroisticky laděné, že by se za to nemusela stydět "Dumka o Kovpakovi", ba ani "Příběh opravdového člověka". Typický americký hrdina jako by z oka vypadl někdejším ruským gerojům. Jsou čestní, i když někdy mohou v polovině filmu klopýtnout, jsou spolehliví, stateční, silní, neuvěřitelně inteligentní a milují rodinu a malé děti zvlášť. V porovnání s jakýmkoli zahraničním hrdinou vždy hravě vítězí na celé čáře. Že už to ani tomu nejprůměrnějšímu americkému diváku není hloupé se nechat krmit takovými blbostmi.
   
Divil bych se, kdybych se musel nějak zvlášť podrobně zmiňovat o amerických seriálech. Česká televize je jimi zavalena již po několik let. Některé z nich docela sleduji, ale ne zas moc. Oni běží pořád dokola simultánně na několika různých stanicích, takže v průběhu dvou tří let má i sváteční divák zaručeno, že uvidí všechny existující díly. Ty největší trháky, jako třeba "Friends" běží v nejprestižnějším čase mezi osmou a devátou večer. Nejhorším propadákům je přidělován čas mezi první a třetí hodinou odpoledne. O některých z těchto okrajových seriálů si myslím, že snad jenom nahrazují monoskop. K ničemu jinému než k vyladění obrazu nemohou sloužit! Třeba takový "Days of our Lives" ("Tak jde čas"). Znám to vlastně jen z upoutávek, ale i to je hodně. Nikdy jsem neviděl nic tak hrozného. Formanovi neherci jsou proti hercům z tohoto seriálu učiněnými Oliviery své doby.
   
Velmi populární jsou různé one-man šou. Něco na způsob pořadů Milana Markoviče. Různé vtipy, politická satira, něco písniček a tak. Americká verze má však satiru o několik řádů ostřejší. Někdy jde o otevřené výpady a zesměšňovaní, které by u nás určitě byly nejen žalovatelné, ale téměř jistě i žalované. Takový Jay Leno, kterému patří pozdní večery na NBC, ten už si na Clintona vymyslel snad úplně všechno, co by koho mohlo napadnout. A nejen na Clintona; viceprezident Al Gore je u něj buď slaměný panák nebo dálkově řízený robot, George Bush Jr. je zaostalý prosťáček mentálně na úrovni absolventa zvláštní školy. Některé Lenovy výpady jsou vtipné, některé k popukání, jiné však jdou citelně za hranici trapnosti. Neslyšel jsem však, že by ho někdy někdo žaloval. Jeden večer třeba nenechá nit suchou na Al Gorovi, aby se druhý večer ve stejném pořadu oba včerejším vtipům zasmáli a přidali ještě několik dalších. To, že by nějaký politik žaloval baviče za vtip o své osobě, by ve zdejších poměrech vyznělo mnohem směšněji, než původní vtip samotný.
   
Jak já se snažím sledováním Lenových pořadů pochopit americký způsob života, tak se má žena snaží odkoukat kuchařské postupy pečlivým sledováním kulinářských pořadů. Kuchařský kanál běží celý den. Střídají se v něm různí kuchaři nebo kuchařské dvojice. Každý z nich má svou, asi tak hodinovou šou, zpravidla zaměřenou na nějakou speciální kuchyň. Úroveň těchto pořadů mohu soudit jen na základě toho, co mám denně na talíři, ale musí to být každopádně super.
   
Podobně specializované kanály tu mají snad na všechno. Mám-li zmínit jen ty nejpopulárnější, tak nemohu vynechat Home Shopping, Zpravodajství, Disney, pořady o přírodě, o cestování, vzdělávací pořady, zahradničení, kutilství a péče o teplo domova, kanály věnované výhradně historii, sci-fi, hudbě, starožitnostem, financím, počasí, nepřetržité vysílání ze senátu a z Bílého domu, náboženské pořady. Ne všechny tyto kanály jsou ovšem zdarma. Odstupňování kabelové nabídky mezi základní, rozšířenou a prémiovou funguje tady podobně jako u nás doma.
   
Zajímaly-li by někoho cenové poměry, tak mohu nabídnou částky za kabelovou televizi v naší oblasti. Ta nejzákladnější nabídka přijde přibližně na 15 dolarů měsíčně. Jsou v ní snad všechny lokální kanály a většina těch hlavních velkoplošných. Celkem jde asi o 30 kanálů. Rozšířená nabídka stojí 35 dolarů měsíčně, za což divák dostane dalších 30 kanálů. Mezi nimi je vlastně skoro všechno kromě výhradně filmových kanálů jako jsou HBO, MAX a TMC. Ty je možné si přiobjednat každý tak za 10 až 20 dolarů měsíčně, přičemž jsou myslím nabízeny určité kombinační slevy. Televizní vytrvalci, kterým jsou i filmové kanály málo, si mohou ještě navíc kupovat "kusovky" na pay-per-view kanálech. Divák v určitou dobu zatelefonuje na nějaké číslo, čímž se přihlásí ke sledování nejbližšího následujícího pořadu. Za jeden film si počítají 4 dolary, což je nepatrně dražší, než půjčení si filmu ve videopůjčovně. Na pay-per-view však nevysílají jen filmy. Jsou tam nabízeny i zajímavé sportovní pořady, jako třeba ty šílené americké zápasy nebo profesionální box. Cena za sledování nejprestižnějších pořadů se v takových případech může vyšplhat i do řádu stovek dolarů. A lidé si to kupují!
   
My ne, přirozeně. U nás to bylo s televizí tak trochu, jako v tom vtipu o bláznech; jak jim nejdříve dali bazén, ale vodu jim slíbili napustit, až když budou hodní. My jsme si také nejdříve koupili televizi, ale kabel jsme si objednali až za rok. Ten první rok jsme si vystačili sledováním těch asi pěti hlavních stanic, které se dají chytit na obyčejnou pokojovou anténu. A stačilo by nám to snad dodnes, kdybychom ovšem v hurikánovém období nezjistili, že pokojová anténa nemusí být vždy ono. Dnes tedy máme základní kabelovou nabídku a jsme celkem spokojení. Na to, abychom zjistili, co se v Miami i ve zbytku Ameriky zrovna děje, nám to stačí v pohodě. Někdy se dokonce dobře pobavíme u některých filmů a zábavných pořadů (a ovšem u vaření, abych mluvil za všechny). Na lepší filmy si zajdeme do kina. A na ty nejlepší snímky, na perly filmového plátna, na ty se koukneme, až se vrátíme domů.

Text: Arnošt Löbel

Jedeme autem, Jiná doprava, Bydlení, Plánujeme trasu, Strava, Národní parky, Fotoreportáže, Dokumenty, Basic info, Práce v USA

Edited and Designed by Radek Adamec
All rights reserved 1999
Snímky na stránkách byly z 99% pořízeny digitálním fotoaparátem Olympus C1400L a C820L