ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domu



Zpět na seznam


Sponzor stránky
   

Americká televizní kultura za 100

Text: Arnošt Löbel

Po dvou letech strávených v Miami mi americká televize připadá naprosto normální. Čím déle se odhodlávám k sepsání rozdílů mezi naším a zdejším pojetím televizní zábavy, tím je to těžší. Počkat ještě jeden rok, tak snad nemám vůbec o čem psát. Bohudík si ještě trochu pamatuji své první dojmy.
   
Měl jsem totiž štěstí, protože hned v několika prvních dnech den jsem mohl zhlédnout americkou verzi populárních soutěží "Riskuj!", "Kolotoč" a oblíbeného pořadu "Neváhej a toč!" Dost mě to šokovalo! Nikoli to, že máme stejné soutěže, ale to, že jsou tak moc stejné. Zvlášť doočíbijící je podobnost našeho "Riskuj!" se zdejším "Jeopardy". Pokud si někdo vybaví českou verzi a nahradí si češtinu angličtinou, bude mít dokonalou představu americké verze. Tři soutěžící za pultíky, displeje s křestními jmény soutěžících, televizní obrazovky s otázkami, pravidla - všechno je navlas stejné. Snad jen odměny se liší; to si přesně nepamatuji. S Kolotočem a Neváhej-a-točem je tomu podobně. Nebyl jsem doma sice nijak pravidelným divákem ani jednoho z těchto tří pořadů, ale tolik, abych mohl srovnávat, si zas pamatuji. Vím, že management Novy vsadil na osvědčené zahraniční recepty, ale netušil jsem, že tak učinili tím nejprostším způsobem - okopírováním bez nejmenšího náznaku invence.
   
První dny a týdny našeho pobytu jsme se koukali v televizi snad na všechno. Byla to naše první konfrontace s americkou angličtinou a bylo zřejmé, že se máme hodně co učit. Sledovali jsme tedy zprávy, počasí, soutěžní pořady, filmy i reklamy. Brzy jsme pochopili, že páteří vysílacího času jsou právě reklamy. Vysílají se tak často, jak jen divák dokáže snést. A že americký divák něco snese.
   
Například v NBC používají takovýto rozvrh: Prvních 20 až 25 minut film nechají běžet bez přerušení. Pak jde první pětiminutová reklama. Pokračuje čtvrthodinka filmu a další reklama. Dalších 10 minut filmu a znovu reklama. To se pak ještě jednou, možná dvakrát zopakuje, ale potom už se to střídá až do konce po pěti minutách. První hodina filmu tedy celkem jde. Ty další ovšem mohou být celkem vysilující pro někoho, komu jde reklama v televizi na nervy. Mně to, musím přiznat, zas tak moc nevadí. Většinou při televizi ještě něco dělám, čtu si nebo klofu do počítače, takže mi reklamy utečou jako voda. Kromě toho jsou některé z nich docela zábavné; často mnohem zábavnější než ten primární pořad. Nedávno jsem třeba viděl takovouto reklamu (musí se to vidět, aby člověk uvěřil, ale pokusím se spolehnou na čtenářovu představivost):
   
Na scéně zápasník Sumo. Na sobě ty jen jejich slipy, stojí v základní pozici. Na pozadí se objeví nějaká telefonní karta s vysvětlením, že jde o velkou věc. Střih na jiného zápasníka. Hlas nás přesvědčuje, že některé věci mohou být ještě větší. Další střih a my máme možnost vidět oba zápasníky naráz. Hned je zřejmé, jak větší výhody má mít ta druhá karta. Ačkoli ten první zápasník není zrovna drobeček, tomu druhému nesahá snad ani po prsa. Je tím rozezlen. Opře se do protivníka, ale protože to nepomáhá, tak ho začne podlézat. Velký zápasník se tváří nechápavě. Jakoby nerozuměl, proč si pod něj ten prcek leze. Pak mu najednou tváří probleskne výraz pochopení - krátce mrkne pod sebe a sedne si tomu malému na záda. Ten se chvíli snaží, ale opravdu jen chvilku. Vzápětí se mu podlomí nohy, takže obr začne, překvapen, ačkoli nevzrušen, klesat, klesat a klesat. Když dosedne až na zem, není již po malém bojovníkovi ani památky. Obr se chvíli rozpačitě rozhlíží a pak se zvedne. Po prckovi ani vidu. Zápasník se k nám otáčí zády a odchází. V tom šok! Jak se otočí, můžeme vidět, že mu ze zadku trčí hlava toho malého vzteklouna. Slipy zápasníků Sumo umožňují scénu pojednat patřičně naturalisticky. Všem divákům je okamžitě jasné, co si druhá ze společností myslí o nabídce té první.
   
Tato reklama není sice typickým příkladem (vlastně jsem ji viděl v jednom pořadu, kde jí ukazovali jako nově natočenou), ale má přitom s ostatními reklamami mnoho společného. V reklamě americké jdou servítky stranou. Společnosti tu do sebe buší hlava nehlava. Žádné maskování "běžným pracím prostředkem". Normálně je nám na rovinu oznamováno, že s výrobkem B nebo C nikdy nedosáhneme takových výsledků, jakých můžeme dosáhnou s výrobkem A. V reklamním šotu se například kluk napije nějakého konkrétního piva a hned se mu udělá hrozně špatně a omdlí. Byl to totiž dovoz. Přiskočí sličná krasavice s Budweiserem, dá mladíkovi jen čichnou, aby ten hned vyskočil, po mdlobách ani památky. Podobně rivalské jsou reklamy na další nápoje (zvláště na Coly), na všelijaké pizzy, pojištění a samozřejmě na auta.
   
Příště: Americká televizní kultura za 200.


Text: Arnošt Löbel

Jedeme autem, Jiná doprava, Bydlení, Plánujeme trasu, Strava, Národní parky, Fotoreportáže, Dokumenty, Basic info, Práce v USA

Edited and Designed by Radek Adamec
All rights reserved 1999
Snímky na stránkách byly z 99% pořízeny digitálním fotoaparátem Olympus C1400L a C820L