ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domu



Zpět na seznam


Sponzor stránky
   

Škola - základ života II

Text: Arnošt Löbel


První, co mne napadlo, když jsem poprvé vkročil do Miami Killian Senior High School, bylo - "dejavu". Ty emailové stěny, dlaždičková podlaha s viditelnou pavučinou letitých prasklin, sešlapané schody vedoucí z haly do prvního patra, velké nápisy a neumělé velkoplošné kresby na stěnách... tohle, to přece odněkud znám. Ale ne, to nemůže být pravda! Terezínská kasárna jsou v Terezíně. Tohle není Terezín! Vypadá to tak, ale není.

Znám jenom tři miamské státní školy a všechny jsou stejně bídné. Vlastně jsem ještě nikdy předtím neviděl žádnou školu, která by měla odpudivější vzhled než jakákoli z těch tří. Exteriér ještě jakž takž jde; skutečnost, že na fasádě nejsou žádná okna, sice architekturu škol zařazuje někam mezi silo a trafostanici, avšak vzhledem k častým hurikánům se to dá považovat za jakýsi funkcionalismus. Také uvnitř není absence oken tím nejhorším. Američané jsou na umělé osvětlení zvyklí a zdejší hygienici mají zkrátka jiný názor než ti naši. To, co na mne ve zdejších školách padá, je taková nějaká sešlost a zanedbanost. Není tam vyloženě bordel, ale uklizeným bych ten prostor také nenazval. Starý odřený nábytek ve třídách, poškrábané lavice, staré sklápěcí židličky jako v naší první třídě (před 30 lety). Žádné květiny, nástěnky pod psa. Byl jsem se juknout v několika třídách na všech těch školách a všude to bylo stejné. Byl jsem také ve všech sborovnách, pokud si ovšem zdejší sborovny toto označení zaslouží. Ani si to nepředstavujte, pokud si to představujete. Žádné koberce, naleštěné stoly, sedačky, mahagonové stěny. Ne ne. Jedna velká prostorová kancelář s nahodile rozestavenými stoly asi tak pro deset, patnáct učitelů. Mezi nimi pobíhají žáci, jejich rodiče, příslušníci školní stráže a ovšem, sem tam nějaký učitel. Na mne to vždy působí dojmem mraveniště.

Abych však jen nekritizoval. Třeba oni šetří na zařízení, aby měli na studentské potřeby. Možná mají zkušenosti, že ladnější prostředí stejně nikdo neocení, a tak na to školní management nedbá. Mně by se sice do hezčí školy chodilo snáz, ale já jsem tu pořád ještě nový, tak nevím. Navíc je tu mnoho soukromých škol, kde to snad vypadá lépe. Ošklivost veřejných škol je však v každém případě pouze drobný škrábanec na americkém školství. Zbytek - jak pořád opakuji - je velmi dobrý až vynikající. Na podporu svého tvrzení mohu nabídnou třeba takový skvělý princip, že každý student si může - a do jisté míry i musí - sestavit vlastní studijní plán. Systém pouze předepisuje tři až čtyři povinné předměty na každý rok a k nim pak nabízí sadu default předmětů, které ty povinné doplňují do šestice. Navíc, všechny předměty jsou nabízeny v jedné až třech stupních náročnosti, což vytváří poměrně slušnou nabídku pro ty, kteří si život řídí raději sami. Za takových podmínek nemusí být nijak vzácné, když se v jedné maturitní třídě sejdou maturanti, kteří mají za sebou dost rozdílné školy.

Nevím nic o Elementary školách, ale na Middle a High to funguje takto: Pro každý ročník je povinná matematika, angličtina a ještě jeden nebo dva předměty v závislosti na ročníku. Na High je to například vždy něco na způsob zeměpisu či dějepisu a také nějaká věda, mezi což počítají fyziku, chemii a biologii. V přihrádce s povinnými předměty je dále tělověda, práce s počítačem, nějaké ruční práce apod. Přibližně to samé, co se tak učí u nás. Ministerstva na celém světě mají jistě podobné představy o tom, co je pro děti jejich země prospěšné. Pokud však jde o nepovinné předměty, v tom se názory Američanů a Čechů liší. Připadá mi, že v americké škole může být nepovinným předmětem cokoli, co je možné si představit. Školy tady nejsou jenom školami v našem smyslu; jsou to kombinace normálních škol, uměleckých škol, sportovních škol a škol učňovských. Předměty jako hraní na piáno či na bicí, umělecká malba, psaní knih, programování, právní systémy, veřejná diskuse, administrativní práce a herectví jsou jen troškou z toho, co si z nabídkové padesátistránkové brožurky pamatuji.

To, co si student nakonec vybere, společně s tím, co je mu přiděleno, tvoří šestici předmětů na další rok. Těch šest předmětů se bude učit každý den ve stejném pořadí. Rychle si zafixuje, že ráno začíná algebrou ve třídě A213, pak musí do P105 na angličtinu, hodinu před obědem bude venku na těláku, atakdále, atakdále - pět dní v týdnu, přibližně 40 týdnů v běžném školním roce. Pozornému čtenáři jistě neušlo, že když studenti přecházejí ze třídy do třídy na předměty, které si sami vybrali, že pravděpodobně nesedí ve třídě se stále stejnými spolužáky. Ano, je to tak; třídní kolektiv v našem smyslu tu neznají. Řekl bych, že pokud má americká škola nějaký nedostatek proti škole naší (kromě vzhledu), tak je to absence konstantního třídního kolektivu. Ani mně, ani mým dcerám se to moc nelíbí. Mysleli jsme si, že po půl roce v americké třídě budou mít kopy kamarádů (kamarádek!!), kteří jim pomohou se rychleji vpravit do zdejšího normálu. A ono ne. Holky mají pár známých, se kterými se vidí jednou denně při nějaké hodině, kde obvykle nebývá moc času na řečnění. Poklábosit nejde ani o přestávkách, protože těch pět minut stačí tak na přemístění se do jiné třídy. Pokud to nestačí, je to Tardy (pozdní příchod), který bude zaznamenán v databázi, a tam vydrží do konce studií.

Ano, mouchy ten jejich systém má. Ale jeden prostě nemůže mít všechno. Jsou tu zase ty volitelné předměty. A to pozor! Tím nemyslím jen tu první úroveň volitelnosti, tedy že si student vybere nějaký předmět, který ho zajímá. Teď mám na mysli především to, že dobrý student si může vybrat úroveň, která mu vyhovuje a na kterou má. Osnova předmětu v základní úrovni je sestavena tak, aby podle ní mohl jet i horší student. Pro koho je základní osnova brnkačka a dokáže to svými výsledky, může si vzít tzv. Honor Class, která nabízí důkladnější a širší výklad. Komu ani to nestačí, což bývá zpravidla na High school, může být přeřazen do AP Class, kde se studuje vlastně již na vysokoškolské úrovni. Často se na AP předměty dojíždí do některé z blízkých univerzit. Zní to jistě nezvykle, ale opravdu se může stát, že potom, co se dva kámoši z jedné třídy hodinu prohánějí při americkém fotbalu, se rozejdou na matematiku, kde ten starší, sedmnáctiletý, bude zápasit s převáděním neznámých na jednu stranu, zatímco jeho patnáctiletý buddy, bude v jiné třídě řešit elementární diferenciální rovnice.

Než jsme přijeli do Miami, tak nás asi 50 různých lidí varovalo před šíleně nízkou úrovní amerických veřejných škol. Měli jsme z toho tak trochu obavy. Říkali jsme si, že to bude pěkná zabíračka, když děti budou muset každý den po škole dohánět látku, aby po návratu domu nebyly zaostalé. Dodnes jsem neobjevil nic, co by těm 50 lidem mohlo dát sebemenší záminku k jejich varování. Všechny předměty, na které byly dcery zapsány, jsou postaveny skvěle. Zvláště jsem si kontroloval matematiku a fyziku, které jsou nízkou úrovní prý přímo pověstné. Ba ne, nic takového. Vlastně, místní učebnice jsou dokonce o poznání lepší. Jsou metodičtější a názornější. V matice tu používají trošku jiné způsoby (nikdo nechápeme jejich dělení), ale není podle mne na závadu se na problém kouknout i z jiné strany. Učitelé vysvětlují látku důkladně, zvláště pak v Honor třídách. Co však dělají nejlépe, to je chválení. Oni jsou chválením přímo posedlí. Jakmile se studentu něco povede, hned mu na písemku nebo do sešitu připíšou nějakou pochvalu nebo nalepí nějakou povzbuzující samolepku. Já si nedělám legraci! Tak to tady chodí. Učitelé pochvalami a oceněními nešetří a na žáky to působí skvěle. Minulý týden jsme byli na Middle school, kde byl slavnostní večer s rozdáváním vyznamenání. Škola rozdala poháry za všechno, co se snad dá ocenit: Za výjimečný prospěch, za výbornou docházku, za úspěchy ve sportu, za prokazatelné zlepšení. Na tvářích oceněných i jejich rodičů bylo vidět, jak si cen cení. Že udělají všechno proto, aby za rok dostali pohár zase.

Jak jsem již minule naznačoval a jak Joy Leno ve svých pořadech často dokazuje, americký systém produkuje tisíce nevzdělanců, kteří vědomostmi nesahají svým evropským vrstevníkům ani po kotníky. Kromě nich, těch nevzdělanců myslím, opouští však americké střední školy i pěkných pár stovek takových, co jsou na nejlepší cestě k Nobelově ceně. Ne, ne, ne - já tu neříkám, že v Čechách se nám nedostává vzdělání. Kdo chce, ten si cestu najde; vždy a všude. Jenže u nás je to jen jaksi těžkopádnější.
    Příště: Překvapení (především pro mne).

Text: Arnošt Löbel

Jedeme autem, Jiná doprava, Bydlení, Plánujeme trasu, Strava, Národní parky, Fotoreportáže, Dokumenty, Basic info, Práce v USA

Edited and Designed by Radek Adamec
All rights reserved 1999
Snímky na stránkách byly z 99% pořízeny digitálním fotoaparátem Olympus C1400L a C820L