ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domuVytvor si trasu dle vlastních kriteriíMapy míst kdekoli v USA

Zpět na mapu
Seznam autorů


Vyber stát:   

Sponzor stránky

Vancouver - to jsou samé lode
Vancouver - přístav

Vancouver - Benátky v horách (Vancouver, British Columbia, srpen 2000)

Foto a text:
Radek Adamec

Z North Cascades, kde jsme strávili poslední dva dny, je to na kanadské hranice coby kamenem dohodil. Mířili jsme do Vancouveru - třetího největšího kanadského města, o němž jsme dosud slyšeli jen to nejlepší. Byl jsem ve střehu, neboť naše loňské prázdniny na kanadském východě mě do jisté míry zklamali. Města byla fajn, ale okolí taková ušmudlaná placka - navíc plná nesympatických Francouzů, kterých jsem měl tehdy docela dost...

Čili, horám jsme na chvíli zamávali a po dvacítce si to šinuli na západ k Pacifiku, kde jsme potřebovali uhnout doprava na Interstate č. 5. Kaskády se s námi loučily sériií údolí s dravými řekami a k realitě civilizace nás probudilo až obří betonové silo se jménem vesničky Concrete (beton). Hezké uvítání ve velkém stylu...

Byrokraté
Během dvou hodinek jsme byli na hraničním přechodu a do centra pozornosti si vytkli pumpu. Byli jsme totiž na suchu: A přeci jen ceny benzínů v Kanadě jsou o něco vyšší než v USA. Nakonec nás hraniční přivaděč stáhl téměř na celnici a tak se obracelo. Byť jsme v Kanadě nestrávili ani vteřinu, museli jsme odpovídat dotazy typu: kde jsme v Kanadě byli a kam máme namířeno. OK - po deseti minutách s plnou nádrží jsme si kolečko zopakovali. Tentokrát v obráceném gardu. Ku našemu překvapení jsme nebyli do Kanady vpuštění jako jiní lidé. Museli jsme (s Nicol - má žena) vyplnit jakési zbytečné papíry a vystát dlouhou frontu. Trochu mě uspokojily trable rozpačitě přešlapujícího motorkáře a (řky). Přičemž něžnější polovička jela do Kanady bez řidičáku a ID a nyní se smažila ve vlastní šťávě ukazujíc nejrůznější kreditní karty. Marně...

V Granvillu
Granville - čtrvrť umělců

Ve městě
Za další hodinku jsme se proplétali Vancouverem - nám zcela neznámým městem, protože průvodce Kanadou ležel spokojeně připraven na stole našeho washingtonského bytu. Za chvíli jsme ale měli po kupě solidní sbírku všelijakých letáků, mapek a začali se orientovat. Cesta vedla nejříve křížem krážem celým městem, to abychom se otrkalii. Na první pohled se Vancouver liší od amerických velkoměst ve všech směrech. Výškové budovy mají spíše evropské rozměry a někdy vypadají trochu jako neupravené věžáky. Celkové umístění města na pozadí hor - omýváno mořem a lemováno četnými přístavy, s řekou

Fraser a zálivem Burrard poněkud, poněkud připomíná San Francisco. Záliv dělí město na dvě části: jižní a severní. Mezi nimi se na řtyřsethektarovém výběžku pevniny nachází Stanley Park, o kterém dostupné materiály hovoří v superlativech. Proč ne. Vlhké a stabilní klima Pacifiku zřídka kdy dovolí teplotám ve městě klesnout pod nulu - myšleno Celsia. A to i třeba tehdy, kdy zhruba na stejné rovnoběžce v Ottawě řádí padesátistupňové mrazy. Stanley Park je hýčkaným produktem pacifického počasí. Bujná zeleň, přerostlé stromy - vše jak má být. Až na to, že kontakt se skutečnou přírodou např. v North Cascades byl daleko silnějším zážitkem. Toto je ovšem park městský - zřízený ku prospěchu obyvatel metropole, aby měli kde odpočívat, vodit kam děti a jezdit kde na kole. V jeho východní části příroda ustupuje množství záchytných parkovišť kvůli tamějšímu akváriu. Že je všude plno uřvaných děcek, výletníků, turistů a důchodců netřeba zdůrazňovat.

Odraz hausbotu v cetných pristavech
Vancouver: odraz v přístavu

Kdo by tu nechtěl žít
Břehy nynějšího Vancouveru poprvé navštívili v roce 1792 španělský mořeplavec José Maria Narvaez a Brit George Vancouver. První lidé se zde však trvale usídlili až v roce 1860. Poté, co do osady dorazila o čtrnáct let později kanadsko-pacifická železnice, bylo město přejménováno z Granvillu na Vancouver. Ironií osudu ve stejném roce lehlo město popelem. Tolerantní zákony a rasová snášenlivost od počátku vábily lidi z celého světa a staly se základním kamenem kosmopolitní atmosféry. Každým rokem do Vancouveru přijede na čtyřicet tisíc osob s jedním jediným přáním: najít zde nový domov. Několik migračních vln z Indie, Vietnamu, Japonska, Číny a především Hong Kongu zařídilo typickou a všudypřítomnou asijskou esenci města. Vancouver se pyšní dokonce čtyřmi čínskými čtvrtěmi. V jedné z nich na rohu ulice Hastings a Kingsway jsou překrásné zahrady. K pozoruhodným stavbám jistě patří veřejná knihovna - ve stylu římského Kolosea.

Granvill
Během odpoledne jsme prozkoumali zakoutí Granvillu - nevelkého ostrůvku mezi Stanley Park a jižní částí města. Jde vlastně o dříve průmyslovou zónu továren a skladišť, které byly v posledních letech přestavěny v galerie, restaurace, kavárny, divadla a kluby. Musím říci, že v zapadajícím slunci to Granvillu moc slušelo. Seděli jsme na molu mezi výstavními hausbóty, oddávali se popíjení cappucina - před námi občas profrčela osmiveslice.

Visutý most v Capilanu
Málem bych zapoměl. Granvillu předcházel krátký výlet na Capilano Suspension Bridge (vstup: 10 dolarů). Což je jednak nejstarší vancouverská turistická atrakce a jinak také 140 metrů dlouhý visutý most přes 70ti metrovou propast. Šli jsme tam a zpět, snažili se houpat - pak se uklidnili okřiknuti pořadatelem a jeli zpět do města.

Visutý most - Capilano  Suspension Bridge
Visutý most v Capilano

Bylo tak kolem osmé, když jsme dorazili do tzv. Granville Theatre District (Brodway Vancouveru). Prý tam mělo být hodně živo. Bary otevřené do rána atd... Místo toho nás překvapilo množství vandráků, pobudů, žebráků a jiných individuí. Krámy zavřené - přesně v evropských intencích. Bary jakbysmet. Luxusní prodejna obuvi, kam podle městského průvodce chodí pro lodičky samotná Madonna, nebyla vůbec tam, kde měla být. Když jsme ulici prošli asi čtyřikrát, zjistili jsme, že tam není vůbec. Rychle se setmělo. Původně jsme pomýšleli na nějaký klub s muzikou a postel kdesi v motelu. Jelikož ale ulice pustly a pustly, dali jsme Vancouveru vale a vydali se do přístavu doufaje, že snad ještě chytneme trajekt do Victorie.

Štěstí stálo při nás. Poslední loď odjížděla v jedenáct - tedy asi za necelou hodinu. Byť druhá polovina srpna, byla zima jako řemen. Někdy kolem jedné ráno nás trajekt vyklopil dobrých deset mil od Victorie. Nezbývalo než jí projet, neboť jediný nocleh, o němž jsme věděli, byl KOA kemp dalších asi 20 mil severozápadně od Victorie na silnici č. 1. Mhouřili jsme oba už jak sůvy, ale nedalo se nic dělat. Konečně kolem půl třetí ráno zazvonila vítězně kempem má sekyrka o stanový kolík...a pak jsem prý začal nehorázně chrápat.

Foto a text: Radek Adamec


Jedeme autem | Jiná doprava | Bydlení | Plánujeme trasu | Strava | Národní parky | Fotoreportáže
Dokumenty | Double Life of
America | Basic info | Práce v USA


Edited and
Designed by Radek Adamec All rights reserved 1999™
Publikování nebo šírení obsahu Ameriky v kostce je bez souhlasu autora zakázáno.