ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domuVytvor si trasu dle vlastních kriteriíMapy míst kdekoli v USA

Zpět na mapu
Seznam autorů

Vyber stát:

Sponzor stránky

Badlands
Theodore Roosevelt NP z ptačí perspektivy

Za bizony do Dakoty (T. Roosevelt NP, North Dakota, srpen 2000)

Foto a text:
Radek Adamec

Theodore Roosevelt National Park:
mapa (pdf 429kb)
oficiální link

Národní park Theodore Roosevelt byl naší první zastávkou cestou na severozápad letos v srpnu. Jen pro úplnost. Vyjížděli jsme z Washingtonu DC v pátek večer po osmé a do parku dorazili v sobotu v podvečer. Nonstop jízda téměř 2000 mil (3200km) nebyla ničím výjimečná. Snad jen tím, že nás 4krát zastavili policajti za rychlou jízdu. Naštěstí z toho byly ale "jen" dvě pokuty.

Theodore Roosevelt je jediným národním parkem Severní Dakoty. Leží západně od hlavního města Bismarck - vlastně zcela na hranici s Montanou a na sever od Interstate číslo 94. Je tvořen svéráznými skalními útvary, roklemi. Převládá zerodovaný pískovec, s nímž si navíc uplynulá tisíciletí pohrála místní říčka Little Missouri a vyhlodala v něm hluboké kaňony. Tento typ krajiny je v USA známým pod názvem Badlands. (Pozor: neplést si s Badlands N.P. v Jižní Dakotě).

Rána osudu
Park byl pojmenován podle slavného amerického prezidenta T. Roosevelta, jenž si v jeho skalnatých zákoutích zbudoval na konci 19. století ranč (Elkhorn Ranch Unit). V jeho okolí si lovem krátil volný čas, ale hlavně se zotavoval ze zdrcující rány osudu - totiž, když mu ve stejný den umřela matka a jeho 22letá manželka po těžkém porodu. Z ranče nyní zbyly jen ruiny. Přístupný je pouze terénním vozem.

Park je rozdělen na dvě části - tzv. jižní a severní jednotku, které jsou odděleny dvaceti mílemi svěžích pastvin (Little Missouri National Grassland) plných dobytka. My se rozhodli pro vzdálenější severní část, kde jsme správně tušili více soukromí. Do velmi hezkého kempu Juniper jsme dorazili pozdě večer za úplné tmy. Místa bylo stále dost. Park rozhodně nepatří k nejnavštěvovanějším místům Spojených států.

Cíl výletu - Prairie Dog Town
Bizoni: žel bohu postrádal jsem lepší objektiv

Prérijští psi a bizoni
Ráno jsme se vozem vydali po dvacet mil dlouhé asfaltce, která park protíná od východu k západu. Čas od času jsme vystoupili, pokochali se přírodou, fotili a četli informační cedule - které až příliš mnoho odkazují na někdejší přítomnost prezidenta Roosevelta. Čas od času nám přes cestu přeběhl bizon, jehož druhu se v parku nadmíru dobře daří. V Caprock Coulee Trail nás zlákala zhruba čtyřkilometrová trasa, která nás po hodince vlažné chůze zavedla k sídlišti prerijních psů - jakýchsi syslů vítajících nás hlasitým štěkaním. K našemu překvapení se v jejich teritoriu válelo nějakých dvacet bizonů. Nicol nejdříve odmítla jít blíže, ale nakonec se nechala zvyklat až na nějakých padesát metrů od těchto mohutných zvířat.

Cestou zpět jsme potkali Billa - Američana, v jehož krvi kolovala krev ruských přistěhovalců. Hezky si s námi popovídal o zdejších komunitách, které z větší části tvoří původem Ukrajinci, Rusové, Němci, ale i Češi. Ti nedaleko parku založili před mnoha a mnoha lety vesničku New Hradec a také New Prague. Bill byl rozkošný, protože Novou Prahu vyslovoval jako Nju Prejg. Park jsme opustili pozdě odpoledne, dali sbohem jižní jednotce - kde jsou k vidění zkamenělé kmeny stromů a vydali se do Montany.

Foto a text: Radek Adamec

Theodore Roosevelt National Park:
mapa (pdf 429kb)
oficiální link

Jedeme autem | Jiná doprava | Bydlení | Plánujeme trasu | Strava | Národní parky | Fotoreportáže
Dokumenty | Double Life of
America | Basic info | Práce v USA

Edited and
Designed by Radek Adamec All rights reserved 1999™
Publikování nebo šírení obsahu Ameriky v kostce je bez souhlasu autora zakázáno.