|
The Loneliest Road in the US |
|
Nejopuštěnější
asfaltka Ameriky
text:
Radek
Adamec
The Loneliest Road in the USA:
V
rozhovoru pro časopis Life si v roce 1986 pustil
mluvčí Americké automobilové asociace (AAA)
pusu na špacír. Ve výčtu doporučení šoférům
mířícím do Nevady pohovořil rovněž o nehostinné
oblasti podél silnice č. 50 protínající stát
od západu k východu. "Není tam nic. Absolutně
nedoporučujeme. Vyhnout se velikým obloukem.
A když už tam jet, tak být dokonale připraven
k přežití," naháněl strach zástupce asociace.
Jeho vystoupení potvrdilo dávno známou pravdu
- totiž, že mluvčí bývá spíše mluvkou nevědíc
o čem vlastně mluví. V jednom měl pravdu. Mnoho
lidí se padesátce odedávna vyhýbá. Redaktor
Lifu intenzívně přemýšlel, o čem vlastně článek
bude. Nakonec došel k závěru, že o nejopuštěnější
silnici Ameriky. Chytlavý název pronikl bleskově
do všech průvodců a díky pohotovým zákonodárcům
se stal také oficiálním názvem silnice č. 50
v Nevadě.
Hory, doly...
Téměř třista mil dvouprodové vozovky "padesátky"
tvoří spojnici mezi nevadskou metropolí Carson
City na východní hranicí s Kalifornií a jediným
nevadským národním parkem Great Basin na západní
hranici s Utahem. Cestou vnitrozemím překoná
silnice sedm horských pasů, z nichž pět leží
nad úrovní výšky dvou kilometrů, aby se opět
sešplhala do rozlehlých údolí. Kontrast horských
hřebenů, solných plání a dokonale rovné linky
silnice jsou samy o sobě cestovatelským zážitkem.
K vidění ale nabízí nejopuštěnější silnice Ameriky
mnohem víc.
|
Austin a jeden z početných salónů |
|
Top
Gun
Čtyřicet mil východně od Rena leží městečko
Fallon. Ne náhodou mu lidé z okolí říkají Top
Gun. A nejen oni. To proto, že zde sídlí nejprestižnější
tréninková základna amerických bojových pilotů.
Kdo by si v té souvislosti nevzpoměl na stejnojmenný
filmový trhák Top Gun s Tomem Cruisem v hlavní
roli? Rychlé přelety bitevních letounů všech
kategorií jsou ve Fallonu na denním pořádku.
Pony
Expres
Po slabé půlhodince jízdy vykoukne z monotóní
polopouště nevelká usedlost Cold Springs. Člověk
jen udivěně zavrtí hlavou v představě, komu
stojí za to zde žít.. Avšak před sto padesáti
lety byla tato výspa civilazace vytouženým cílem
mnoha mladých mužů sloužících u slavného Pony
Expresu (mapa
kudy expres v Nevadě jezdil).
Částečně zrekonstruovaná stanice expresu v Cold
Springs dodnes svědčí o tvrdých podmínkách práce
amerických transkontinentálních pošťáků. Úmorné
hodiny v koženém sedle, kruté zimy, příšerná
vedra a krvechtivý Indiáni. To je pouze stručný
výčet nástrah, kterým museli jezdci při doručování
poštovních zásilek čelit. Mimochodem - Pony
Expres, který vůbec poprvé umožnil pravidelnou
výměnu informací mezi východem a západem země,
zkrachoval po 18 měsících provozu. Zasloužila
se o to konkurenční společnost, která napříč
zemí natáhla dráty mnohem levnějšího a hlavně
rychlejšího telegrafu.
|
Austin: vstup do Bowl Club |
|
Města
zlatokopů
Pozornosti
cestovatele by neměl rozhodně ujít Austin. Patrně
jedna z nejlépe udržovaných hornických vesniček
západu. Zachovalé salóny s falešnými štíty navozují
atmosféru poloviny 19. století a vybízejí po
několika hodinách jízdy vyprahlým krajem ulehčit
trochu peněžence. Ještě pár dobových krámků
s cetkami, dokonale vybavené železářství a pumpa
v hávu historické Trading Post a pak si to "padesátka"
šine opět vzhůru do hor.
Po hodině jízdy přijde Eureka a po další Ely.
Stejně jako Austin těží obě města hlavně ze
zlatokopecké minulosti. Tmavě červené cihly
eureckého soudu a budova divadla vypadají stejně
jako v době svého vzniku v roce 1879. Nejvíce
prosperuje Ely. S více jak šesti sty hotelovými
pokoji, historickou úzkokolejkou s parní lokomorivou
a několika dobrými restauracemi zachytává projíždějící
turisty. Dříve Ely záviselo na příjmech z návštěvnosti
povrchových měděných dolů. S postupem času,
kdy lidé začali do kraje mířit především kvůli
"Nejopuštěnější silnici Ameriky",
radnice doly uzavřela.
text:
Radek
Adamec
The Loneliest Road in the USA:
|