ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domuVytvor si trasu dle vlastních kriteriíMapy míst kdekoli v USA

Zpět na mapu

mapa (pdf 40kb)
oficiální link

Beznadějné hledání
Trajekt z kanadské Victorie vyrazil někdy kolem osmé večer. Plavba do Port Angeles na Olympic Peninsula zabrala hodinu a půl. To bylo tak akorát, aby se setmělo a my byli, jako už mnohokrát, odkázani opět na bloudění v neznámém terénu. V Port Angeles jsme na pumpě doplnili zásoby, vzali plnou nádrž a s mapou v ruce se jali hledat nocleh. Nedařilo se...

Cestou na západ k Pacifiku se cesta vlnila v ostrých serpentinách - nahoru a dolu...nahoru a dolu. A i když jsem hrubě kašlal na rychlostní limity, do vyhlédnutého kempu ve státním parku Bogachiel jsme se před desátou nedostali. Kemp byl v tuto hodinu již na závoru!

Kousek jsme se proto vrátili a odbočili na východ do Mory, kde již začíná přímořská část Olympic National Park. Kemp v More byl sice "open" i pro noční ptáky, ale beznadějně narvaný. A tak zase zpátky. Tentokrát velkoryse rovnou až do centra parku v Hoh Rain Forest, kde jsme druhý den stejně chtěli začít s průzkumem. Cestou v kopcích padla mlha jako mlíko. Okolo hluboké, strašidelné lesy - nikde ani živáčka.

Mejdan s Citronem
Málem jsme přehlédli hnědou ceduli se stanem. Otočil jsem vůz a zabočil do nevelkého výseku v lese, kde jako v pohádce čekala tři stanová místa s ohništi a chemickým záchodem. Pár metrů za primitivním tábořištěm hučela řeka. Stanování zdarma - to vypadalo OK. Až na to, že kempík byl obsazen. Protože bychom se pohodlně vešli, poptal jsem se u plápolajícího táboráku. Černý hoch s legračním jménem Citron a jeho bílá dívka Teresa kývli a my začali stavět stan.

Citron nás po chvíli povolal ke společnému dýchanku. Vzali jsme pár pivek a láhev Whisky. Ta se později stala Terese osudnou. Blábolili jsme o všem možném a obdrželi řadu cenných rad. Neboť Teresa s Citronem bydleli v Seattlu a v parku tudíž nebyli nováčky. Pili jsme jak duhy. S Citronem jsme si hráli na lumberjacky (dřevorubce) a tahali z lesa hromady dřeva. Teresa zničehonic odešla na kutě - ke stanu se však bez pádu nedostala a sklidila všeobecný posměch...nic si z něj nedělala. Vydrželi jsme ještě hodinku a pak i nás přemohla únava. Citron mezitím vyprávěl příběh svého jména. Stejně říkali i jeho tatínkovi. Se jménem přišel dědeček, který za druhé světové války bojoval ve Francii, a tam mu prý zachránil život nějaký Citron. Tak proto tedy... Citron to měl vůbec složité - svůj původ odvozoval ještě od Irokézů a Irů. Měl docela štěstí, že si udržel barvu ebenové černi.

V deštném pralese
Poměrně brzy ráno jsme se zjevili ve Visitor Center v Hoh Rain Forest (vstupné: 10 USD za vůz) a udělali si základní představu o okolí. Měli jsme před sebou dosti nabitý den - jelikož nás čekal i průzkum pobřeží. V Hoh byly k dispozici dvě krátké - řekl bych ukázkové trasy a jedna delší (tam i zpátky přes 30mil) končící u Glacier Meadows v úpatí nejvyšší hory parku Mount Olympus (7965 stop - 2428 m). Ty dvě krátší - každá po dvou mílích nenáročné procházky - nám stačily. Četné cedulky popisují divy přírody. Byli jsme vlastně v nejzelenější části parku. V dešťovém pralese. Lesy se dělí ještě na další tři typy: horský, subalpinský a nížinový. Napájené výživnými dešti a udržované mírným, stabilním klimatem. Není divu, že zde stromy míří hodně vysoko - nade vše dominuje smrk Sitka, následuje západní Hemlock a jedle Douglas. Ročně v parku naprší mezi dvěma až pěti metry vody. Kromě vyšších partií pokrytých ledovci a věčným sněhem, zřídka kdy v parku mrzne. Naopak v létě rtuť v teploměru vzácně překoná hranici 26 stupňů Celsia. Léto je vůbec příjemné. Stín obrovitých - často až 100 metrů vysokých stromů obalených brčálově zeleným mechem a podobně vyhlížejícím parazitem (Witch's Hair - vlasy čarodějnice) chrání před prudkým sluncem. Noci jsou poměrně chladné, v dobrém spacáku velmi příjemné. Příroda je doslova přecpána životem. Rostlinné druhy se rvou o místo k růstu. Padlé kmeny často nahrazují půdu a nové stromy pak vyrůstají přímo z nich a teprve později spustí kořeny a uchytí se v zemi. Těmto kmenům samaritánům se říká Nurse Logs (zdravotní sestry).

Autor a jeho zena na pláz císlo dve
Pláž č. 2 - pobřeží Pacificu

Pláž číslo "dvě"
V Hoh jsme strávili celé dopoledne a pak na základě Citronových
doporučení odjeli k pobřeží do těsné blízkosti Quileute Indian Reservation - což je vlastně malá indiánská rybářská osada. Naším cílem byla pláž číslo dvě. Od parkoviště vedla hlubokým lesem tříkilometrová stezka a prudkým srázem ústila na pláži. První na ráně jsou hromady a hromady naplavených klád hned z kraje lesa. Od mořské vody je odděluje široký pruh písku. Dřeva je tu tolik, že jej lze sbírat nejen kvůli rozdělání ohně, ale také z něj postavit zábrany a primitivní ploty a za nimi pak stan. Stačí nejprve požádat ve Visitor Center o povolení a je to... Místa bylo dost. Kdybychom neměli svůj stan nějakých 30 mil daleko, určitě bychom se nechali romantikou místa zlákat. Stokilometrový pás pacifického pobřeží patří vůbec k tomu nejhezčímu, co park nabízí. A především pěší výlety po útesech - mezi skalními oblouky a výběžky pralesa stojí za to. Za jediné úskalí této trasy rangeři považují příliv... Jednak se nenechat zaskočit v nějaké průrvě, a podruhé - dávat pozor právě na kmeny stromů vzduté přívalem vody, aby turistu nezranily či přímo nepohřbily. Pláž "dvojku" jsme opustili po západu slunce, když jsme celé odpoledne strávili slastným nahříváním u ohně... Po dojezdu nás Citron zval opět k ohni, ale my - utahaní jako koťata - zdvořile odmítli. Vlastně to bylo naposledy, co jsme se s Citronem a Teresou viděli.

Lososí kaskády poblíz Sol Duc Hot
Salamon Cascades

Na zítřek byl naplánován Seattle. Tam však vedla ještě dlouhá cesta. Nemínili jsme park opustit bez dalších zastávek. První přišla po třiceti mílích jízdy východně od Mory v Sol Duc Hot, kde je za úplatu (není to mnoho) k dispozici termálními prameny vyhřívaný bazén. Vedle hrátek s teplou vodou se ze Sol Duc Hot rozbíhají desítky stezek do okolní přírody. Protože jsme právě přijeli z Hohu, přišel nám další podobný výlet zbytečný. Místo toho jsme se kousek vrátili, abychom blíže prozkoumali místo Salamon Cascades (Lososí kaskády). A našli jsme opět kus překrásného lesa, prudkou říčku Sol Duc s mírnými vodopády a borůvkové plantáže. Jen lososy jsme neviděli... Po půl hodině jízdy dále na východ přišlo Crescent Lake. K jezeru lze jen těžko více dodat. Sice pastva pro oči, ale když není po ruce člun, případně chata kdesi u břehu, zůstane nakonec jen u pětiminutové zastávky. Nakonec jsme zamířili na Hurricane Ridge - výškový bod parku, kde se rozestírá panorama ledovců obklopených nekonečnými lesy.

Nyní bylo naší prvotní starostí nalezení místa odkud vyplouvají trajekty do Seattlu. Zdaleka nejpříznivějším se zdá být Kingston zcela na východu poloostrava. Odtud je to do Seattelu slabá hodinka plavby za deset dolarů. Nebýt ovšem zhruba dvouhodinové fronty aut, která nás od lodě a tedy i Kingstonu dělila. Lze také uhnout zcela na jih a do Seattlu jet suchou cestou přes Tacomu, jenže časově to vyjde mnohem hůře. Nezbylo než trpělivě čekat a krátit si dlouhou chvíli pročesáváním ostružinových keřů. Konečně - po soumraku jsme byli ve městě. Tři dny beze sprch volali po důkladné očistě a tak jsme motel potřebovali jako sůl. Nakonec, po předlouhém hledání, jsme na jeden narazilli...

Foto a text: Radek Adamec

Olympic National Park:
mapa (pdf 40kb)
oficiální link

Jedeme autem | Jiná doprava | Bydlení | Plánujeme trasu | Strava | Národní parky | Fotoreportáže
Dokumenty | Double Life of
America | Basic info | Práce v USA

Edited and
Designed by Radek Adamec All rights reserved 1999™
Publikování nebo šírení obsahu Ameriky v kostce je bez souhlasu autora zakázáno.