ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domuVytvor si trasu dle vlastních kriteriíMapy míst kdekoli v USA

Zpět na mapu
Seznam autorů


Vyber stát:   

Sponzor stránky

Socha svobody, Liberty Island - New York
New York V - Navy Museum Intrepid, Soho

New York City:
text:
Jan Pospíchal
foto:
Radek Adamec

Pátý den našeho pobytu jsme plánovali spíše jako odpočinkový a tomu jsme přizpůsobili i rozvrh. Jako hlavní atrakcí dnešního dne byla okružní plavba kolem Manhattanu a jako další návštěva námořního musea Intrepid, které je v blízkosti mola 83 (Pier 83) odkud vyplouvají lodě na okružní plavbu. Pro večerní hodiny jsme neměli žádný plán, ale uvažovali jsme o návštěvě Čínské čtvrti nebo známé umělecké čtvrti SoHo.

Plavidla v Intrepid
Námořní muzeum Intrepid se nachází, stejně jako Pier 83 na západním konci 43rd Street. Ze stanice Times Square jsme se rozhodli jít pěšky, ale jak jsme zjistili při zpáteční cestě, lze sem jet i linkovým autobusem a použít metro kartu. Charakter 42nd Street západně od Broadwaye se po několika domovních blocích značně změnil. Výstavní domy nejdříve vystřídalo několik opuštěných zčernalých budov a budovy spíše průmyslového charakteru. Jakmile jsme došli na nábřeží, první co jsme spatřili, byla obrovská letadlová loď. Než jsme se k ní vydali, zastavili jsme se ještě u budovy společnosti Circle Line odkud vyplouvají lodě na okružní plavbu. Ověřili jsme si, že loď skutečně odplouvá ve 13:30 a vydali se k nedaleko kotvící letadlové lodi.

Námořní muzeum tvoří areál, ve kterém kotví letadlová loď Intrepid, ponorka Growler a torpédoborec Edson. Při vstupu si musíte koupit lístek za 10 $, se kterým můžete vstoupit do všech atrakcí muzea. Intrepid byla postavena za 2. světové války a sloužila stejně jako Edson ještě v sedmdesátých letech ve vietnamské válce. Na palubě jsou vyskládána převážně palubní proudová letadla a v hangáru uvnitř lodi letadla z 2. světové války, včetně letadla na kterém létal bývalý president George Bush. V hangáru naleznete také trenažér, na kterém se můžete pokusit přistát na palubě letadlové lodi a obchod s upomínkovými předměty. Velká část lodi, včetně palub a kapitánského můstku jsou přístupné. Důkladná prohlídka lodi a letadel na palubě vám zabere několik hodin.

Další zajímavou atrakcí je ponorka Growler, kterou stejně jako torpédoborec můžete projít pouze s průvodcem. Vzhledem k omezeným prostorám uvnitř ponorky lze prohlídku absolvovat pouze v malých skupinách, což je časově náročné zejména k velkému počtu čekajících návštěvníků. Stejná situace je i na torpédoborci. My jsme tyto prohlídky z časových důvodů neabsolvovali, což nás velmi mrzelo, ale měli jsme již zaplaceny lístky na okružní plavbu a tu jsme nechtěli zmeškat. Opravdovým příznivcům námořní techniky bych doporučil rezervovat si pro návštěvu muzea celé odpoledne.

Několik metrů od muzea se nachází Pier 83, což je molo od kterého odplouvají lodě společnosti Circle Line na okružní plavby. Na výběr máte několik typů okružních plaveb v délce od jedné do třech hodin a ceně od 14$ do 22$ . My jsme se rozhodli pro nejdelší plavbu, jejíž trasa je okruh kolem celého Manhattanu.

Circle Line
- okružní plavba
K přístavišti jsme přišli několik minut před vyplutím, nastoupili na loď a vybrali si místo na horní palubě lodi. Část paluby byla uzavřená a část krytá pouze střechou. Posadili jsme se v odkryté části, protože odtud byl lepší výhled než přes okna v uzavřené části. Loď se pomalu zaplňovala turisty, mezi kterými nechyběli i japonští, se kterými se setkáte opravdu na všech známých místech světa. Jak jsem vypozoroval, správný Američan si před vyplutím obstará patřičnou zásobu nápojů a k tomu i něco na zub. Nasvědčovala tomu i fronta před lodním bufetem, od kterého odcházeli cestující vybaveni půllitrovými kelímky s kolou a hotdogem, nebo sáčkem plným popcornu. Většina se pustila do konzumace okamžitě, někteří vydrželi až do odplutí a ti nejodolnější to celé zvládli dvakrát, nebo i třikrát.

Téměř na minutu přesně jsme odpluli a náš první cíl byl Liberty Island se známou sochou. Než jsme dopluli do blízkosti ostrova, pluli jsme pomalu kolem západní strany Manhattanu k jeho jižní části, na které se nacházejí známé “Skylines”. Pohled na množství mrakodrapů je opravdu úchvatný, nikde jinde jich neuvidíte takové množství jako zde. Budovy World Trade Center a World Financial Center mají skleněné fasády, ve kterých se odráží okolní budovy, stejně jako moře, nebe a slunce. Loď plula v takové vzdálenosti, že se tyto budovy vešly do objektivů fotoaparátů celé. Nejvíce fotografií pořizovali japonští turisté, kteří používali střídavě fotoaparáty a video kamery

Liberty Island

K soše Svobody jsme připluli na vzdálenost asi sto metrů. Kapitán lodi přesně věděl kde přibrzdit a tak si každý mohl pořídit snímky tohoto symbolu města z té nejlepší pozice. Při pohledu na sochu jsem si vzpomenul na strastiplnou cestu po točitém schodišti. Dále jsme obepluli Ellis Island, který je nyní majetkem jistého milionáře, a vydali se k další dominantě města – Brooklynskému mostu. Tento most jsem si oblíbil již dříve z fotografií a filmů. Měli jsme za sebou pochod přes jeho míli dlouhou mostovku a nyní jsme měli možnost prohlédnout si jej i ze spodní, méně známé části. Po levé straně jsme míjeli Pier 17 se dvěmi nádhernými plachetnicemi. Most tvoří dělící čáru mezi Brooklynem a Manhattanem. Není to jen čára pomyslná. Pokud srovnáte to, co vidíte z pravého a levého boku lodi, je vám jasné, že rozdíl mezi těmito částmi města je opravdu velký.

Zanedlouho se však začíná měnit charakter zástavby i na té částí břehu, kde se nachází Manhattan. Výstavní výškové budovy se pozvolna ztrácejí v monotónní zástavbě vyšších neomítnutých cihlových domů, která pokračuje až do Harlemu, kde jsou ještě více zanedbané. Z pravé strany paluby, směrem k Brooklynu míjíme opuštěný ostrov, na kterém se nachází polorozpadlá, téměř černá budova, která dříve sloužila jako útočiště lidí nakažených leprou a morem. Při pohledu na tuto budovu běhá mráz po zádech. Charakter zástavby na brooklynském břehu má výrazně průmyslový ráz a nevábné tovární budovy s vysokými komíny s táhnou až do Queensu. Podplouváme Queensboro Bridge, který je jedním z největších mostů města a pomalu se blížíme k Harlemu. Na levé straně břehu se objevují siluety domů stojících v Bronxu. Jižní část této čtvrti je podobná Harlemu, ale brzy se mění do své typické podoby. Domy cihlové barvy vystřídaly domy převážně tmavě hnědé barvy, která se u některých starších domů změnila v téměř černou. Svůj podíl na tom mají v mnoha případech i požáry. Zanedlouho míjíme nejsevernější část Manhattanu, a loď se stáčí směrem na jih. Při pohledu na pravý zalesněný břeh nechcete ani věřit, že se stále nacházíte v New Yorku.

Po třech hodinách plavby jsme objeli celý ostrov Manhattan a měli jsme možnost vidět z města nejen ty nejhezčí části, ale i ty, které turista běžně nenavštěvuje a které mají s bohatým jihem Manhattanu jen pramálo společného.

Soho

Již během plavby jsme se shodli na tom, že zbytek odpoledne strávíme ve čtvrti zvané Soho. Její název nemá nic společného se stejnojmennou čtvrtí v Londýně, ale vznikl jako zkratka z jejího původního označení – South of Houston Street. Tato část města se nachází v těsné blízkosti Čínské a Italské čtvrti a je enklávou umělců. Také je známa nejvyšším počtem domů s požárními žebříky na fasádě v celém New Yorku.

Procházka ulicemi Soho je velmi příjemná, naleznete zde mnoho obchodů, ale i pouličních stánků, ve kterých nabízejí velmi často svá díla místní umělci. Naleznete zde i klasická tržiště s nepřeberným množstvím upomínkových předmětů a drobných uměleckých výtvorů všeho druhu. Ceny v celé čtvrti jsou však dosti vysoké jak v obchodech, tak i v restauracích. Od svého původního záměru navečeřet se zde jsme upustili a rozhodli se, že navštívíme restauraci s pravými americkými steaky někde v blízkosti Broadwaye v centru Manhattanu, kde jsme takových restaurací viděli mnoho. Netušili jsme však, že ve večerních hodinách jsou restaurace s typickým místním jídlem zcela plné a po návštěvě asi pěti restaurací jsme se již pomalu loučili s představou poloprázdné restaurace kde by jsme se mohli v klidu najíst. Ve všech restauracích, které jsme navštívili čekalo minimálně deset lidí na volné místo u stolu, což znamenalo podle slov číšníků nejméně půl hodiny čekání.

Když už jsme se rozhodli slevit z toho, že budeme večeřet v klidné restauraci, vrátili jsme se na 42nd Street k mexickému bistru Ted’s Steaks, kde sice čekalo také několik lidí, ale zlákala nás široká nabídka steaků a poměrně nízká cena. Kuchař připravoval velké kusy masa a půlky kuřat na velkém rožni přímo před zraky zákazníků s velkou zručností. Ke všem pokrmům byla automaticky servírován velký vařený brambor a opečený rohlík. Jídelna byla v samostatné místnosti. Nejdříve jsme mysleli, že zde nenajdeme žádné volné místo, ale nakonec jsme je našli u dlouhého stolu, u kterého seděla černošská rodina spolu s latinskoamerickou a navíc přímo naproti nám ještě dvojice Číňanů. Bez obav lze tedy prohlásit, že se jednalo o jídelnu mezinárodní. Dvě malé černošské děti vedle mě na sebe neustále křičely a celý konflikt vyvrcholil úderem táckem do hlavy menšího děvčátka, které okamžitě na oplátku bodlo svého o něco staršího bratra vidličkou do nohy. Následoval další křik, tentokráte však matky obou dětí, která vše ukončila několika pohlavky. Děti se za chvíli zase smály a pokračovaly, stejně jako my, v konzumaci opravdu velmi dobrého steaku vážícího bezmála čtvrt kila.

Po dobré večeři jsme se vydali pěšky ke stanici Times Square a odtud metrem k hotelu, čímž jsme dnešní putování ukončili.


New York City:
text:
Jan Pospíchal
foto:
Radek Adamec


Jedeme autem | Jiná doprava | Bydlení | Plánujeme trasu | Strava | Národní parky | Fotoreportáže
Dokumenty | Double Life of
America | Basic info | Práce v USA


Edited and
Designed by Radek Adamec All rights reserved 1999™
Publikování nebo šírení obsahu Ameriky v kostce je bez souhlasu autora zakázáno.