ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domuVytvor si trasu dle vlastních kriteriíMapy míst kdekoli v USA

Zpět na mapu
Seznam autorů


Vyber stát:   

Sponzor stránky

WTC - dvojčata, New York, Downtown
New York - Downtown (New York)

text:
Jan Pospíchal
foto:
Radek Adamec


Na jižním cípu Manhattanu leží další nejvýznamnější centrum finančního a společenského života New Yorku označovaný jako Downtown. Naleznete zde budovy World Trade Center, World Financial Center, Wall Street se světoznámou burzou, ale také například China Town.

Battery Park
Na jihu Downtownu se nachází Battery Park, který vznik ze zeminy vykopané při stavbě základů World Trade Center. V tomto parku se nachází přístaviště vyhlídkových lodí k soše Svobody. Tento symbol města se nachází nedaleko Manhattanu na ostrově zvaném Liberty Island.

V těsné blízkost leží další významný ostrov Ellis Island, na kterém se nachází budova ve které bylo v době největší vlny přistěhovalectví centrum emigrantů. V současné době je v budově muzeum.

K Battery parku se dostanete nejrychleji linkami metra 1 a 9 na stanici South Ferry. Před stanicí metra se nachází budova Staten Island Ferry a napravo odtud Castle Clinton, bývalá pevnost, ve které jsme si zakoupili jízdenky.

Přístaviště lodí je hned naproti vchodu do pevnosti. Jízdenka stojí 7$ a zahrnuje okružní jízdu, vstup na oba ostrovy a vstup do sochy Svobody. Nastoupili jsme na vrchní palubu lodi, odkud byl nejlepší výhled. Při pohledu z břehu se zdá být socha Svobody malá, ale po připlutí k ostrovu se nám zdála být ještě větší, než ji známe z fotografií. Mohutný kamenný podstavec je vysoký asi čtyřicet metrů a na něm se vypíná padesátimetrová socha modrozelené barvy. Za svoji barvu vděčí korodující mosazi, z níž byla vyrobena podle návrhu Gustava Eiffela a věnována městu jako dar Francie.

(tip: ferry na Staten Island je pro pěší turisty zcela zadarmo. Loď přitom objíždí Sochu svobody stejně jako placená vyhlídková plavba. Přístaviště ferry je pár metrů východně od Battery Park. Poznámka redakce.)

Kolem ostrova pluje loď velmi pomalu a právě odtud je nejlepší příležitost pro fotografování. Po přistání u břehu jsme se vydali na procházku kolem ostrova. Nejdříve jsme si sochu prohlédli ze všech stran a pak zamířili ke vchodu do podstavce. Po průchodu detektorem jsme se vydali po schodišti do vrcholu podstavce, kam se můžete dostat také výtahem na který však bývá dlouhá fronta. Na vrchol podstavce jsme se dostali bez problémů pohodlným schodištěm, ale výstup do samotné sochy je již mnohem komplikovanější. Od vrcholu nás dělilo 350 schodů velmi úzkého točitého schodiště.

Vzhledem k velkému počtu návštěvníků byl výstup velmi pomalý, ale nakonec jsme se dostali až do čelenky sochy, kde je malá plošina, z které je nádherný výhled na Manhattan několika malými okny umístěnými v čelence. Místa zde moc není a tak jsme se za chvíli vydali na sestup po jiném, ale stejně úzkém točitém schodišti. Výstup i sestup byl poměrně namáhavý a tak jsme si v restauraci koupili kolu a na terase jsme čekali na loď, která připlouvá každou půl hodinu a míří dále k Ellis Islandu a South Ferry.


Původně jsme si mysleli, že nám celý výlet zabere maximálně dvě hodiny, ale nakonec se protáhl na dvojnásobek. Z tohoto důvodu jsme museli pozměnit původní plán pro tento den. Prohlídku ulic Downtownu včetně Wall Street jsme přesunuli na zítřek na dnešní den jsme se rozhodli pro výhlídku v World Trade Center a návštěvu China Town.


Word Trade Center (WTC)

Dvojice mrakodrapů World Trade Center, zvaných také Dvojčata (Twins) se nachází nedaleko od South Ferry, kde jsme skončili výlet k soše Svobody. Během několika minut jsme se dostali k hlavnímu vchodu komplexu budov, ve kterých pracuje 40000 lidí a jehož součástí je i stanice metra. Obrovská vstupní hala byla plná spěchajících lidí a turistů, kteří mířili do 107. patra, kde se nachází turistická vyhlídka. Zakoupili jsme vstupenku za 13$ a po průchodu detektorem kovu jsme ve vydali velkou chodbou ke dvojici expresních výtahů které dokáží překonat rozdíl 107 pater za necelou minutu. Jízda tímto výtahem by se dala přirovnat spíše ke startu rakety. Čísla poschodí na digitálním ukazateli se měnila závratnou rychlostí ale nakonec se zastavila na čísle 107.

Celé poschodí slouží jako vyhlídka a restaurace. Slunce pomalu zapadalo a tak jsme měli možnost vidět celé město z výšky 400 metrů s nádechem barvy červánků, které se odrážely na skleněných fasádách mrakodrapů. Lidé i auta na ulicích byla neuvěřitelně malá a vzdálené části města se ztrácely v oparu. Bylo to opravdu fascinující podívané z vrcholu světa, jak bývá tato atrakce také často nazývána. Jízda výtahem dolů byla stejně zajímavá jako cesta nahoru, avšak pocity byly zcela opačné, nebyl jsem tlačen do podlahy jako při jízdě nahoru, ale neviditelná síla se mě snažila nadnášet.

Ve čtyřicátém patře začal výtah brzdit a za pár vteřin jsme opustili výtah a vydali se do další části komplexu, do World Financial Center. Budovy jsou navzájem propojeny, ale najít v bludišti chodeb tu správnou nebylo tak jednoduché. Značení nás několikrát vyvedlo ven nebo vždy na stejné místo, kde jsme začínali, ale nakonec jsme tu správnou chodbu našli a ocitli se ve známém palmovém háji který se nachází v budovách World Financial Center. Jedná se o velkou prosklenou halu sloužící k odpočinku kde se nachází několik asi dvacetimetrových palem a fontána. Celé místo působí uklidňujícím dojmem.

Na chvíli jsme se posadili a vše si prohlédli. Čekala nás ještě cesta do Čínské čtvrti a to právě v době kdy většina zaměstnanců zdejších kanceláří končí svůj pracovní den. Ze všech východů se hrnuly tisíce lidí kteří směřovali do stanice metra. Stanice je pod úrovní země a tak je nutné sejít několik schodišť, což pro nás bylo velmi problematické, protože nás ještě bolely nohy z výstupu na sochu Svobody. Ze schodů jsme byli schopni jít jen velmi pomalu, čímž jsme téměř způsobili zablokování schodiště a několika desítek spěchajících lidí, kteří se domnívali, že je to nejspíš nějaká provokace a několikrát do nás narazili a vyslechli jsme také několik nadávek. Nakonec jsme se dostali až do stanice a odjeli přeplněným metrem do Čínské čtvrti.


China Town

Vystoupili jsme ve stanici nedaleko míst, kde by se měla nacházet, ale ještě jsme strávili více jak půl hodiny blouděním než jsme se opravdu do Čínské čtvrti dostali. Byla již tma a tak jsme měli možnost vidět ulice tohoto malého státu uprostřed velkoměsta ozářené neony reklam, z nichž většina byla v čínštině. Prošli jsme několik ulic a našli příjemnou restauraci, kde jsme si objednali jídlo a popíjeli výborný čínský čaj. K večeří jsem měl polévku z mořských plodů a čínský steak s rýží.

Po večeři jsme se vydali k zastávce metra Canal Street, která je také hlavní tepnou čtvrti. Po cestě jsme míjeli obchod s čajem a já jsem si vzpomněl na výborný čaj, který jsme měli v restauraci. Neodolal jsem a následující čtvrt hodiny jsem strávil vybíráním z nepřeberného množství čajů, kde jsem nakonec našel přesně takový, jaký jsem si představoval.


Naše celodenní putování jsme zakončili krátkou procházkou po Čínské čtvrti, kterou jsme se rozhodli navštívit ještě jednou.

text: Jan Pospíchal
foto:
Radek Adamec



Jedeme autem | Jiná doprava | Bydlení | Plánujeme trasu | Strava | Národní parky | Fotoreportáže
Dokumenty | Double Life of
America | Basic info | Práce v USA


Edited and
Designed by Radek Adamec All rights reserved 1999™
Publikování nebo šírení obsahu Ameriky v kostce je bez souhlasu autora zakázáno.