New York
(říjen
1999)
autor: David
Komers, www
O tomto městě, které má ve znaku Big Apple (veliké jablko)
jsem si myslel, že se mi bude líbit. Mýlil jsem se.
Toto město je úžasné! Prostě mne uchvátilo. Nyní budu
čerpat ze sestudovaných materiálů, protože jsem zde
strávil jen jediný den a večer (a to pouze v Manhattanu)
a tudíž nemohu vyvozovat obecné závěry. Mnohé z popisovaných
rysů jsem ale i tak silně vnímal, ovlivňovaly mne a
já se je snažil, většinou bez problémů, přijímat.
Ačkoliv je město nazýváno “World’s Capital”, paradoxně
nikdy nebylo hlavním sídlem ani USA, ba dokonce ani
státu New York. Správa tohoto po Kalifornii a Texasu
třetího nejlidnatějšího státu Ameriky, zaujímajícího
rozlohu více než poloviny Anglie (18 miliónů obyvatel,
47 000 čtverečních mil, 8000 jezer) bylo a je město
Albany. Určitou satisfakcí pro toto ekonomicky a obchodně
nejvýznamnější město na světě je zdejší sídlo vedení
Organizace spojených národů. NY byl vždy městem
přistěhovalců, nově příchozích a jeho charakteristickým
rysem je právě rozmanitost a svébytnost jednotlivých
etnických čtvrtí. Nářečí zde prakticky není, panuje
tady absolutní svoboda oblékání, chování, koexistují
zde všechny myslitelné typy kultur a každý kdo chce
si zde může najít takové místo k životu, jaké mu vyhovuje.
Není proti nikomu zaujaté a je prohlašováno za “last
all-class town in the World” (poslední město na světě,
kterému jsou vlastní všechny vrstvy). Stát se příslušníkem
tohoto místa (jako v ostatních velkoměstech) - Newyorčanem
- prý nejde. Newyorčanem je každý, nemusí na to mít
speciální zkušenosti, vzdělání a jazykové dovednosti,
musí mít jen chuť žít. Pokud máte pocit, že je Vaše
cesta, kultura a řeč lepší, NY není pro Vás. Pokud jste
ale otevřeni přijímat a vyměňovat názory, zkušenosti
a styly, není pro Vás města lepšího. Vše co člověk dovede
a čím vším může být je zde dostupno v obrovském množství
odstínů a tím pádem se zde všichni navzájem doplňují.
Právě tato vlastnost dodává městu potřebnou dynamiku
a energii viditelnou na každém kroku.
Prvním evropským vizionářem NY byl r. 1524 Giovanni
da Verrazano z Florencie, jež byl polohou a členitostí
uchvácen a založil zde první tábor. Protože však ze
své výpravy nedovezl požadované zlato, upadl v zapomnění.
V roce 1609 okolí podrobněji prozkoumal Henry Hudson
(po němž je pojmenovaná západní řeka) a na jeho popud
zde byla r. 1624 založena osada se stálými osadníky,
kterou r. 1626 koupil i s dnešním Manhattanem za legendárních
$24 holandský guvernér Peter Minuit (udělal tak jeden
z nejlepších obchodů historie) a nazval ji New Amsterodam.
Ze svého jmění se však neradoval do konce života, neboť
ho posléze pomocí zrady svrhla britská královská flotila
a dosadila na jeho místo svého guvernéra Petera Stuyvesanta,
který město přejmenoval na New York. To se stalo v roce
1686 prvním městem s královským charakterem v americké
kolonii, což mu zaručovalo samorozhodovací práva v místních
otázkách. Během války o nezávislost zde byl inaugurován
i první americký prezident George Washington.
Přistěhovalecká historie je dalším fenoménem tohoto
giganta a ten jí vděčí za svoji rozlehlost. NY byl vždy
nejlidnatějším městem USA. Z počátečních 30 000 obyvatel
(1790, první známý údaj) se rozrůstal přes několikero
silných imigračních vln. K těm nejsilnějším patřil příliv
Němců a Irů v devatenáctém století, jež posílil populaci
na 2.5 mil. (1890), a útěk Židů a Italů v první polovině
století našeho (1940 - přes 7 mil.). Dodnes neustal
pro Ameriku charakteristický příval přistěhovalců z
asijských zemí, zvláště pak z Číny a Vietnamu (a já
si bláhově myslel, že už jsou všichni u nás), černých
Američanů z jihu, Jihoameričanů a obyvatel z Karibských
ostrovů. Město se samozřejmě začalo dělit na části charakteristické
pro danou skupinu lidí a ty byly diametrálně odlišné
od částí ostatních (klasické příklady Chinatown, Soho,
Bronx), které jsou však silně pospojovány jinde těžko
hledatelným řetězem lidí. Dnes je město NY rozděleno
na pět hlavních částí: Nejlidnatější jsou Brooklyn a
Queens, za nimi následují Manhattan, Bronx a Staten
Island (největší rozlohou, ale s nejmenší hustotou osídlení).
Jen v těchto pěti teritoriích (300 čtverečních mil)
žije kolem 8 miliónů obyvatel, celá NY Metropolitan
Area má odhadovaných 18 000 000 lidí, což toto město
řadí, co se populace týče na druhou příčku ve
světovém měřítku hned za Mexico City s 24 mil. (Tokio
má nyní již 27 mili. obyvatel - poz. ra)
S takovýmto množstvím lidí jsou již tušitelné problémy
s dopravou. Město se však pyšní údajně nejpropracovanější
osobní dopravou na světě. Nejrychlejší je podle očekávání
místní metro. O mých zkušenostech budu psát později,
teď jen nadhodím, že “krtek” projíždí 373 km tras, staví
v 741 stanicích, denně převeze 5.1 milionu cestujících,
což dává ročně hodně přes miliardu přepravených. Pozemní
dopravu zde umožňuje 65 mostů, 18 tunelů, hustý síť
autobusů a ve večerních hodinách neuvěřitelná spousta
klasických žlutých taxíků (jenom centrum obsluhuje legálních
12 000 vozů). Jelikož je NY město na vodě (Manhattan,
Staten Island, jsou samostatné ostrovy, Brooklyn a Queens
součásti ostrova Long Island a Bronx je poloostrov),
není zanedbatelná ani lodní doprava. Dříve byla cesta
lodí jedinou možností jak se dostat přes oceán. 1200
km (?) pobřeží s přístavní kapacitou 400 velkých lodí
a ideální poloha (otevřená cesta do Evropy, mexického
zálivu, na sever k Bostonu, po řece Hudson do vnitrozemí,
či průplav k Chicagu a Detroitu) zaručovala vždy městu
příliv nových sil a zboží po moři. Díky tomuto obrovskému
přístavu doplněnému třemi obřími letišti (JFK, La Guardia,
Newark) a spoustou okolních, menších, je z New Yorku
největší osobní stanice i překladiště zboží na světě.
V NY se dnes osobní lodní doprava využívá zejména k
turistickým výletům na ostrovy Liberty a Ellis a okružním
jízdám. Mezi Manhattanem a Staten Islandem
je pravidelná lodní doprava (ferry). Okružní jízdy si
může člověk vychutnat i ze soukromého letadélka či helikoptéry.
NY je také jedno z mála amerických měst, které si můžete
užít cestou pěšky, protože centrum města (rozuměj jižní
část Manhattanu a Central Park) je docela celistvá a
všude se je na co dívat.
Po
ekonomické stránce je Big Apple mohutnější než některé
samostatné a svrchované státy světa (nemusíme chodit
daleko). Avšak v této oblasti, více než ve které další,
jsou zřetelné vedle sebe existující protiklady. Sídlo
zde má veliké množství mamutích koncernů a firem, uzavírají
se zde miliardové obchody, místní burza je jedna z nejprestižnějších
na světě, žijí zde velmi bohatí lidé ... ale také armáda
těch nejchudších vrstev, mezi nimi vyrůstající centra
zločineckých band a narkomafií. Na jedné straně jsou
paláce Wall Street a mrakodrapy jižního Manhattanu,
na druhé papírové a plechové přístřešky černošských
ghett v Harlemu (sever Manhattanu). Navzdory těmto propastným
rozdílům (a jistě i díky dobře organizované policii)
je centrální NY považován za jedno z nejbezpečnějších
velkoměst Ameriky. Pro návštěvníka může být nádherný,
fascinující, nudný, vzrušující, nebo samozřejmě i nebezpečný,
ale ponejvíce to záleží na tom kde a kdy se člověk zrovna
nachází.
Úzce spjatá s ekonomickou úspěšností je i architektura,
která odráží sílu místního byznysu v modernosti. Většina
z místních mrakodrapů se pyšní jmény obřích nadnárodních
koncernů (Chrysler, AT&T, CitiCorp, Pan American,
Ford, CBS, IBM, General Motors, atd.) a svá architektonicky
zajímavá centra zde vystavěli mnozí miliardáři (Rockefeller
Center - v létě zahrada, v zimě veřejné kluziště, zlato-mramorová
Trump Tower s pětadvacetimetrovým vodopádem uvnitř
budovy). Vzhledem k jedinečné koncentraci mrakodrapů
doplněných o mohutné mosty spojující jednotlivé ostrovy
je NY městem neopakovatelných vyhlídek, prý nejkrásnějších
z nízko letící helikoptéry. V noci se pak jeho střed
mění na svítící moře pop-artového umění zvaného neon
osvětlujícího nejen světoznámou Broadway, ale i většinu
ulic Manhattanu. Kromě takto se projevujícího umění
moderního je NY i místem světoznámých muzeí (Guggenheimova
obrazárna, Metropolitam Museum of Art), vyhlášených
škol (University of Columbia) a knihoven (NY Public
Library - největší veřejná knihovna světa).
Po opět trochu obšírnějším úvodu mohu líčit své
zážitky. Bohužel musím začít motelem, který byl opravdu
jeden z nejhorších, v jakém jsem kdy přenocoval. Naštěstí
jsme po probuzení, sklence kávy a několika sušenkách
vyrazili co nejrychleji na cestu. Asi po půl hodině
jsme po nádherné (leč placené) dálnici dorazili na dohled
NY. Už příjezd na předměstí byl uchvacující, neboť z
ranní mlhy v dálce vystupovaly pouze vrcholky mrakodrapů
Twin Towers. Očekávali jsme kruté zácpy ve městě, ale
naštěstí jsme se mýlili. Bylo to možná způsobeno svátkem
Columbus Day, který se ten den oslavoval, doprava byla
plynulá a zůstala tak i po zbytek dne s výjimkou odpolední
páté hodiny. Ta nás ovšem netrápila. Po projetí New
Jersey jsme Holland tunelem podjeli Hudson River a vyjeli
na Manhattanu. Náš plán (později se ukázal téměř geniální)
parkovat v Brooklynu jsme hodlali dodržet a proto jsme
bez zbytečných zastávek dorazili na Brooklynský most
po kterém jsme přejeli East River a po několika minutách
našli podzemní garáže, ve kterých jsme za lidových $12
auto nechali celý den. Styl parkování zde byl odlišný
než jinde, protože jsme byli na začátku požádáni o klíčky
od vozu. Na naše zvědavé otázky nám bylo odpovězeno,
že auto bude celý den pod dozorem, otevřeno a několikráte
se s ním bude i popojíždět, aby se do garáže vešlo aut
co nejvíce. Strach o věci a vybavení v nás zapracoval
a tak jsme jen namátkou zkusili vedle stojící luxusní
limuzínu. Světe div se, opravdu byla otevřená. S malou
dušičkou jsme si sbalili potřebné věci (já zcela vše,
včetně spacáku) a vystoupili na povrch.
Obtěžkán asi čtvrtmetrákovou taškou, se kterou jsem
večer musel odcestovat do Knoxvillu jsem začal hledat
místo, odkud bych mohl poprvé vyfotit vysněné panorama
Manhattanu z Brooklynu. Protože jsme parkovali blok
od břehu, tak to nebylo příliš obtížné a moje dušička
měla pokoj. Pro cestu do Manhattanu jsme původně zamýšleli
využít místní MHD, ale při pohledu na Brooklyn Bridge
jsme si to ihned rozmysleli. Za Milanův ostříží zrak,
který v dálce na mostě objevil cestu pro pěší vystupující
asi pět metrů nad silnicí pro auta, jsem mu dodnes zavázán,
protože tato vzpomínka by mi na NY velmi chyběla. Snadno
jsme pak našli schody k oné “pěšince”, která byla cca
pět metrů široká a po které se lidé v klidu procházeli,
běhali, nebo jezdili na kolech či kolečkových bruslích.
Přechod Brooklynského mostu bych přál opravdu každému,
protože lepší příchod do tohoto nádherného města jsem
si nemohl ani vysnít. Vycházející slunce, na jedné straně
v dálce socha Svobody a mrakodrapy jižního Manhattanu,
na straně druhé Empire State Building, Chrysler Building
a severnější Manhattan Bridge.
Při vlastním vstupu do Manhattanu nás přivítal obří
20 x 20 metrů billboard (nebo jak se to řekne správně
česky...) známé NYPD (New York Police Department), který
nás lákal ke vstupu do činné služby městu. Došli jsme
až do malého parku u místní City Hall a zde si poprvé
odpočinuli a naplánovali cestu. Měl jsem před sebou
dilema, jestli jet přímo na autobusové nádraží Greyhound,
koupit lístek a uložit věci do úschovny, čímž bych ovšem
přišel o část i tak dosti nabitého dne, nebo se s mým
závažím, zdaleka převyšujícím povinou zátěž při branném
cvičení naší školy, táhnout dále. Uvědomil jsem si,
že co neudělám hned, to už nestihnu a tak jsem s bagáží
a Milanem (ten se nesl naštěstí sám) vyrazil kolem novogotické
kaple svatého Pavla a magicky černého Millenium Hiltonu
k World Trade Center, kancelářskému centru jehož dominantami
jsou Twin Towers, dvě nejvyšší budovy NY. 107. patro
jedné z budov slouží jako stálá rozhledna s možností
promenády po střeše tohoto 110-ti patrového monstra
(411 m, nepočítaje televizní anténu druhé budovy).
Nahlédli jsme dovnitř vstupní haly na docela
přijatelný zástup lidí, ale jelikož mě lákala rozhledna
na ESB tak jsme tento špás vynechali. Potom jsme se
několika malými uličkami dostali až na nejjižnější cíp
Manhattanu tvořený Historic Battery Parkem, který je
pojmenovaný podle místní pevnosti se střílnami dříve
bránícími vody Upper New York Bay. Dnes se v ní už prodávají
pouze lístky na plavbu k ostrůvkům Liberty a Ellis Islands.
Bez zaváhání jsem k ní zamířil, jsa přemlouván Milanem
k návštěvě Chinatownu, Little Italy a přilehlých míst.
Protože oba výlety byly zhruba stejně časově náročné,
dali jsme si sraz za 3 hodinky a rozdělili se. Za neuvěřitelných
10 minut (ve frontě bylo cca 200 lidí) jsem měl v ruce
lístek a řadil se u nástupního mola. Loď na zmíněné
ostrovy odplouvá co 20 minut, takže jsem se zanedlouho
(jako jeden z prvních s nejlepším výhledem) nalodil.
Čekání u mola nám zpříjemňovali černošští akrobaté předvádějící
neuvěřitelné kousky a jejich hadí muž. Po vystoupení
samozřejmě žádali o peněžitý příspěvek a tu se i mému
srdci zželelo a přihodil jsem dolárek (to vystoupení
za to opravdu stálo!).
Po nalodění jsme již vypluli na ostrůvky. Cesta trvá
k Liberty Island čtvrt hodiny a za tu dobu jsem měl
vykroucený krk, protože jsem nevěděl, jestli se mám
dívat na blížící se sochu Svobody, nebo na vzdalující
se New York. Obloha bez mráčku a sluníčko dávaly ty
nejlepší předpoklady k vytvoření několika desítek fotek.
Po přistání na Liberty Islandu už bylo jen na chuti
dotyčného jak dlouho se zde zdrží a kterým tranzitem
pojede dále. Hned na první pohled zblízka tato “Grand
Lady” - vznešená dáma budí respekt nejen svou velikostí,
ale i nezvyklou zelinkavou barvou (nevím proč zrovna
mě, patriotovi od Zelené brány, to připadalo nezvyklé).
Tento symbol miliónů imigrantů, stvořený Francouzem
Augustem Bartholdim, byl extravagantním darem francouzského
lidu nově vzniknuvšímu státu. Socha byla po přepravě
lodí přes oceán postavena na své místo v roce 1885.
První jsem samozřejmě sochu obešel, prohlédl si malý,
ale nádherný svěže zelený park okolo, seznámil se s
“náhodně” kolemjdoucími Japonkami, které jsem požádal
o zvěčnění s Lady Liberty a s panoramatem NY (za stejnou
protislužbu) a po mírném odpočinku a rozjímání se zařadil
do fronty na podstavec. Po hodinovém čekání a nepříjemné
kontrole mého “příručního” zavazadla jsem byl časem
donucen se otočit a vypochodovat ven směrem k lodi.
Nedostal jsem se sice do přístupné koruny (fronta tak
na půl dne), ani do soklu, ba ani na hvězdicovou podezdívku,
ale i tak ve mě tato cesta zanechala nádherné vzpomínky.
Další zastávkou na cestě lodí byl Ellis Island. U tohoto
ostrova dříve přistávaly všechny zámořské lodi s imigranty
a ti zde byli podrobováni pohovorům a teprve po několika
dnech byli převáženi na pevninu. Vše o zdejším ostrovu
je popsáno v místním muzeu a k prohlídce jsou i bývalé
ubytovny. Na ostrově jsem však ani nevystoupil z lodi
a nechal se převézt zpátky do NY. Zbývající čas
do srazu s Milanem jsem využil k procházce po Battery
parku a po břehu moře. Docela mne překvapila čistota
vody, která je v tomto velkoměstě opravdu průzračná
a nedělalo by mi větší potíže se v ní vykoupat. Při
procházce parkem jsem měl více času sledovat i místní
obyvatele, kteří byli všech národností, ras i zjevů.
Bylo zde, jako na každém turisticky významném místě
i množství (výhradně černých) prodavačů triček, mikin,
brýlí Oakley a Ray- Ban, zaručeně pravých hodinek Rolex
a ostatních cerepetiček, čehož jsem za všudypřítomného
smlouvání také využil. Prostředí bych tady nazval velice
příjemným a pohodovým, prostým strachu o svůj drahocenný
život (spíš tady chtějí člověka ouvexlovat). Lidé zde
poposedávali na lavičkách, polehávali na trávě, obědvali,
čí jen tak plkali.
Přesně
včas dorazil Milan a po chvíli vzájemného předávání
informací jsme se vydali k autobusové stanici, protože
jsem svého zavazadla měl plný .... plná záda. Prošli
jsme kolem antické budovy Smithsonianova afrického muzea
a dostali se na počátek Broadwaye. Tam jsem zažil šok
první. Takovou koncentraci stánků, obchůdků, beden a
všemožného zboží mohou naši Vietnamští zásobovači jen
závidět. Co mě ale udivilo nejvíce, že narozdíl od našich
končin zde nakupovaly i velice snobsky vypadající dámy,
patrně si odskočivší od svých úřednických povinností
z blízkých administrativních budov. Toto město asi opravdu
nemá předsudky.... Já jsem také neodolal a nakoupil
automobilové suvenýry pro naše nejmenší. Ve středu tohoto
mumraje jsem si všimnul povědomého nápisu na stěně jedné
z budov křižující ulice: “Wall Street”. Tam jsem zažil
šok druhý. Finanční pupek světa jsem si představoval
trochu jinak. Rozkopaná úzká ulička, zvenčí omšelé mohutné
výškové stavby (ovšem zevnitř vykládané zlatem) a naproti
tomu omšelý Trinity Church. Ze zvědavosti jsme po Wall
Streetu obešli jeden blok, prohlédli si budovu NY Stock
Exchange, ale nenašli jsme nic, na co by se dalo vzpomínat.
Tak jsme se vrátili zpátky na Broadway, minuli několik
stánků s hot-dogy a sandwichi (dostal jsem už hlad,
ale touha odložit zavazadlo byla silnější) a vstoupili
podruhé na City Hall Plazza, kde byla jedna z několika
set zastávek místní Subway.
Vstup do metra byl šok třetí a pro mě zcela výjimečný.
V kriminále jsem totiž ještě nikdy nebyl! Vchod byl
od perónu nástupiště oddělen mohutnou mříží, mříží byl
chráněn i prodavač, od kterého jsme si koupili za $1.5
žeton na vstup (jednotné jízdné kamkoliv) a přes točivá
mřížová vrata jsme se za onen žeton dostali i ke graffiti
poznamenanému metru. Skladba lidí opět odpovídala charakteru
města: jeli s námi studenti, černoši, byznysmani, matky
s dětmi, Japonci i důchodci. A všichni bez problémů.
Asi po desetiminutové jízdě jsme vystoupili na Times
Square, chvíli si poslechli černého “klasika” hrajícího
v metru na saxofon (přesně jako v brakových filmech
z New Yorku) a vystoupili na povrch.
Předchozí šoky vystřídalo opět nadšení. Takovou záplavu
neonů (svítících zatím jen z části) jsem ještě neviděl.
Křižovatku Broadwaye a Times Square (41th St.) jsem
si ihned zafixoval v paměti. Za následujícím blokem
již bylo kýžené nádraží na kterém jsem získal “one way
ticket” do Knoxvillu a konečně odložil tašku v úschovně.
Pozdně odpolední putování po středním Manhattanu mohu
nazvat spíše procházkou, protože jsme před sebou neměli
žádný přesný cíl kromě mnou kýžené večerní návštěvy
ESB.
Nejdříve jsme se zastavili v nedaleké prodejně vyhlídkových
jízd Double-Deckerem, kde jsme získali mapku s pamětihodnostmi,
a po 8th Ave zamířili k Central Parku, kde mělo být
oficiální newyorské Visit Centrum. To jsme však našli
v rekonstrukci s odkazem na jiné v blízkosti, ke kterému
jsme dorazili pět minut po páté, zavírací, hodině. Smůla.
Tak jsme si alespoň prohlédli Columbus Circle se sochou
zmíněného mořeplavce a po hranici Central Parku jsme
popošli k 6th Ave. Central Park na mě nijak nezapůsobil,
protože z kraje jsou cestičky ohraničeny drátěným plotem
a dál jsem již neměl čas zajít. Trochu mne to mrzí,
protože tato vyhlášená přesně obdélníková (2.5 x 0.5
míle) zelená zóna klidu s výhledem na panorama mrakodrapů
vyčnívajících nad stromy je prý úžasná. Je tam prostor
pro odpočinek, pikniky, jogging i všemožné ostatní druhy
sportů včetně zimního bruslení. Central Park jsme opustili
na hranici 7th Ave a po ní a po Broadwayi jsme se blížili
k ESB. Volba trasy mne také mrzí, protože po sousední
6th Ave bychom prošli přes nádherný Rockefeller Center
Plazza s jeho ústřední zlatou sochou Prométhea (což
jsem nevěděl). Tento náměstí tvořící blok budov se prý
také řadí k největším atrakcím města.
To jsme již ale přicházeli ke zmíněnému Empire State
Building (5th Ave. & 34th St.) a já byl již myšlenkami
v oblacích. Tento světoznámý symbol New Yorku, kterému
se může popularitou rovnat snad jen Socha Svobody byl
dokončen r. 1931 a se svými 102 patry (443 m s anténou)
byl přes půl století nejvyšší budovou světa. Dnes není
díky Twin Towers ani nejvyšší budovou NY, ale jeho zajímavost
díky historii neklesá. Pod ním jsem se rozloučil s Milanem,
popřáli jsme si vzájemně šťastnou cestu a já si šel
vystát další frontu na lístek. Kolem půl sedmé mě již
poslední, třetí výtah vyvážel do vyhlídkového 86-tého
patra (102. bylo bohužel zavřené).
Na to, co jsem uviděl na ochozu asi jen tak nezapomenu,
protože výhled na Manhattan osvícený zapadajícím sluncem
je opravdu něco úžasného. Zařadil jsem se mezi ostatní
turisty a fotil zprvu oranžové, pak krvavě červené,
šedomodré a nakonec černé svítící město obrovských rozměrů.
Zvláště po západu slunce jsem si uvědomil rozlohu tohoto
města, neboť při výborné viditelnosti, která byla, jsem
viděl osvícený barevný koberec až k horizontu na všechny
strany. Kromě pohledu na věže World Trade Center mě
zaujal hlavně nedaleko stojící mrakodrap Chrysler (vystavěn
v roce 1930 a asi půl roku před dokončením ESB byl nejvyšší
budovou světa) a neznámý zlatě zářící kostel stojící
někde u Madison Square Parku. Nebylo ani příliš větrno,
takže jsem nahoře pozoroval a rozjímal téměř dvě hodiny
a dodnes nevím, co jsem tam tak dlouho dělal. Nakonec
jsem zakoupil brožurku která mi scházela a vydal se
dolů.
Po
východu z ESB jsem byl ohromen množstvím, teď již naplno
žhnoucích neónů. Prošel jsem několik uliček, z dálky
si prohlédl Flatiron Bld. (žehličková budova tvaru úzkého
trojúhelníku, na Broadwayi) a kulatou budovu Madison
Square Garden s nejznámějším boxerským ringem, a po
Broadwayi se vracel k autobusu. Noční procházka touto
ulicí byl také jeden z obrovských zážitků, neboť právě
v této části (ulice prochází celým Manhattanem šikmo
od jihu k severu) se soustřeďuje noční život. Prý zde
existuje asi 150 malých divadel, několik velikých, mnoho
klasických i moderních baletů a nespočetně kin. Život
zde zjevně teprve začínal, protože lidí stále přibývalo,
ulice byly plné žlutých taxíků Yellow Cab (tipoval bych
to na každé třetí auto) a obchodníci ještě samozřejmě
nezavírali. Zatímco ve dne je město zřetelně “černější”,
v noci bylo na ulici podstatná většina bílých, či turistů.
Po
příchodu ke Greyhound Station jsem pocítil nutnost doplnit
síly, neb jsem celý den žil a tělo zásoboval jen z několika
banánů a čokoládových tyčinek. New York je sice známý
i jako kulinářské centrum (jen v Manhattanu je asi 15
000 jídelen a restaurací) a prý neexistuje jídlo, které
byste zde nedostali (hlavně mořské potvory jsou zde
čerstvé a levné), ale já už jsem byl tak ušlý a hlad
mě přepadl tak náhle, že jsem zapadl do nejbližšího
Macka a dal si BigMac menu s prémiovým cheeseburgerem.
Po spořádání této porcičky jsem se ještě lehce prošel
po Times Square. Vrátil jsem se proto ke Greyhoundům,
poslední pohled věnoval svítícímu nároží Broadwaye a
šel si pro věci a posléze na nástupiště č. 73.
Pozorování okolního ruchu, ačkoliv byl všední den, mě
utvrdilo v tom, že NY je plný života nejen ve dne, ale
i v noci, že je to město celodenní zábavy, nikdy nespí
a dokáže každému otevřenému člověku nabídnout vše, co
žádá. Při odjezdu z nádraží mě utkvěl v paměti slogan
na jednom z okolních billboardů: BIG
APPLE BELONGS TO YOU TOO !!!
|