ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domuVytvor si trasu dle vlastních kriteriíMapy míst kdekoli v USA

Zpět na mapu
Seznam autorů


Vyber stát:   

Sponzor stránky

Koupani v modre vode
Koupání v Colorado River
V peřejích Koloráda II. (Arizona, červen 1997)

foto a text: Milan Kalous

Grand Canyo National Park:

oficiální link

mapa (pdf 185kb)

V perejich Colorada - pokracovani.
Jedno dopoledne jsme meli skvely zazitek z koupani v Little Colorado River. Ta priteka z vychodu a vleva se do Colorado River na sedesate mili. Je to puvodni koryto velke Colorado River, ale pred miliony let doslo k posunum a zdvihum vychodniho masivu a tak reka, ktera se puvodne vlevala do Atlantiku, si zacala hledat cestu na zapad. Z puvodniho koryta smerujiciho na vychod se stala ricka zcela zvlastniho charakteru. Predevsim, voda je tyrkysove modrozelena, dale je tepla asi 25C, kristalove cista a chutna jako karlovarsky pramen po magnesiu. Zelenomodrou barvu vysvetluji velkym nasycenim vapencem a efektem slunce a svetla. Jiste budou mit roli i zelene rasy na dne. Vylezli jsme z voru a sli asi mili proti proudu v nasich plovacich vestach. Tam u malych pereji jsme si vesty svlekli z ramen a vlezli do nich nohama. Po prikladu Laury jsme naskakali do vody a sjizdeli po hladkem travertinovem dne asi 200 metru v malych perejich. Pozitek z teple, zvirene vody jsme si zopakovali nekolikrat a nakonec jsme udelali sestnacticlenny retez a sjeli pereje za juchani a kuckani vsichni najednou. Eda si na zacatku navlekl zachrannou vestu spatne a pak mi rikal, ze se pri prvni jizde trochu topil, jak mu vesta zdvihala nohy a potapela hlavu. K voru jsme se nechali unaset proudem a rychle vylezli na miste, kde jsme citili studeny dech velke reky. Treti den nasi cesty byl dnem velkych pereji. Meli jsme pred sebou Hence Rapid s vyskovym rozdilem deseti metru, Sockdolager Rapid s rozdilem tri metry a hlavne Hermit Rapid (5m) a Crystal Rapid (6m), coz jsou desitky podle stupne obtiznosti a velikosti vln.

Jak vznikly pereje v Grand Canyon?
Rozhodne ne tak, ze by se vytvoril nahly zlom ve sklonu reky jako ve slajsne. Vsechny velke pereje Colorado River se vytvorily z navalu z postrannich kanonu. Do Grand Canyon usti spousta potucku a potoku, ktere po milionech let vymlely svoje uzke i siroke vlastni kanony. Vlivem dlouhodobe atmosfericke erose a vodnich zaplav se ze sten odlupuji velke kusy skal a sute, ktere mohou zuzit nebo i zmenit reciste. Tam, kde steny postrannich canonu splyvaji s hlavnim kanonem jsou fraktury a sesuny skal nejcastejci. Giganticke, megatunove balvany se skutaleji do reciste nebo k recisti a vytvori naval. Naval zuzi reciste a za navalem, ktery funguje take jako prehrada vznikne prudky spad s vyskovym rozdilem az 15 metru na treba jen stometrovem useku reky. Voda se vali dolu a hrne pred sebou obrovske balvany, ktere se podle velikosti zaklini do dna a nebo jeden do druheho. Na zacatku se neudrzi zadny kamen a voda se zene po uhlazenem dne az rychlosti 50 km/hod., coz vypada jako nezvlneny jazyk.Spicka jazyku konci narazem na ten nejvetsi zapreny balvan a vytvori se obrovska vlna. Nekdy - a to je horsi - se voda neprevaluje pres balvan, ale vymila dno a vznikne "dira", v niz voda viri, prevaluje se a vyhazuje vsechno co se tam dostane proti proudu a samozrejme hlavou dolu. Vjet do velke diry znamena obratit i desetitunovy nafukovaci vor. Mike se velkym diram vyhybal take proto, ze se v nich neda manevrovat, i kdyz se vor neprevrati. Sem tam nejaka mensi dira se da prejet, ale motor zacne rvat jak se vrtule v pene nema o co oprit. Po nejvetsich vlnach nasleduje serie vln mensich, jak mensi kameny byly postrceny proudem dal. Takze projeti I tech nejdelsich pereji trvalo jen nekolik vterin, ale to stacilo, abychom chvili letali ve vzduchu a chvili byli prelevani masami vody. Den pred velkymi perejemi nas zacal zlobit motor. V jedne mensi pereji prestal fungovat uplne a my se nesli po proudu a tocili se bezmocne pod narazy vln. V klidne vode Mike zjistil poskozenou prevodovku a motor vymenil.

Druhy den rano jsme vjeli do Sockdolager Rapid, coz je dlouha devitka a motor uprostred zase chcipnul. Posadka to vzala sportovne, ale Mike mel desne problemy. Jednak se snazil motor nastartovat usilovnym trhanim za startovaci snuru, jednak musel tezky motor vytahovat z vody ven, aby s nim nenarazil do skaly a neposkodil nejen motor, ale take kovovou konstrukci, k niz je motor pripevnen. Videl jsem ho jak jednou trha za snuru, podruhe rve motor z vody aby se vyhnul skale, zatimco my se tocili ve vlnach a narazeli do skal. Pri tomhle pozdvizeni Laura jen sedela na bobku na bedne, drzela se popruhu a kricela: "Drzte se" , coz kazdy samozrejme cinil. Pod perejemi jsme si vsichni oddychli a Mike vytahl z bedny treti a posledni motor znacky Nissan. Nemohl ho nastartovat a tak jsme se pomalu otaceli a snazili se tvarit statecne. Dalsi perej, osmicka, byla jen dve mile daleko, coz nam davalo asi tak dvacet minut casu na nastartovani. Konecne uplne vycerpany Mike motor nastartoval. Parkrat to sice chciplo, ale meli jsme nejake kormidlo a mohli udrzet smer, i kdyz motor znel trochu zvlastne. Projeli jsme bez prihod jeste tri petky a zastavili na obed u Phantom Ranch.Posadka i kapitan predstirali dobrou naladu, ale bylo videt ze mame vsichni obavy s desitek, ktere nas cekaly odpoledne. Rekl jsem silnym hlasem, samozrejme anglicky, ze Mike je sekac, ale motory znacky Nissan stoji za h...o. Moje poznamka mela bourlive ovace a Mike rekl, ze si vypujci motor z druheho voru, ktery taky prijel na Phantom Ranch. Phantom Ranch je na dne kanonu, ale je tu Ranger Station a verejny telefon a tak jsme zavolali domu, ze je vse v poradku. Edova manzelka nebyla doma, a tak on musel nechat vzkaz, ze je OK a ja k tomu dodal, ze na nas akorat syci hadi. Mike mezitim vymenil treti nejisty motor za vypujceny, se kterym jsme bez problemu dojeli az do konce cesty.

Kdyz nam oznamil, ze mame novy a spolehlivy motor, zarvali jsme ironicky, jako bychom jeli do pereji:"We love it". Ten den ale nase dobrodruzstvi neskoncilo.

Na useku dvanacti mil nas cekalo sest velkych pereji, z toho dve desitky, dve devitky a zbytek sestky. Desitka Hermit nas malem stala zivot jednoho clena posadky. Byla to Japonka, sportovni typ, kurazna, ktera jezdila na spici druheho pontonu. Kdyz jsme se priblizovali k Hermitu, Mike vypnul motor a do vzdaleneho duneni pereji nam precetl baladu,v niz odvazlivci vzdoruji perejim, snazi se je prekonat, ale nakonec podlehnou. Balada byla pekna, ale ponura. Nic ale nezmenila na nasem odhodlani perejemi projet a nevzdat to Po trech dnech jsme sice uz dobre vedeli, jakou ma voda silu a co dokaze, ale take jsme duverovali nasemu voru, nasemu boatmenovi a nasemu novemu motoru. Huceni sililo, reka se zuzovala a za zlomem jsme i z dalky videli obcas vyskakovat hrebinky vln. Po vykriku "White Water" jsme zarvali "We love it" a vor se hnal silenou rychlosti po hladkem jazyku do prvni vlny. Ja sedel na bedne vepredu a videl jak spicka voru s deviti lidmi sedicimi na pontonech jako na koni se najednou zvedla skoro kolmo do vyse. Pak jsem spatril nohy jako pri veletoci na hrazde. Kdyz predek voru zacal klesat do udoli, ztratil jsem nohy a staral se, abych se sam udrzel na bedne. Japonka se ale rukama neudrzela, pustila se provazu a zmizela pod predkem voru. Ja byl zrovna na hrebenu vlny predek s tonouci Japonkou v udoli, kdyz Chris, truhlar a atlet z Phoenixu, ktery jel na sousedni spicce, jednou rukou po ni hrabnul a vytahl ji hlavu ven. Chytla se prednich popruhu a tak projela s nohama pod pontony cele pereje s nekolika velkymi vlnami. Na vor ji Chris vytahl az pod Hermitem. Kdyz bylo jasne, ze je Japonka na zivu, zacali jsme se smat a tleskat, a Chris delal jakoby nic. Potom jezdila uz jen uprostred na nakladu. To ale nebyl konec.Cekala nas ten den jeste dalsi desitka, Crystal Rapids, s vyskovym rozdilem sest metru a nekolika dirami. Celkem bez strachu jsme vjeli do pereji. Ve spicce nahradil Japonku George a na jeho misto si sla sednout Amy, osmnactileta divenka, jedouci s tatinkem, ktery jel se mnou na predni bedne. Musim podotknout, ze predni bedna nebyla tak uplne pro sraby, protoze se sedelo vysoko nad vodou a nebylo mozno "suck rubber" neboli cucat gumu, jak to cinili ti vpredu jsouce prissati ke gume pontonu. Na bedne to silene hazelo, voda padala v tunach na hlavu a jeden se musel poradne drzet, aby neuletel dozadu nebo do strany. Pomerne nejbezpecnejsi mista byla na bednach po stranach, kde to sice taky hazelo, ale ty nejvetsi proudy vody jsme zachytili my vpredu. Abych ostatnim ukazal, ze taky dovedu "suck rubber", pristi dva dny jsem jezdil v predni devitce na treti posici. Mel jsem s tim trochu problemy, protoze nemohu roztahnout nohy a tak jsem jezdil s nohama stranou "ladies style". Udrzet se nebylo tak tezke, protoze mam silne ruce. Jen jsem vymrznul jako drozd.

Jeskyně
Zpatky ke Crystal Rapids.
Nic se nestalo, nikdo se neutrhnul a neutopil se, cela predni devitka zustala na pontonech. Jen ty vlny byly tak obrovske, ze najednou jsem ze sveho bidylka na bedne videl, jak devet lidi se sice drzi provazu, ale nesedi v sedlech, ale jsou pres sebe krizem krazem naskladani jako sirky, a silene se smeji a hulakaji radosti, ze to maji za sebou. Ten vecer kapitan Mike vytahl flasky vodky a ginu a pripijel cele posadce na statecnost. Podle nej ty desitky Hermit a Crystal Rapids byly deset plus. Meli jsme kliku, ze jsme o Japonku neprisli.

I kdyz je Grand Canyon uchvatny, zvlaste pri pohledu od reky, sedet sest dnu na voru a jen se divat, by byla nuda i pres obcasne vzruseni v perejich. Kazdy den jsme proto delali alespon dva vylety krome zastavek na lunch a nebo u neceho zvlast zajimaveho. Jednou jsme se zastavili u jeskyne, ktera nevypadala od reky nijak zvlast velika.Prirazili jsme k uzke plazi pod prikrou stenou a vstoupili do jeskyne, ktera se najednou rozsirila v obrovsky amphitheatre s nadhernou akustikou. Major James Powell, ktery prvni sjel Colorado River v 1869, jeskyni popsal jako misto, kam by se veslo 50,000 vojaku. To asi tezko, ale 5,000 jiste. Pred lety sem privezli symfonicky orchestr a usporadali koncert prave kvuli te skvele akustice, ktera pry je lepsi nez v Carnegie Hall. Problem byl, aby se jim jemny pisek nedostal do nastroju. Vim to, protoze jsem si privezl tu moucku na kamere az domu. Jine odpoledne jsme zastavili tesne nad Blacktail Rapids u steny tvorene jednou z nejstarsich hornin Vishnu Schist (1.8 mld roku). Stena byla prikra, skoro hladka jen s malo zachyty a museli jsme se protahovat uzouckou prurvou na malou rovinku, odkud uz sla slusna cesticka nejprve dolu k potoku a potom podel potoka nahoru. Sli jsme skrz uplne cerny uzky postranni canyon, brodili se vodou, kdyz tu nahle vodopad a kolem krasne zelena vegetace a pod vodopadem tunka, kde se slo koupat. Ja si stoupl pod vodopad a nechal si masirovat zada. Kontrasty mezi az "mesicnou" pustinou a bujnou zeleni kolem vody jsou tak zarazejici proto, ze k nim dochazi skoro okamzite. Na jednom miste cerna skala, za rohem zelena trava, kytky, kapradi a topoly, v kristalove tunce ryby. Vystup postrannimi canyony k zelenym oasam byl casto obtizny a misty i nebezpecny. Tak treba jiny vylet jsme meli podel Tapeat Creek ke krasnemu koupani a listnatemu lesiku s taboristem. Potok se vleval nebo spise padal do Colorado River 50ti metrovym vodopadem. Museli jsme se proto do vyse vodopadu vyskrabat postrannim svahem ve zhnoucim slunci. Dalsich sto metru nad vodopadem byl nadherny vyhled na reku a jizni okraj Grand Canyon, rysujicim se na obzoru o 1.5 km vyse a jenom asi 3 km vzdusnou carou dale.Kousek dal, uz zase v postrannim canyonu, jsme se dostali k uzoucke prurve ve skale kudy se dral Tapeat Creek. Ten jsme nevideli, jen slyseli jak se zene k vodopadu. Nase stezka pokracovala podel skaly s uzkym okrajem. Kdyz reknu uzky, tak myslim asi 30-50 cm siroke vycnelky, po kterych jsme se posunovali zakazujice si podivat se dolu a nepripoustejice si predstavu, co by se stalo, kdyby se tam clovek zritil. Navzajem jsme se povzbuzovali a pomahali si. Byl jsem rad, kdyz mi Laura podala ruku a ja se presoural pres ten nejhorsi usek. Nemam strach z vysek, ale pomysleni, ze bych mohl ztratit rovnovahu me desil celou dobu, co jsme se koupali v zelenem lesiku.Kupodivu na zpatecni ceste jsem to zvladnul lehce, bez pomoci a bez strachu. Nasi mladici to preskakali jako horske kozy a divili se, ze jsem se bal. Jen jeden z nich, v civilu reditel pohrebniho ustavu, byl ale bledy jako krida a museli mu hodne pomahat. Neslo mi pak do hlavy, ze druhy den skocil z 15 metru nad rekou. Manzelka za nim, coz by ta moje zcela jiste neudelala. To bylo skoro u konce nasi vypravy v Havasu Creek. Tento potok, spis mala reka, vede zpocatku skalni prurvou a pak nadhernym udolim az do indianske reservace kmene Havasupai, prelozeno z indianstiny "Lide ze zeleneho mista". Zcela odriznuto od sveta tam jeste dnes zije 400 Indianu na 60,000 hektarech Narodniho parku. Nemaji telefon a ziji zcela primitivne jako pred tisici lety. Zivi se z turistu, kteri navstevuji nadherny potok a vodopady Beaver Falls. Deti z reservace chodi ve meste do boarding school a vraci se domu jen na prazdniny.

Skok funebrakaMy jsme nemeli cas se dostat az k velkym vodopadum. Byl by to celodenni vylet. Stezkou jsme se nekolikrat brodili az po pas v namodrale teple vode Havasu Creek a dosli k malemu vodopadu, pod nimz byla vetsi hluboka tun. Nad tunkou sedel asi 5 metru vysoky kamen, kam se slo vysplhat. Kdyz se vsichni splhali a skakali "kufr" do vody, Eda i ja jsme se za povzbuzovani a pomoci ostatnich take vydrapali na spicku a skocili. Na zpatecni ceste Mike a po nem i funebrak s manzelkou skocili jak sebevrazi z Nuselskeho mostu do desne hloubky a nic se jim nestalo.

Posledni den nas cekala jiz jen jedna desitka, pereje Lava Falls. Sopecny vybuch pred milionem roku vytvoril cele nove pohori u reky s krasnymi cedicovymi formacemi, ktere mi pripominaly "Varhany" u Kamenickeho Senova. Vznikly tak take cerne lavove pereje. Jsou dlouhe a hladina klesne o dvanact metru. Pred perejemi jsme pristali a sli se podivat neboli skautovat, kudy pojedeme. Ze skaly jsme videli typicky jazyk, obrovskou diru hned za spici a velke vlny napravo. Leva strana se dala projet lehce i na mensich lodich, prava byla dobrodruznejsi. Mike vybral pravou stranu a pred tim nam nabidl, ze kdo se boji, nesmi do lesa a muze sejit po brehu a on tam potom prijede. Nikdo se neprihlasil. Pereje byly velike, voda se prelevala pres vor, ale projeli jsme hladce za huronskeho rvani.

Pak uz to bylo jen dve mile k plazi na milniku 182, kde nase expedice skoncila. Vylezli jsme z voru na breh, udelali posledni retez, vybalili vaky a cekali na helikoptery. Mike pripravil vor pro tridenni cestu, ktera pokracovala na Lake Mead. Po kratkem cekani zavrcela prvni helikoptera a pristala na vrsku kousek od nas. Z ni se vysypalo sest bilych, neopalenych a neoslehanych tvari, ktere prevzaly nase mista. Prvni sestka odletela na nahorni plosinu do Bar-10 ranche. Priletela dalsi helikoptera, a tak behem asi hodiny dve male helikoptery, moje rizena pilotkou, nas prepravily ze dna Velkeho Canonu do ranche o pet set metru vyse a pet kilometru dale. Cesta helikopterou bylo zajimava, protoze jsme se museli jakoby vysplhat z canyonu skoro kolmo nahoru a pak lezt po lavovych polich az jsme se dostali na nahorni plosinu, kde to svistelo, jak jsme leteli proti vetru. Po pristani na ranchi nam ukazali ke koupelnam, dali jsme si teplou sprchu, oholili se a prevlekli a sedli si do jidelny s prijemnym pruvanem a naposled se nacpali u buffetu. To vsechno bylo zapocitano v ceste, vcetne zpatecniho letu do Page.

Vetsina nasich pratel letela primo do Las Vegas. Ti odstartovali dvoumotorovym jednoplosnikem z "International Whitmore Airport", gate A. Eda a ja, jeste se ctyrmi dalsimi, jsme odletali z gate B, coz bylo nalevo od tabulky se jmenem airportu (tongue in cheek). Nase letadelko byl jednomotoracek, jednoplosnicek, v nemz kvuli vaze muzi sedeli vepredu a lehke zeny vzadu. Jedna podvyzivena divka letela v ocase se zavazadly. Dvere se zaviraly jak v aute a pilot zvenku zkontroloval, jestli jsem spravne otocil kliku. Okenka sice nebyla na klicku, ale mohl jsem vystoupit za jizdy, protoze dvere byly otviraci. Eda sedel vedle pilota spolecnosti Scenic Airways. Ten si polozil na kolena mapu, otocil se dozadu a rekl, ze cesta do Page potrva 55 minut. Nekdo za mnou podotkl: " Kdyz nespadneme..." Rozjeli jsme se po runway, coz byla asi pet metru siroka prasna cesta, a konecne se odlepili, kdyz motorek rval jako strelene prasatko. Pomalu jsme stoupali, opatrne se vyhybajice blizkym horam. Vitr a vzdusne proudy s nami hazely, ale mel jsem pocit bezpeci, i kdyz jsem si z okna mohl sahnout na podperu kridla.

Pod nami byl Grand Canyon v cele sve nadhere a dustojnosti. Z vysky jsem pochopil, co jsem cetl v priruckach a cestopisech o jeho puvodu. Pred 65 miliony lety tu nebyla placka, po niz zacala z niceho nic tect Colorado River a casem se zavrtala do dnesni milove hloubky. Vznik Grand Canyon saha az do doby prvnich znamek zivota na Zemi pred 2 miliardami let. Souhrou vzniku a zaniku hor pri posunech kontinentu, lamani zemsky ker, zemetreseni a sopecne cinnosti se cela oblast vynorovala a znovu ponorovala do more, pri cemz korale, skeble a jini primitivni predkove se menili v usazeniny.Ty pod desnymi tlaky a teplotou vytvorily divotvorne barvite vrstvy, jez meni barvy behem dne od zlute pres zelenou, cervenou a fialovou do tmavemodre a cerne. A tyto vrstvy pomohla odkryt Colorado River teprve v poslednich desitkach milionu let, cimz vznikl unikatni Grand Canyon National Park. Pral bych kazdemu, aby ho mohl videt.

Leteli jsme nad pousti i nad borovicovymi a zelenymi osikovymi lesy severniho okraje Grand Canyon. Sledovali jsme Marble Canyon a v dalce se zacala rysovat ramena Lake Powell a prehrada Glen Canyon Dam, pod niz jsme pred sesti dny zacinali. Shodli jsme se s Edou, ze nase vyprava byla opravdu "once in a lifetime experience".

Ten samy den jsme hupli do auta a pred pulnoci byli doma v Santa Fe, kde jsme pri kurecich rizcich vypraveli Jindre utrzky nasich zazitku.

foto a text: Milan Kalous

Grand Canyo National Park:

oficiální link

mapa (pdf 185kb)


Jedeme autem | Jiná doprava | Bydlení | Plánujeme trasu | Strava | Národní parky | Fotoreportáže
Dokumenty | Double Life of
America | Basic info | Práce v USA


Edited and
Designed by Radek Adamec All rights reserved 1999™
Publikování nebo šírení obsahu Ameriky v kostce je bez souhlasu autora zakázáno.