Výlet
na Niagaru (New
York, USA, zaří 1997)
autor:
Martin Čuma
V
polovině září 1997 jsem společně s kolegyní Galinou
a dvěma klukama z ČR, Liborem a Tomášem, podnikl cestu
autem k Niagarským vodopádům. Původní plánovaná trasa
byla Carbondale - Louisville - Cinncinnatti, Columbus
- Pittsbutgh - Niagara Falls - Toronto - Detroit - Indianapolis
- Carbondale. Bohužel, Galina jako ruský občan potřebuje
víza do Kanady (a my jsme to zvládli na poslení chvíli).
Mysleli jsme si, že bude možno koupit vízum na hranici,
jak to bývá v normálních zemích zvykem. Bohužel jsme
se přepočítali, nevydávají. Tak jsme jeli do Toronta
sami přes den a Galinu nechali v Niagara Falls, a vrátili
se do Carbondale přes Cleveland a Indianapolis.
Louisville a Cincinnati
Vyjeli jsme v pátek 13.9. ráno a kolem desáté jsme byli
v Louisville. Bylo jasno a celkem teplo, tak kolem 25C,
ostatně tak bylo po celou dobu výletu. Louisville je
největší město v Kentucky, a nachází se na břehu řeky
Ohio na hranici s Indianou. Prošli jsme se po centru,
které bylo nevýrazné, radnice, socha Ludvíka XVI., několik
moderních věžáků, a nezbytný shopping mall. Ze všech
měst, které jsme navštívili asi největší humus. Po poledni
jsme se naobědvali a pokračovali do Cincinnati, kam
jsme dojeli kolem třetí hodiny. Cincinnati je třetí
největší město v Ohiu, leží taky na hranicích s Kentucky.
Sídlí zde světové ředitelství známé firmy Procter and
Gamble. My jsme nevědomky zaparkovali přímo u této budovy,
a šli na nábřeží, zde jsme se trochu prošli, nachází
se tam baseballový a fotbalový stadión a menší park.
Pak jsme šli zpátky do centra, k autu, protože jsem
si nebyl jistý, jestli jsem je zamknul nebo ne. Budova
naproti nás už teď upoutala, tak jsme k ní zašli a byla
to ona! Obklopen budovami je tam menší parčík, kde jsme
se vyfotili, a pak
vešli do hlavní budovy. Zde je v přízemí menší muzeum,
od data vzniku až po současnost. O Rakoně ani zmínka.
V parčíku jsou vlajky zemí, kde PG vyrábí, ruská tam
je, naše není. To mě vytočilo a zanevřel jsem na ně.
Přemístili jsme se dále na východ, k centru, kde jsme
nalezli slavné náměstí, popisované v průvodci. Byla
tam celkem solidní fontána a skupinka německých folkloristů.
Pravě zde totiž probíhal "Oktoberfest Zinzinnati". Ještě
je tam jedna atrakce hodná zmínění, většina budov v
centru je spojena nadchody. To se nazývá skywalk.
Prošli jsme ji zpátky k autu a jeli dál. Protože jsme
vyjeli po páté hodině, dostali jsme se akorát do odpolední
zácpy, tak nám trvalo hodinu a půl dostat se do Caesar
Creek State Parku, asi 50 km severně od Cincinnati.
Zde jsme přenocovali. Kemp stál $15, což je trochu víc,
než state parky na západě i v Illinois, ale zase tam
byly opravdu slušné záchody a sprchy. Měli jsme dva
stany a spacáky, a tak jsme nocovali po celou cestu.
I v noci bývalo celkem teplo, nad 10C, takže jsme nijak
nezmrzali. Jediný problém byla ranní rosa, která byla
dosti velká, tak jsme museli počkat tak do 9.30, abychom
mohli sbalit stany. No, stejně jsme vstávali mezi osmou
a devátou, tak to zase nebyl takový problém.
Columbus a Pittsburgh
Po odjezdu z parku jsme pokračovali dál do Columbusu,
který byl vzdálený asi hodinu cesty. Sem jsme dorazili
něco po jedenácté. Zaparkovali jsme hned u radnice u sochy Kryštofa
Columba. Pak jsme pokračovali po nábřeží řeky, kde
je replika jeho lodi Santa Maria.
Columbus, jako ostatně všechna města v Ohiu i dál na
východ, vypadal bohatěji, byla zde i řada starších mrakodrapů,
zároveň s novými. Centrum zase není tak rozsáhlé, dalo
se obejít tak za hodinku. Protože je Columbus hlavní
město státu Ohio, tak jsme hledali State Capitol, a
nakonec ho i našli, Vypadá atypicky, nemá kopulovitou
střechu. Samozřejmě jsme vlezli dovnitř, bohužel se
nedalo vyjít nahoru na kopuli. Před jednou hodinou jsme
město opustili a vyjeli po I70 přímo na východ. Krajina
se už začala vlnit a když jsme opouštěli Ohio, tak to
vypadalo skoro jako u nás. Ve Wheelingu jsme přejeli
zase Ohio a byli v Západní Virginii, vlastně jenom v
jejím malém horním ocásku. Ten jsme měli hned přejetý
a zastavili se v Pennsylvanii na prvním odpočívadle
nafasovat mapy a prospekty, a pak už to bylo jen necelou
hodinu do Pittsburghu. Dorazili jsme sem něco po čtvrté
a hned vyrazili na prohlídku. Napřed jsme došli na PGP place,
slavnou architektonický komplex, skládající se z několika
budov z černého skla se špičatými okraji střech jako
u gotické katedrály. Pak jsme pokračovali k soutoku
řek Allegheny a Monongahela, které dohromady vytvářejí
Ohio, Zde se nachází Fort Pitt State Park, místo bývalé
pevnosti před více než 200 lety. Muzeum už bylo bohužel
zavřené, je zadarmo, tak jsme se jen prošli kolem a
poseděli chvilku u fontány přímo na soutoku, která měla
být jednou z největších atrakcí. Bohužel nefungovala.
Ale i tak vypadala impozantně. Zbytek večera jsme strávili
projítím centra od soutoku na druhou stranu a zase zpátky.
Pak jsme sedli a odjeli ke stadiónu Pittsbutgh Penguins,
který je na kopci kousek nad centrem. Zrovna tam začínal
první předzápas NHL s Philadelphia Flyers. Nezůstali
jsme, protože jsme museli hledat nocleh. Vyjeli jsme
po I79 na sever, bohužel, podle mapy to vypadalo, že
až po Erie Lake není žádný state park s kempem. Obava
se ukázala pravdivou. Stavili jsme se v jednom komerčním
kempu, kde byla hlava na hlavě (jako v Evropě), minigolf,
ping-pong, kulečník,…, a hlavně draho, $21 za noc. Tak
jsme se rozhodli to protáhnout až do Erie State Parku
na začátku státu New York. Dojeli jsme sem něco před
dvanáctou, překvapivě jsme jej ve tmě celkem snadno
našli. Ubytovali jsme se hned u sprch, tak jsme se rychle
umyli, uvařili polívku na večeři a šli spát. Ráno jsem
se šel projít po břehu Erie Lake, byl jsme překvapen
tvarem břehu. Je tam totiž několikametrový sráz a dno
je tvořeno břidlicí, takže vypadá jako vydlážděné. Pretty
cool.
Americká strana Niagara Falls
Po snídani a uschnutí stanů jsme vyjeli k Buffalu. Jeli
jsme po místní silnici místo interstate, protože za
interstate se platí. A myslím si, že tato cesta byla
lepší. Jeli jsme převážně kolem jezera, stavili jsme
se v supermarketu a nakoupili jídlo. Buffalo jsme jen
projeli, jeho okolí připomínalo Ostravsko, plno starých
strojíren a chemických závodů, asi zatím nejhůř vypadající
průmyslovou oblast, co jsem v Americe viděl. Tento stav
pokračoval až k Niagara Falls. Zde mají závody např.
Du Pont a Occidental Chemical Co. Zastavili jsme se
v NF ve Visitors Centru, které je ve stejné budově,
jako autobusové nádraží. Připomínalo mě to nádraží v
Blansku, akorát tam bylo jen tak 8 nástupišť. Nafasovali
jsme informace a odjeli k vodopádům, kde jsme za $4
zaparkovali, na celý den. Vodopád je za stromy parčíku
několik desítek metrů od parkoviště. Vlastně je to jeho americká část,
řeka Niagara se totiž před vodopádem rozděluje na dvě
části, rozdělující Goat Island je americký, ale v americkém
vodopádu je jen asi 10% vody, zbytek jde do kanadského
Horseshoe Fall, který vypadá jako podkova. Výška vodopádů
je asi 50m, americký je široký tak 150m, kanadský tak
3x širší. První dojem nebyl moc valný, Victoria Falls
na Zambezi v Africe, kde jsem měl tu čest být před 5
lety, nasadily vysokou laťku, jsou totiž dvakrát tak
vysoké a dlouhé, a druhá stěna, ze které se dá vodopád
sledovat, je podstatně blíž. No, a jsou v prakticky
necivilizované oblasti. Ale v NF jsem měl možnost navštívit
několik atrakcí, které vodopád přiblíží. Jsou na kanadské
i americké straně, my jsme ale navštívili jen ty americké.
První byl výtah, kterým se dá spustit na vyhlídku na
úrovní hladiny řeky (50c). Pohled odtud byl trochu odlišný
od toho z vrchu. Zde se taky nachází molo, odkud vyplouvají
vyhlídkové lodě pod vodopád ($8). Plavba trvá asi 30
min, každý nafasuje pláštěnku, kterou doporučuji použít.
Loď propluje podél amerického vodopádu,
ze kterého je jen malá sprška, to hlavní přijde pod
Horseshoe Fall, kde loď asi 5 min. manévruje. Řekl bych,
že to za těch $8 stojí, jako ostatně většina atrakcí
na americké straně. Na atraktivitu lokality cena zase
není tak zlá. Po plavbě jsme se vydali na Goat Island,
na cestě jsme si prohlédli American Falls ze všech možných
vyhlídek, a podnikli další exkurzi do další atrakce,
Cave of Winds. Za $5 člověk dostane plátěnky (láptě)
místo bot a žlutou pláštěnku, a výtahem se sjede přímo pod vodopád,
a projde se po lešení v jeho slušné blízkosti. Taky
tam slušně pršelo, a nedivím se, že jsme fasovali i
boty, byli jsme mokří po kolena. Pak jsme si prohlédli Horseshoe Falls
a obešli Goat Island, a začalo se šeřit. V průvodci
jsme se dočetli, že se vodopády večer osvětlují, a v
8 večer jsme se konečně dočkali. Osvětlují to z kanadské
strany, a mění barvy tak co 7 min. Barvy se postupně
změnily z bíle přes modrou, červenou, zelenou, žlutou
a fialovou na duhovou a různé jiné kombinace. Vydrželi
jsme tam tak do 9 h. a pak vyrazili na sever, asi 20
km od NF na břehu Lake Ontario je Four Mile Creek State
Park, kde jsme zase přijeli pozdě, tak jsme si vybrali
místo, postavili stany, já dobil baterky do videokamery
a šli spát.
Kanadská anabáze
Druhý den jsme se vzbudili po deváté, moc pozdě na to,
abychom odjeli bez placení (měli jsme chvilkami takové
nutkání, ale nakonec v nás ta dobrá stránka zvítězila).
Břeh Lake Ontario je standardní, plochý s oblázky. Zaplatili
jsme při odjezdu, a zjistil jsem, že si zaměstnanci
brzo ráno udělali evidenci, kdo tam přes noc přijel,
včetně SPZ auta. Myslím si, že to tak dělají všude.
Vydali jsme se zpátky k NF a na cestě jsme se zastavili
u Whirlpool, což je vodní vír tvořený řekou Niagarou
asi 8 km pod vodopádem. Pak jsme pokračovali přímo na
hraniční přechod v NF, který vede přes místní Rainbow
Bridge. Za přejetí se platí mýtné $1, a pokus o proniknutí
se nezdařil, Galju nepustili, víza na hranici neprodávají.
Nabídli nám pohovor s imigračním úředníkem za $250,
kterého bychom mohli přesvědčit, aby Galju pustil bez
víza. To jsme odmítli, tak jsme se vydali do Bufalla,
kde je nejbližší kanadský konzulát. Přijeli jsme tam
v 1h., a žádosti o víza přijímali jen do 11.30, a vízum
stálo $75, tak jsme se rozhodli Galju nechat v Niagara
Falls, jet sami do Toronta, večer se vrátit a přespat
zase ve Four Mile Creeku.
Tak jsme taky učinili, ve 2h. jsme překročili
hranici a kolem čtvrté zaparkovali u centra Toronta.
Cesta byla bez problémů, rychle jsme si zvykli na metrický
systém, hlavně na kilometry, limit na dálnici je 100
km/h, a dálnice vede od NF až do Toronta. Celou cestu
bylo kolem dálnice vidět stavby, tato oblast je zřejmě
slušně rozvinutá a obydlená (na rozdíl od amerického
protějšku). V centru jsme nejprve našli informace a
nafasovali solidní mapku. Pak jsem si v bankomatu vytáhl
kanadské dolary a mohli jsme začít s prohlídkou města.
Nejprve jsme vyjeli na věž CN Tower, což je obdoba berlínské
či moskevské věže. Otočná restaurace je asi v 350 m.,
a výjezd tam stál C$13, což bylo víc, než jsem čekal.
Zde jsme strávili asi hodinu a pořádně jsme se rozhleděli
na všechny strany. Zajímavá byla jedna část podlahy,
která je udělaná z průhledného plexiskla, takže je vidět
přímo dolů. Bylo zajímavé pozorovat reakce lidí, když
k tomu přišli. Někteří se osmělili rychle, jiným to
chvíli trvalo. Výtahem dolů jsme jeli s českým párem,
kteří se k nám ale nehlásili, jenom jsme při vystupování
slyšeli jak si mezi sebou vykládají něco jako že Češi
jsou všude. Připomínali mě "úspěšné podnikatele", takže
jsem neuskutečněného rozhovoru s nimi nelitoval. Protože
už bylo skoro půl šesté, tak jsme se rozletěli po městě.
Prošli jsme přes vlakové nádraží, které vypadalo asi
nejlépe z těch, co jsem na Novém Kontinentu viděl, a
vešli jsme do centra. Dvě hlavní odlišnosti od US metropolí
- podstatně víc barevných lidí (Indů a Číňanů) na úkor
černochů a množství lidí jezdících městskou dopravou.
Jinak budovy i všechno ostatní k nerozeznání od Ameriky.
Prošli jsme město na sever k radnici a zpátky k autu.
Město jsme opustili na soumraku, a ještě se v Torontském
předměstí zastavili v supermarketu, otestovat kanadské
ceny. Vše bylo vesměs v sortimentu podobném s americkým,
jen trochu dráž (v přepočtu na US$). Pak už jsme to
dupali zpátky, přes limit 100 km/h jsme to valili kolem
120 a byli jsme jedni z pomalejších. Zdá se mě, že kanadští
řidiči na rychlostní limit brali daleko menší ohled,
než ti američtí. Pochybuju, že by to bylo ve větší disciplinovanosti
Američanů, takže mě napadá jen větší přísnost policie
při pokutování na americké straně a s tím spojené nepříjemnosti
(zvýšení pojistného, zabavení řidičáku při opakování
přestupku,…). Do Niagara Falls jsme přijeli po deváté,
a po chvíli bloudění nalezli parkoviště přímo u vodopádu.
Honem jsme oběhli vodopád a spěchali na nádraží na americké
straně, kde nás už čekala Galina. Nabrali jsme benzín
(v Kanadě byl dražší, než v US) a jeli zase do Four
Mile Creeku. Zde jsme byli až kolem jedenácté, a bez
dlouhého otálení jsme zalehli.
Kanadská strana Niagara Falls
V úterý ráno jsme se sbalili, už nebyla tak velká rosa,
a jeli zase do NF. Zaparkovali jsme zase na americké
straně za $4, Galinu nechali tam a šli pěšky do Kanady.
Autem se to tam nevyplatilo, za most se platí $1 za
každý průjezd a kolem US$6 parkovné. No, i za pěší přechod
se platí, 25c za osobu. Kanaďané si nás zase prověřovali,
zvědavě jsem se ptal imigrační úřednice, jestli by mě
pustila na US řidičák. Dostalo se mě záporné odpovědi,
je nutné mít US rodný list nebo pas. Ale Američanů se
vesměs jen ptali, jestli jsou Američané, když řekli,
že ano, tak je bez papírování pustili. My jsme i tak
prošli bez problémů. Nejprve jsme to střihli po zábavní
ulici plné kýčovitých atrakcí typu muzea voskových figurín,
Guiness Book of Records Museum a různých strašidelných
domů. Zlatá Amerika, v kanadské částí NF čiší komerce
na každém kroku. Ale měli zde zase levná trička, tak
jsme zbytek kanadských $ utratili za ně. Pak jsme chvíli
hledali pěšinu k vodopádům, došli jsme až k vyhlídkové
věži, která stála $6, ale už jsme na ni neměli peníze.
Tak jsme si prohlídli a zfotografovali vodopády z druhé
strany a šli zpátky. V americké části NF jsme si ještě
zašli do blízkého obchodního domu, který byl dosti levný,
tak si tam mezitím Galina udělala zbytek nákupu darů
pro rodinu domů. My jsme tam poobědvali v Burger Kingovi
a po třetí se vydali na cestu na západ.
Cesta domů
Z Buffala až na konec státu New York jsme jeli po placené
dálnici, a k mému překvapení jsme za asi 70 mil platili
jen asi$2.20. Dálnice okolo Chicaga jsou dražší. Po
šesté jsme dorazili do Clevelandu. Zaparkovali jsme
kousek od radnice, v tuto hodinu to už nebyl takový
problém. Prošli jsme se až k nábřeží Lake Erie, kde
je Science Center a nová Rock'n'Roll Hall of Fame, samozřejmě
už byly zavřené. Slavná Rock'n'Roll Hall of Fame mě
z venku a podle toho, co bylo vidět přes sklo, moc nenadchla,
vypadalo to tam jako v řadovém technickém muzeu. Aspoň
byl od nábřeží pěkný pohled na centrum.
Na cestě k autu jsme zaslechli rachot rockové hudby
linoucí ze z druhého břehu nedaleké řeky. Tak jsme se
na to šli podívat, jen přes řeku. Slyšet bylo i tak
velmi dobře. Hráli v bývalé průmyslové oblasti nazývané
"Rock Bottom". Bohužel kolem půl deváté přestali hrát
(podle mě to byla předkapela), a většina výpravy odmítla
čekat, co bude dál, tak jsme odjeli. Vzali jsme to po
I71 k Columbusu, jeli jsme asi 2 h. k nejbližšímu state
parku - Alum Creek SP, kde jsme byli zase něco po jedenácté.
Ve středu jsme jenom objeli Columbus a
jeli po I70 na Indianapolis, kam jsme dorazili něco
po druhé. Asi 2 hodiny jsme se zdrželi v centru, je
tam památník obětem světových válek a zajímavé muzeum,
které je zadarmo. Pak jsme navštívili známé, bydlící
nedaleko, a po sedmé vyrazili směr Carbondale. Už známá
cesta z Indianapolis trvala tradiční 4 hodiny, tak jsme
měli akorát tak čas se ještě připravit na zítřejší pracovní
den.
Na závěr?
Klasický levný výlet, celkové náklady na osobu, včetně
benzínu, ubytování, stravy a vstupných, nepřesáhly $150.
Jen tak mít více volného času na něco podobného v brzké
budoucnosti. Kanada to už nebude...
Martin
Čuma
Web: http://voth.chem.utah.edu/~mcuma
|