|
Stěny
jsou zbarvené podle minerálů obsažených
ve skále. |
|
Burro Schmidt Tunnel
(California)
Text a foto: Ládín a Martin
Převzato ze stránky: LaMar
& Southwest USA
Burro
Schmidt Tunnel:
mapa
Více
než 30 roků kopal jediný muž úzký tunel skrz skalnatu
horu uprostřed Mojave Desert v Californii. Byl
jím William "Burro" Schmidt, jehož dobrovolné
"nucené" práce začaly krátce po roce
1906.
Schmidt se narodil v roce 1871 ve městečku Woonsocket
(Rhode Island) ale v jeho 24 letech konstatoval
doktor tuberkulózu plic. Té již podlehlo jeho
6 starších sourozenců. Podle odhadů lékařů i jemu
už zbývalo jen několik měsíců života. Jedinou
šancí na uzdravení bylo přestěhování se do horké
pouště v Californii, kde vysoká nadmořská výška
a suchý vzduch měly pooci utlumit jeho nemoc.
Nikdy před tím to nebylo vyzkoušené, ale Schmidt
odchází z východního pobřeží USA a usazuje se
v blízkosti městečka Ridgecrest v jižní Californii.
Obživu nachází jako prospektor, hledá v poušti
nová ložiska kovů a nerostů pro těžební společnosti.
Krátce po roce 1900 objevuje náznak ložiska mědi
a zlata v pohoří El Paseo. Po uplatnění nároku
na nález se stěhuje na toto místo v nadmořské
výšce 1300m a začíná s těžbou. Obrovskou nevýhodou
se ukázala být odlehlá poloha, jediná přístupová
cesta k dolu vedla kamenitým kaňonem Last Chance,
kterým mohli projít leda mezci. Potřeba dopravovat
vlastní vytěženou rudu do pece v Mojave City,
ale také profitování z poskytování tunelu k dopravě
měděné rudy z nedalekého dolu na úpatí Cooper
Mountain, byly původní důvody vedoucí k započatí
tak impozantního díla.
|
|
V
roce 1906 začíná Schmidt s prácemi na tunelu,
který by měl výrazně zkrátit cestu skrz hory.
Bez něj bylo nutné pohoří obejít a cesta tak
vzala více jak 40 mil navíc. Po čtyřech letech
práce v podzemí nastal zlom, společnost The
Southern Pacific dokončila železniční spojení
skrz údolí Indian Wells, navíc nová a moderní
cesta byla dobudována i k dolu Dutch Cleanser
Mine. Tím bylo naprosto jasné, že tunel už nebude
nikdy využíván k původním záměrům.
Práce na tunelu však neustala a změnila se na
celoživotní cíl. Posedlost prokopat se žulovou
horou trvala dalších 28 let, tedy celkem 32
let. Schmidt pracoval příležitostně na blízkých
farmách, aby si vydělal jak na obživu, tak i
na dynamit a černý prach používaný k ražení
tunelu. Na jeho usedlosti v pustých horách mu
dělali společnost jen jeho dva mezci, Jack a
Jenny. Stejně jako jejich paličatost, tak i
jeho vlastní touha po dosažení cíle mu přisoudila
přezdívku "Burro" - mezek. V době
kopání byl sám několikrát na pokraji sil, navíc
snaha srazit náklady dolů jej nutila zkracovat
dutnáky k dynamitu. Často se stávalo, že expoze
přišla dříve, než stihnul doběhnout do bezpečí
vně tunelu, což se podepsalo zejména na jeho
sluchu. Někdy trvalo i několik měsíců, než byl
odstřelený materiál vyvezen a odstaněn z podzemí.
Nakonec, po vykopání zhruba 630 metrů dlouhého
tunelu se mu naskytl pohled na Koehn Dry Lake
z jižní strany hory. Pokořil horu, ale většina
jeho života byla pryč. Nyní, 68 let starý, náhle
ztrácí zájem o své dílo a opouští svůj srub.
Prodává pozemky, odchází do údolí, kde po 16
letech od dokončení tunelu umírá ve věku 86
let.
|
Konec
tunelu a také celoživotního velkého
úsilí jednoho muže. |
|
Tunel
je dlouhý 630 metrů a široký 1,5 x 2,2 metru
a na několika místech se rozšiřuje do větších
dutin. Ve druhé třetině se tunel větví, avšak
levá část chodby po prudké zatáčce končí, nedodělána.
Je odhadováno, že bylo přemístěno 5800 tun materiálu.
V tunelu se drží stálá teplota a vlhkost, je
zde znát mírný průvan, který přes den napomáhá
větrat prach, zvířený kroky návštěvníků. Krom
samotného tunelu je zde k vidění i originál
dřevěný srub, v němž Schmidt žil v době kopání.
Jeho vnitřní stěny pokrývají noviny a časopisy
z 20. a 30. let, sloužících jako izolace. Všechny
předměty tu vyprávějí příběh jediného muže.
Na starých rezavých kamnech pořízených za 4
dolary v bazaru si Schmidt vařil 2x denně jídlo
a přes noc na starém rozvrzaném gauči nabíral
síly pro dny další, další a další...
Tip
na cestu
-
Pro prozkoumání tunelu je dobré si přinést
svojí lampu. I když při naší návštěvě jsme
v tunelu potkali dvojici, která šla úplně
po tmě - jen podle kolejí. Také to musí být
zážitek, ale světlo je světlo.
- Díky
mírnému průvanu může být lampa i plynová,
jak nás ujistila Toni a my následně vyzkoušeli,
je to bezpečné.
- Pro
méně pozorné nebo více přerostlé jedince se
vyplatí vzít sebou bezpečnostní helmu na hlavu,
tunel je čím dál tím blíže ke konci nižší.
- K
usedlosti vedou dvě cesty. Dá se sem dostat
jednak přímo kaňonem Last Chance z Red Rock
- Randsburg Route, to je ovšem jen pro vozy
4x4. Druhá cesta je poznání lepší, je sjízdná
i pro normální vozidla: Od odbočky do Red
Rock Canyon SP ze State Highway 14, jsou po
10 mílích jízdy na sever směrem na Ridgecrest
v těsné blízkosti silnice 4 veliké bilboardy.
Mezi nimi je prašná odbočka na Hart Road,
je zde první poutač, který se ovšem snadno
přehlédne. Na následujících 8 mílích cesta
ještě 2x zatočí, zde jsou už ukazatele a směrovky.
- Cestou
k tunelu jsou vidět pozůstatky hornického
městečka a veliký vápencový důl.
Na
závěr
Od roku 1963 je usedlost i pozemky s tunelem
ve vlastnictví Tony Seger (*1922), která sem
přišla ve víře na uzdravení jejího manžela.
Jemu bohužel změna klimatu nepomohla a zemřel
jeden rok po přistěhování. Po jeho smrti Tony
zůstala na místě, začala se starat o uchování
památky vzniku tunelu. Dnes přivítá všechny
návštěvníky tohoto jedinečného místa a ráda
zavzpomíná na doby dávno minulé...
|