ISO2MAC852Bez diakritikyEmailMalá domuVytvor si trasu dle vlastních kriteriíMapy míst kdekoli v USA

Zpět na mapu
Seznam autorů

Vyber stát:

Sponzor stránky

Cesta byla pokryta hlubokým sněhem, Bryce Canyon NP
Běžkování v Bryce Canyon (Utah, únor 2001)

foto a text: Martin Čuma

Bryce Canyon National Park:

oficiální link

mapa (pdf 657kb)

Tento rok konečně slušně sněžilo, a tak se mě podařilo splnit dlouholetý plán, totiž vyjet na běžky do Bryce Canyonu. V lednu také hodně sněžilo, bohužel jsem neměl čas a ten přišel až v druhém únorovém víkendu.

Ze Salt Lake City jsme vyjeli asi v sedm večer a za čtyři hodiny dorazili do obce Tropic - 10 mil na východ od parku, kde jsem měl zamluvený pokoj v jednom z početných motelů. Ten náš se jmenoval Doug's Place. Už byl zavřený, ale klíč od našeho pokoje visel v sáčku na dveřích, přesně podle předchozí telefonické domluvy.

Nabídka - Mormon francouzsky
Zima je pro místní hoteliéry nepříliš záživným obdobím. První noc jsme byli v motelu jedinými zákazníky. Cena byla $25 za noc - tedy o polovinu méně, než bychom zaplatili v létě. Sazba vyšla podstatně levnější i než v populárním Ruby's Inn - motelu hned před vstupem do parku, kde i v zimě přijde nocleh na $45. Takže těch 10 mil dojíždění se vyplatilo. Pokoj byl jednoduchý, ale bylo zde teplo a televize měla dálkový ovladač (na rozdíl od podobně drahého pokoje v Parowanu). Jako pozornost podniku bylo v pokoji i několik výtisků Knihy Mormon ve francouzštině (to jsme s díky odmítli).

Přestože předpověd na sobotu říkala oblačno s občasným sněžením, bylo celý den jasno. Vzbudili jsme se dost pozdě a napřed se zastavili v Ruby's pro informace. Ruby's upravuje asi 30 km tratí na planině kolem motelu a směrem k parku, stezky v parku jsou neupravené. Já jsem sbalil brožurku s mapou stezek a jeli jsme ke vstupu do parku, kde je menší parkoviště pro lyžaře. Kolem poledne jsme vyrazili, nejprve k východu po upravené stezce. Tak se ale začala brzo stáčet k severu, tak jsme pokračovali mimo ni lesem podél plotu parku dál na východ. Nakonec jsme plot přelezli a za chviličku sjeli až k okraji kaňonu asi 200 metrů severně od první výhlídky - Fairyland Pointu.

Bryce Canyon NP
Po okraji
Podél okraje kaňonu vedla stopa, ale sníh byl hodně zledovatělý, takže lyžování nebylo nic moc. Navíc, stezka další asi dva km pomalu stoupala a místy byla i dost úzká, takže se těžko manévrovalo. Nástrahy na stezce však bohatě vynahradila okolní scenérie. Po prudkém sjezdu z kóty 8155 po úzké zledovatělé stezce jsme se objevili v místech zcela zasněženého kempu a zanedlouho dojeli až na Sunrise Point. Tady jsme potkali pár lidí, poobědvali a pokračovali dál na Sunset Point.

Tou dobou už jsme měli parku dost a vydali se podél hlavní silnice zpátky k autu. Na chvilku jsme se ještě zastavili ve Visitor's Centr a něco po 4.30 odpolední dojeli zpátky k vozu. Akorát, abychom stihli vidět, jak ranger zavírá výběrčí budku. Takže pro ty, co chtějí ušetřit $20. V zimě po 4.30 odpoledne je park k vidění zcela zdarmo.

My jsme zajeli ještě do Ruby's na večeři a pak zpátky do parku, poněvadž jsme chtěli vidět skály v noci. Bohužel se mezitím zatáhlo a tak jsme toho moc neviděli. Pár minut jsme mrzli na Bryce Pointu a pak dali parku vale a vydali se do motelu.

Lyžování na dně
Jeden den na špatném sněhu stačil. Na neděli jsem proto naplánoval náhradní program. Z Tropicu vede asi tří mílová cesta na dno Bryce Canyonu. A odtud stezka zase zpět k jeho okraji. Přes noc však napadlo zhruba pět centimetrů nového sněhu a k mému překvapení byla stezka pokryta hlubokým sněhem. A tak nezbývalo, než si zase nasadit lyže. Po asi 2.5 mílích jsme dorazili k rozcestí z Navajo Loopem (okruhem), který vede ze Sunset Pointu dolů na dno kaňonu a velkým obloukem opět zpět nahoru.

Chimney Rock, Kodachrome Basin SP
Vzhůru k Chimney Rock
Tam jsme se rozdělili a já sám pokračoval ještě asi kilometr západně vzhůru korytem potoka. Pak jsem se připojil k Dině a společně
jsme prošli Navajo Loop (bez lyží - na nich se zkrátka nedalo). O kousek už zase na nich jsme sjeli dolů k autu. Celý výlet trval 2.5 hodiny. Výsledek? Podařilo se nám vidět Bryce Canyon skutečně z netradičních perspektiv. A nakonec - jde o další alternativu, jak se dostat do nejlepších částí Bryce zadarmo.

Jelikož bylo jen půl druhé odpoledne, ujeli jsme dalších patnáct mílí na východ do Kodachrome Basin State Parku, kde jsem ještě nikdy nebyl. Byli jsme tam tehdy úplně jediní návštěvníci. Prošli jsme asi mílovou okružní stezku a pak zajeli k jedné z hlavních pozoruhodností - Chimney Rock, skalního masívu, který se poprvé na veřejnosti objevil v prestižním magazínu National Geographic v roce 1949.

Nu, a za další dvě hodiny jsme se vydali na cestu zpět do Salt Lake City.

foto a text: Martin Čuma

Bryce Canyon National Park:

oficiální link

mapa (pdf 657kb)

Jedeme autem | Jiná doprava | Bydlení | Plánujeme trasu | Strava | Národní parky | Fotoreportáže
Dokumenty | Double Life of
America | Basic info | Práce v USA

Edited and
Designed by Radek Adamec All rights reserved 1999™
Publikování nebo šírení obsahu Ameriky v kostce je bez souhlasu autora zakázáno.