Atlanta
(leden
2000, Georgia)
autor:
Vladimír
Šída, www
Tento
výlet se od předchozích lišil hlavně nízkým rozpočtem.
Geografická poloha Atlanty naznačovala, že nějaká snadná
cesta se časem asi naskytne sama.
Přípravy
tentokrát nebyly vzrušující, ba naopak zneklidňující.
Atlanta na internetu vypadala jako pěkně nudné město.
Na výpise zajímavostí figuroval památník Martina Luthera
Kinga, který se v Atlantě narodil, kterýžto památník
ale poměrně nepochválil Milan Předota na svých stránkách:
Památník
Martina Luthera Kinga je nová moderní budova, která
sice místně přesně zapadá (blízko domu, kde bydlel;
kostela, kde jeho otec kázal), ale zároveň křičí, že
se jinak mezi ušmudlané domy nehodí. Prohlídka muzea
ve mně neobyčejně silně vyvolávala vzpomínky na školní
návštěvy Muzea dělnického a revolučního hnutí. Přítomnou
školní mládeží, uspořádáním vitrín, ponurou atmosférou,
promítanými filmy, angažovanými sochami a samozřejmě
i tématem samým.Vzali jsme ji dost zběžně. Některé doklady
rasové segregace byly opravdu otřesné, zvláště ve spojitosti
s tím, že trvala do šedesátých let. Nevěděl jsem, že
byla oboustranná (“No entrance to the ZOO for WHITE
today”)
Pár
dalších věcí, pravděpodobně nic, co by mě samotného
popudilo k návštěvě olympijského města.
Nakonec
jsem toho volného času stejně zase tolik neměl, můj
výlet byl do značné míry vymezen potřebami mé laskavé
společnice, na níž jsem závisel s odvozem kamkoli a
kterou jsem samozřejmě nehodlal jakkoli zbytečně obtěžovat.
Nabízený program (večerní divadlo jako hlavní náplň)
mi maximálně vyhovoval, těšil jsem se na hru i na zákulisí.
Ubytování zadarmo u sympatické Sharon zrovna tak, pochopitelně.
Tato
paní se na podzim přestěhovala do svého nového domu
ve čtvrti zvané Hills, což je velmi prestižní obytná
zóna města. Je tam hezky (klídek) a blízko do centra
(downtown) i…i…druhého centra (midtown), takže také
draho. Dům samotný byl parádní. Vůbec se mi zdá, že
se druhy ubytování na mých cestách po Americe pohybují
od jednoho extrému k opačnému a zpět. Měl jsem nejen
vlastní ložnici, ale také vlastní koupelnu s toaletou
(jako to mají asi všichni Američané, v jedné místnosti)
a vlastní obývák s televizí, videem a časopisy. V tom
jsem ani nestačil rozválet perfektně uhlazený potah
na gauči… Jen jsme si odložili tašky, prohlédli si zbytek
na místní poměry velkého domu (obydlené horní patro,
celkem asi dvě ložnice plus opět sociální zařízení a
pracovna, dole moje malá ložnice, další ložnice, dvojobývák,
kuchyně, prosklený minivýklenek s houpacími křesly a
výhledem do zahrady, na kafe.
Nato
jsem byl odvezen do čtvrti Sweet Auburn v blízkosti
centra (downtown), kde postavili památník MLK, a ponechán
na tři hodiny o samotě. Památník je moderní budova zřízená
a spravovaná rodinou MLK, v podstatě muzeum založené
hlavně na fotodokumentaci a videozáznamech z Hnutí za
občanská práva, plus místo Kingova posledního odpočinku
a veřejnosti zpřístupněný nedaleký rodný dům.
Památník (či muzeum) se mi navzdory očekáváním
líbilo, až na drobné body. Jednak jsem viděl jiná videa,
než v Memphisu nebo na semináři s Jeffem Vanderzielem
v Brně, ale nejvíc se mi líbila expozice určená dětem.
Celá historie hnutí za občanská práva byla zredukována
na ty nejjednodušší informace a zpracována pochopitelně
formou pro
děti maximálně přitažlivou (barvičky, šuplíky ukrývající
dobové hračky, např. první černé panenky a vysvětlení,
že i černé děti měly tehdy raději bílé, jak silně byla
segregace zakořeněná, atp.) Přišlo mi to skvělé, hlavně,
když jsem si představil sebe a jiné děti u vyčerpávajících
expozic (opět: bez předmětu i s předmětem, tj. člověkem),
a s chutí si prošel počítačovou historii hnutí (nízký
panel s počítačem a trackballem) a navzdory faktu, že
se v podobné instituci nenacházím v poslední době poprvé,
jsem si zopakoval jeho rozhodující momenty a představitele.
Srandovní byl patnáctiminutový instruktážní
film, respektive jeho technická stránka. Z ampliónů
rozmístěných po muzeu se ozvalo, že jestli chceme, můžeme
se zdarma zúčastnit promítání patnáctiminutového filmu,
které začíná za pět minut. Šel jsem a usadil se, načež
se ozvalo něco jako: “Vážení návštěvníci, promítání
filmu začne za třicet vteřin. Zaujměte prosím svá místa.”
Okamžitě se mi vybavilo, že už chybí jenom: “Připoutejte
se, prosím.” Za třicet vteřin (patrně, neměřil jsem)
se ozvalo, že je poslední možnost ke vstupu do kinosálu,
neboť projekce začíná “právě nyní.” To už mi zase zvonilo
v uších: “Ukončete výstup a nástup…”
Kingův
hrob je umístěn uprostřed umělého kaskádovitého a hranatého
jezírka naproti přes ulici. Přistoupil jsem a tiše místo
pozoroval, zatímco vedle mě se vesele stavěli turisté
a nechávali se s hrobkou zvěčnit na jistě perfektní
fotografie z výletu do Atlanty. Moje tiché vytržení
dostoupilo vrcholu a málem mě vyvedlo z rovnováhy, když
se jeden takový borec nestyděl vystoupit ležérně jednou
nohou na betovou stěnu jezírka. V tu chvíli moji pozornost
ovšem zaměstnal člověk, jenž se na mě obrátil způsobem,
který nekorespondoval s tím, jemuž jsem přivykl u žadatelů
o almužnu. Odhadl jsem ho spíš na náborového pracovníka
nějaké náboženské skupiny a byl tak zmagořený z předchozího
zážitku, že jsem se mu svěřil se svým nedostatkem pochopení
pro nedostatek základní úcty k podobnému místu u některých
lidí. Pán velmi chápavě přikyvoval, což mě naplnilo
hřejivým pocitem, že ne všichni jsou takoví. No jo,
byl jsem blbej, tenhle chytrák Kingova hrobu zneužíval
ještě drzeji, samozřejmě ke kolekci hotovosti. Pěkně
zpovzdálí jsem si ho za tři minuty vyfotografoval, jak
obtěžuje dalšího naivu.
Musím
ještě podotknout, že pokud jde o žebráky, nebyl jsem
po vlastních zkušenostech z Chattanoogy nebo Memphisu
připraven vůbec na nic. Na následné procházce po downtownu
jsem byl během jedné hodiny osloven patnácti až dvaceti
těmito lidmi, někteří z nich byli ovšem ku škodě své
věci ošaceni o poznání lépe než já, podivný tvor ve
svetru, šále, na zádech baťůžek a pohybující se po vlastních
nohou. Mnozí by řekli, že to bylo hlavně kvůli nedělnímu
odpoledni a nevlídnému počasí (pršelo), ale já si myslím,
že downtown Atlanta je hnus i za sluníčka. Ty fascinující
mrakodrapy jsou zajímavé opravdu jenom chviličku, a
hlavně jen do chvíle, kdy člověk stojí přímo pod nimi:
nad sebou tuny nablýskaného skla a kdo ví, čeho jiného,
a kolem sebe zasviněnou ulici a vůbec podivný pocit
po těle.
Olympijský park, kterým se Atlanta chlubí, není nic
jiného než placka plná dlaždiček se jmény těch, kteří
neváhali zaplatit mně neznámý obnos, aby si zajistili
nesmrtelnost, plus stožáry s několi vlajkami, naší ne.
Celé to je velké asi jako půlka brněnského Svoboďáku
a opravdu jen ty dlaždice a sem tam lavečka a vodotrysk.
Mezi mrakodrapy. O zeleni se moc mluvit nedá. Hmm.
Do CNN ani sídla velkolimonádovny se mi nechtělo. Taky
byl čas tak akorát dostavit se na místo srazu a odjezdu
do divadla. Atlanta jako město na prohlídku stojí za
prd.
Divadlo
bylo dobré, i když daleko lépe jsem je ocenil po doplňujících
vysvětleních paní R. cestou zpět k Sharon.
Samotné divadlo je zajímavé tím, že je součástí kulturně
vzdělávacího komplexu zbudovaného v bývalé továrně na
pluhy, což se pozná hlavně z charakteru čtvrti, v níž
se nachází. Mí krajané si mohou představit ostravské
haldy, Brňané třeba okolí Zvonařky.
V
neděli jsem navštívil atlantskou Botanickou zahradu,
což nebylo marné, hlavně díky skleníku s několika různými
sekcemi (tropy, poušť, orchideje samostatně). Dozvěděl
jsem se hodně zajímavého, např. o kaktusech a dalších
sukulentech (Američané vyslovují ještě hezčeji, skoro
jako hlavně že všechny ty, které tam mají a které vypadají
jako kaktusy, nejsou kaktusy, ale jiné sukulenty. Netušil
jsem, jakými všelijakými způsoby si tyhle rostliny brání
vodu ve vlastním těle, které je v jejich prostředí nedostatek.
Po jejich vodě například baží zvířátka, proto jsou rostliny
pichlavé. Dál mají mělké kořeny, aby vodu ze země dostaly
co nejrychleji. Chlupaté jsou proto, že voda se tak
pomaleji odpařuje.
Taky tam měli masožravky jednak zavírací, když si v
nich ta muška nebo někdo jiný spočine, jednak podlouhlé
kalíšky s vodou nebo čím uvnitř (není vidět, kalich
je úzký a zakroucený), kde zvědavý hmyz či dokonce prý
drobný hlodaveček tone, zpátky nemože, neboť kytka má
v kalichu chlupy směřující proti požadovanému směru
úniku.
Venku toho vzhledem k zimnímu období moc nebylo. Přesto se našla hezká
japonská zahrada a v jiném místě kvetoucí kamélie, které
jsem do té doby znal jen podle jména (jo, ty zpěvandy).
Byly červené a růžové a bílé a žíhané, a opadávaly skutečně
vždycky celé květy. Už jsem zapomněl, jak to bylo s
těmi rytíři, třeba dohledám.
Opět
perfektní dětský koutek, možná až na dost kýčovité veliké
včely a motýly na tyčích. Měl jsem velkou chuť zkusit
si zahučet do Zpívajícího kamene, soklu s vydlabanou
prohlubní ve výši dětské hlavy, kde se psalo, že pokud
člověk vloží palici do díry a začne vrnět různé tóny,
tak až trefí tu správnou notu, začne mu vibrovat po
celém těle. Výsledkem měl být, jak se psalo, “pocit
harmonie a celkové blaženosti” (“general well-being”)
J Styděl
jsem se, protože jsem byl sám. Normálně bych se klidně
předváděl, mít sebou společnost, ale takhle jsem se
bál, že by se ta dvě opodál okounějící děvčátka divila,
co to tam ten fousatý strejda provádí.
Na cestě zpět jsme se zastavili v prozatím nejbohatěji zásobeném supermarketu,
jaký jsem kdy viděl. To bylo normálně pokračování přehlídky
exotických rostlin, respektive tentokrát jejich plodů.
O polovině ovoce, které tam prodávali, jsem v životě
neslyšel. Tím chci říct, že o granátových jablkách,
avokádech, pěti druzích hrušek a podobných banalitách
už jsem aspoň slyšel. Mnohé prapodivné hlízy, ořechy,
malvice a palice opravdu často neznala ani paní R.,
jinak zběhlá Američanka a na návštěvě v onom krámě již
nikoli poprvé. Také jsem zde narazil na třetí druh českého
piva v USA, a to, podržte se, Louny. J Plzeň měli v objemu bližícím se půllitru, možná naopak víc,
také zajímavé.
Steve se kdysi před Díkůvzdáním v jedné hospodě vztekal,
že kuchař roštující maso má plnovous. Že to je nehygienické
a zakázané. Tady v tom obchodě měli všichni podobní
návleky, všichni do jednoho pak přes vlasy. Dobrý výlet to byl, ale mám pocit, že zajímavá místa jsem
v Atlantě až na pár drobností už vyčerpal.
|